Gå til innhold

Dine beste tips mot indre stress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenkte vi kunne opprette en tråd med gode tips mot indre stress. Det er jo som kjent dette stresset som er det verste over tid.

Selv bruker jeg avspenningsteknikker og mindfullness, der jeg f.eks legger meg på senga, puster og fokuserer på pusten eller magen som hever og senker seg.

Prøver også å notere ned det meste av tankene som stresser meg, slik at de kommer ut av hodet og ned på papiret.

Hva gjør du? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setter av litt tid til meg selv i løpet av dagen.

Gjør ting jeg liker å holde på med, slapper av med og finner roen med.

For min del er det håndarbeid av flere slag.

Tar en lang og varm dusj eller bad.

Gå tur i skogen og studerer alt rundt meg. Holder tankene borte fra alt som er stressende.

Har jeg et problem jeg ikke finner helt ut av skriver jeg det ned for å "få det ut av hodet" en stund.

Da slipper jeg ha det i tankene og gruble på det hele tiden, uten at det blir borte.

EFT

Legger meg i sengen og hypnotiserer meg selv til å slappe av i alle muskler, ledd og sener.

Skrevet

Dersom det er ting som stresser meg fordi det burde vært gjort prøver jeg å få gjort det så fort som mulig for å bli kvitt stresset. Er det ting over tid som er stressende (hendelser/problemer på jobben e.l.) synes jeg det er godt å ta en lang gåtur, gjerne i skogen eller rolige omgivelser. En treningsøkt kan også være god avkobling, poenget er å koble hjernen av de stressende tankene og på noe annet.

Skrevet

Det var fine råd. Jeg vil også anbefale håndarbeid! For en tid tilbake var jeg så stressa at jeg knapt greide å sitte fem minutter med håndarbeid, men jeg tvang meg selv, og oppdaget plutselig den konsentrasjonen og tilstedeværelsen man ofte har som barn.

I tillegg vil jeg tipse om å tenke at "jaja, da har det skjedd, ingenting jeg kan gjøre med det". Rett og slett å godta at ikke ting skjer som vi vil alltid, og at hvis tiden har gått så har den gått, vi kan jo ikke få den tilbake :) Jeg prøver stadig å lære meg selv å tenke slik!

• Liker 1
Skrevet

En periode hadde jeg altfor mange problemer på en gang.

Min løsning var å ta en ting om gangen. Sette av en dag og jobbe seg igjennom det å få det unna.

Når det var gjort koble helt ut en dag eller to og så gyve løs på neste problem.

Når jeg tenker på det i ettertid med alle problemene som var samtidig, forstår jeg ikke helt hvordan jeg kom meg igjennom den perioden helberget med forstanden i behold.

Men jeg tror... siden jeg gjorde det på den måten gikk det alikevel på et vis.

Tror det er viktig å koble helt ut av og til. La problemer være problemer og tenke på noe helt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...