AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Jeg eeeelsker kaffe, og vet at gravide kan drikke to kopper om dagen. Men så har jeg også lest at det er en sammenheng mellom kaffe og abort/dødfødsler, og at gravide burde droppe kaffen helt. Hva gjør dere andre kaffe-elskere?
pixiiie Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Jeg ville droppet kaffe'n helt. Og hvertfall ikke drukket mer enn 1 kopp. Alt som har en mulighet til å kunne skade barnet er ikke bra. Det samme gjelder vel cola også om jeg ikke tar helt feil? Man skal vel også ungå cola.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Nei en liter cola om dagen er greit. Det er visst ikke koffeinet i kaffen som er værst, for det var ingen sammenheng mellom te/cola og abort/dødfødsel.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Tre kopper om dagen er greit sa min jordmor, og da forholdt jeg meg til det. HUn sa også max en halv liter brus om dagen, og ikke lightbrus pga søtningsstoffene.
Gjest Airi Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Tre kopper om dagen er greit sa min jordmor, og da forholdt jeg meg til det. HUn sa også max en halv liter brus om dagen, og ikke lightbrus pga søtningsstoffene. Jepp, styr unna aspartam, da denne kan ha innvirkning på utviklingen av fosterets hjerne. Blodhjernebarieren er ikke utviklet før barnet er ett år gammelt, så før den tid bør de ikke fostre og spedbarn utsettes for aspartam. Uten denne barieren har nemlig skadestoffene direkte tilgang til sentralnervesystemet. Det var ikke dette denne tråden handlet om, men det er informasjon som jeg ikke synes kan spres for mye.
suzie Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har hatt ganske mange år mellom mine tre svangerskap, og under de to første var det ingen som helst restriksjoner på kaffe. Så da drakk jeg det jeg ville. Denne gangen holdt jeg meg til to kopper ganske lenge - til uke 20 eller noe, men nå drikker jeg litt mer - ca tre kopper. Kaffe øker sjansen for spontanabort - og vi blir derfor rådet til å holde det på et moderat nivå.
Gjest Krizzy Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Drakk ikke en dråpe fram til tredje trimester!
missLynch Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 Ja gravide kan nok drikke kaffe Og glad er jeg for det, for jeg synes den faktisk smaker bedre enn noensinne... Dette er fra nrk helse og livsstil Min lenke Kan gravide drikke kaffe?Vi har hørt at gravide som drikker kaffe øker risikoen for abort, det kan gi lavere fødselsvekt og kan påvirke barnet senere i livet. Kaffedrikking kan også gjøre det vanskelig for noen å bli gravide. Men er dette sant? Les svarene fra nettmøtet om amming og graviditet En oppmuntring til alle gravide kaffeelskere her i landet: I moderate mengder er kaffe ikke skadelig for fosteret. De fleste undersøkelser om hvordan koffein påvirker graviditet er gjort med mus og rotter. Ulrika mener resultatene kan overføres til mennesker. — Tidligere undersøkelser tyder på at koffein kan gjøre det vanskelig å bli gravid, medføre risiko for abort og lav fostervekst samt påvirke barnet senere i livet. Men dette gjelder veldig høye doser kaffe, nærmest toksiske doser, kanskje ti ganger det mamma får i seg hvis hun drikker moderate mengder kaffe, sier Ådén. Derfor ville hun undersøke om det er skadelig å drikke moderate mengder kaffe. Ikke skadelig for fosteret Adéns konklusjon er en oppmuntring til alle kaffeelskere blant de 60 000 gravide her i landet: — I moderate mengder, det vil si 3-4 kopper daglig, er kaffe ikke skadelig for fosteret, sier hun. Men hun tar et par forbehold: Ulrika Ådén er høygravid og drikker 2-3 kopper daglig.— Vi reagerer ulikt på kaffe. Det er store individuelle forskjeller på hvordan vi forbrenner kaffe. Men hvis mamma selv vil ha kaffe og ikke blir dårlig av det, så finnes det heller ingen risiko for fosteret, så vidt vi vet i dag, sier Ådén. Hun legger til at det finnes imidlertid ingen sikre bevis på hvor mye kaffe som kan skade fosteret. — Det er studier som tyder på økt abortrisiko de første tre månedene av graviditeten, særlig hvis mamma drikker mye kaffe, 5-8 kopper daglig. Men alt i alt har vi heller ikke der sikre bevis på at det er farlig, sier hun. — Ja, jeg drikker kaffe Konklusjonen er at gravide kaffedrikkere kan fortsatt nyte kaffen sin, så lenge det er i moderate mengder. Det er intet bevis på at koffeinet skader fosteret. Men de bør være noe mer oppmerksomme på antall kopper i begynnelsen av graviditeten. Og husk at det er koffein både i kaffe, te og cola, så gravide bør ikke bare telle kaffekoppene! Ulrika Ådén er høygravid. Drikker hun selv kaffe? — Ja, jeg liker kaffe og drikker 2-3 kopper daglig, sier hun.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #9 Skrevet 29. januar 2011 Herregud, man skal styre unna ditt og styre unna datt! Vanlig folk drikker vel ikke 20 kopper kaffe om dagen + 3 store Cola ++ LEV ET VANLIG LIV, MED EN VANLIG DIETT! Er det så MYE å snakke om?? Dere gravide blir helt hysteriske....Hva med det og det, eller det?? Bruk vanlig vett så går det self. bra! Ungen dævver ikke av f.eks 4 kopper kaffe! 2
LineGourmet Skrevet 29. januar 2011 #10 Skrevet 29. januar 2011 Drikker 2 kopper, noen ganger 3, hver dag Plommen stortrives
Gjest Airi Skrevet 29. januar 2011 #11 Skrevet 29. januar 2011 Herregud, man skal styre unna ditt og styre unna datt! Vanlig folk drikker vel ikke 20 kopper kaffe om dagen + 3 store Cola ++ LEV ET VANLIG LIV, MED EN VANLIG DIETT! Er det så MYE å snakke om?? Dere gravide blir helt hysteriske....Hva med det og det, eller det?? Bruk vanlig vett så går det self. bra! Ungen dævver ikke av f.eks 4 kopper kaffe! Det er Vel ikke rart at man ikke vil utsette fosteret for unødvendige farer. Alle er jo enige om at man ikke skal drikke silikon under svangerskapet, det er ikke det eneste som kan være skadelig. Det som kan bli et problem kutter man ned på, og da vil man kanskje ha hjelp til å vite hvor mye man kan tillate seg?
LineGourmet Skrevet 29. januar 2011 #12 Skrevet 29. januar 2011 Det er Vel ikke rart at man ikke vil utsette fosteret for unødvendige farer. Alle er jo enige om at man ikke skal drikke silikon under svangerskapet, det er ikke det eneste som kan være skadelig. Det som kan bli et problem kutter man ned på, og da vil man kanskje ha hjelp til å vite hvor mye man kan tillate seg? Silikon?
Gjest Airi Skrevet 29. januar 2011 #13 Skrevet 29. januar 2011 Silikon? Sånn går det når man skriver innlegg med touch-telefon Alkohol skulle det være - men det er sikkert lurt å styre unna begge deler
Galadr1el Skrevet 29. januar 2011 #14 Skrevet 29. januar 2011 Jeg var ganske avhengig av kaffe før jeg ble gravid og kuttet kjapt ned til en liten halvkopps 2-3 ganger om dagen én uke etter IKM. Så løste hele problemet seg med at jeg i uke 5 eller 6 mistet lysten på kaffe og det smaker meg fortsatt ikke noe særlig! :-) Det som bekymrer meg litt er at jeg har drukket litt lettbrus siden jeg ble gravid, sånn kanskje en liter i uken? Får satse på at det holder at jeg slutter med det nå, da. Og jeg som liker tab xtra så godt. :-(
prill Skrevet 29. januar 2011 #15 Skrevet 29. januar 2011 Jeg var også skikkelig kaffe-avhengig før jeg ble gravid, men lysten på kaffe forsvant totalt i 1. trimester. Etterhvert fikk jeg lyst på kaffe som før, og drakk vel cirka 2 kopper om dagen siden jordmor hadde sagt det var greit. Av og til litt mer, og av og til litt mindre. Men husker jeg var nøye på å ikke bruke opp "kvoten" min på dårlig og sur kaffe! Det med lettbrus har jeg faktisk ikke hørt, var heldigvis forsiktig med det uansett, men greit å vite om!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #16 Skrevet 30. januar 2011 Silikon? Jeg klarte å la være å drikke silikon som gravid (og alkohol også ) I kaffesaken så valgte jeg å følge de nåværende rådene fra helsetilsynet (?). Heldigvis for kaffeelskeren meg smakte sort kaffe plutselig høgg da jeg ble gravid, så det ble ikke så vanskelig som frykta å redusere inntaket. Drakk 1 latte og 1 kopp te ~daglig og pepsi max nå og da.
Gjest Airi Skrevet 30. januar 2011 #17 Skrevet 30. januar 2011 Det er nettopp det at det er greit å vite om som gjelder Dette legges det ikke mye vekt på, så da når jo ikke kunnskapen ut. De fleste drikker jo lettbrus under svangerskapet uten at barna tar skade av det, men risikoen øker jo proposjonalt med hvor mye man drikker. Et glass i ny og ned vil nok ikke ha mye å si, det er jo ikke sånn at aspartamen fyker direkte inn til livmoren heller. Men det man ikke vet om kan man ikke ta hensyn til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå