vackraflickan Skrevet 23. oktober 2003 #1 Skrevet 23. oktober 2003 Jeg og min samboer skal kjøpe komfyr. Valget står mellom keramisk topp eller induksjon. Vi stål ha en stål desingovn. Problemet er at induksjon er godt over 10 000 kr dyrere. I tillegg må vi ha nye kjeler som også koster penger. Er det vært pengene. Man sparer strøm, og det går raskere å lage mat med induksjon. Men man sparer jo aldri inn de ekstra pengene. Jeg har alltid hatt veldig gamle stekeovner så jeg har ikke erfaring med noen av typene. Noen som har noen gode råd? Ha en fin dag
havsulen Skrevet 23. oktober 2003 #2 Skrevet 23. oktober 2003 Vi har induksjon, og er veldig fornøyde. Det går kjappere å koke opp, og det er lettere å regulere varmen. Vi har gitt bort de få kjelene vi ikke kunne bruke.
14062003 Skrevet 23. oktober 2003 #3 Skrevet 23. oktober 2003 Vi hadde også valget (for 2 år siden), men valgte vanlig keramisk topp. Både på grunn av prisen på stekeplatene - og på grunn av alle de kjelene/pannene vi måtte ha kjøpt nytt. Vi har toppmodellen til AEG (mener jeg) og er strålende fornøyd. Synes nesten dette går like raskt som med gass, jeg. Men jeg har bare sett folk koke på gass altså...
Lula Skrevet 23. oktober 2003 #4 Skrevet 23. oktober 2003 Induksjon er i mine øyne et uforholdsmessig dyrt alternativ for vanlige forbrukere. Spesielt hvis pris er en faktor i avgjørelsen. En god kjeramisk topp dekker FINT behovene i en vanlig husholdning. Har selv jobbet med både gass og induksjon, og kjenner meget godt til hva de ulike alternativene har av fordeler og ulemper ifht kjeramisk topp. Jeg har kjeramisk topp, og jeg er godt fornøyd med den. Til "hjemmebruk" synes jeg at det er det alternativet som er best hvis man ser på pris/ytelse (og jeg er profesjonell, og liker å tro at jeg vet hva jeg snakker om ;-))
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #5 Skrevet 23. oktober 2003 Jeg har akkurat byttet fra keramisk vanig til induksjon og kan ikke få fullrost denne nok! Syns den er helt fantastisk - mye bedre enn gass som vi også har hatt i en tidl. bolig. Veldig rask, aldri overkok, super boosterfunksjon hvis du skal brune noe raskt, vannbad ikke lengre nødvendig o.s.v. Jeg ville aldri kjøpt en vanlig ovn nå. Induksjon er på full fart inn og blir fort billigere.
Lula Skrevet 23. oktober 2003 #6 Skrevet 23. oktober 2003 induksjon er på full fart inn og blir fort billigere. My point exactly!!! Jeg hadde ventet til prisen gikk ned på induksjon før jeg ville valgt dette. Pr. nå synes jeg det er for dyrt, med tanke på at man får meget bra kjeramiske topper til en brøkdel av prisen. (hvis man ikke trenger å ta hensyn til pris er det selvsagt en annen sak :-))
Glitterchick Skrevet 23. oktober 2003 #7 Skrevet 23. oktober 2003 Induksjon er helt klart best, men som Lula sier så er det temmelig dyrt i forhold til bruken til en vanlig husholdning. Keramiske topper blir veldig ofte stygge, hvis ting koker over og brenner seg fast, fett spruter på varme plater osv. men ville nok valgt det i første omgang, og heller ventet med induksjon til det blir billigere.
Kosejente Skrevet 23. oktober 2003 #9 Skrevet 23. oktober 2003 Ble visst logget av.... :-? gjest over er meg..
gladidag Skrevet 23. oktober 2003 #10 Skrevet 23. oktober 2003 KJØP Induksjon. Det er helt fantastisk. Se på Elgiganten.no, ikke så dyre der. Men jeg eg har kjøpt en Husquarna hos kjøkkenleverandøren min, 9000 kr. skal bestille resten av hvitevarnen hos elgiganten..
Glitterchick Skrevet 24. oktober 2003 #11 Skrevet 24. oktober 2003 Induksjon er en type kokeplate som fungerer basert på magnetisme. Det som er veldig bra med det er at det er lett å kontrollere temperaturen og platene er helt kalde hvis det ikke står noe på dem. Dvs. du kan trekke vekk en kjele med kokende vann, men legge hånda på plata umiddelbart etterpå uten å brenne deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå