Gå til innhold

Berner Sennen som spiser alt!


FriLe

Anbefalte innlegg

Hei,

har akkurat kjøpt en 3,5 år gammel Berner Sennen tispe fra en familie som ikke hadde tid til å ta vare på henne, og det viser seg at hun er en stor problemhund når det gjelder mat. (Dette fikk jeg ikke beskjed om på forhånd..)

Hun spiser alt hun kommer over, og også innpakningen på dette! Har prøvd å rydde bort all mat, men hun hopper på bord/benker/personer osv med mat, hun får lett tak i det om det ligger noe ute, og siden hun er en stor hun kommer hun til de fleste plasser.

Jeg har hatt en Berner Sennen i nesten 11 år før dette, så jeg er godt vandt til rasen og deres vaner, men dette har jeg aldri opplevd før.

Er det noen som har erfaring med dette og kan gi meg noen tips?

På forhånd takk!

//F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

da må du nok bare lære en ting ,lev med det og fjerne alt som hunden kan tenktes å spise.Ute tror jeg du nok må bruke bånd for å unngå at den spiser alt den finner.

Du må selvfølgelig fjerne hunden om den hopper opp på benker osv.Tren det vekk med positiv forsterker (go biter osv).Men du må også passe på at maten aldri står ute slik at hunden får en sjangs til å stjele.

Kansje skaffe deg barnesikring på skapdører og huske å alltid fjerne søppel når du forlater huset.

Noen hunder er bare slik ,matvrak fra fødsel av.

Min ble matvrak etter kastrering men vi hadde grunnprinsippene inne som "ikke røre" "slipp" så han slipper på kommando.Meeen om det ligger noen saftige hestekuler på veien og jeg ikke er rask nok ute med å si Ikke røre... æsj

ikke sikker om det er noen effektive metoder til å få en sulten altspisendes hund til å stoppe.Mulig andre har et bedre svar enn meg

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann fersket vår i det hun forsynte seg med lunsjen han holdt på å lage. Hun er omplassert, og dette var andre dagen hos oss. Han dro henne kjapt ned, så nei og "kastet henne ut" av kjøkkenet.

Så trente vi med godbiter og ros hver gang hun ikke gikk inn på kjøkkenet, men kom til oss i stedenfor.

Nå holder det med et nei eller et kremt de gangene fristelsen blir for stor, og selv etter at vi flyttet, legger hunden seg utenfor overgangen mellom kjøkken og stue hver gang hun skal få en godbit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min spiser alt mellom himmel og jord. Bokstavlig talt. Husker en gang vi skulle på tur så hadde typen laget smørbrød med laks og eggerøre. Han hadde lagt det på gulvet i posen og da hadde altså bikkja gaffla i seg laksen og eggerøra rimlig fort! Lager jeg mat på kjøkknet og mister noe ned på gulvet er hun kjapp med å slafse det i seg. Hun spiser alt hun kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustyvel

Ville fjernet ALT som er spiselig (+ litt til) og vært veldig nøye med å fjerne middagsrester umiddelbart. Ser du at hunden er på vei inn på kjøkkenet, roper du på den for å så rose den for at den kommer til deg. Kommer du inn og ser at hunden stjeler, fjerner du hunden fra benken, uten noe om og mèn. Kommer du inn og ser at maten er borte, og hunden er på gulvet og f.eks slikker seg rundt munnen hjelper det IKKE å kjefte. Hunder er slik at all ubevoktet mat, er det fritt fram med. Har man f.eks fler hunder, som får mat i samme rom, er det fritt fram for hund nr 1. å spise opp maten til hund nr 2. når den forlater matskålen sin. Det er ikke noe mitt og ditt.

Hopper hunden opp på deg/andre mens dere spiser, snu dere brått rundt dersom dere står, evt si "ned" om dere sitter (forutsetter at hunden kan ordet "ned")

Du må rett og slett bli helt nazi på å rydde vekk mat (med og uten plast), og passe på når dere går tur. Bruk bånd. Om ikke hunden kan det, så er en slipp kommando VELDIG greit å ha. Plutselig sitter bikkja å spiser på noe farlig. Slipp kan du enkelt lære ved å bytte noe godt med noe enda bedre, og si slipp idèt hunden slipper det gode for å få det enda bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at det er litt komisk, men skjønner fortvilelsen.. De er bare så innmari søte når de fornøyd har klart å stjele litt ekstra mat. ;)

Men alvorlig talt; jeg synes du skal forsøke noen lederskapsøvelser. Du må signalisere at du eier maten og at den ikke får lov å spise før du sier "værsågod". Mine hunder har faktisk blitt utrolig flinke til dette! Det er viktig at du er konsekvent. Og det er viktig å få inn rutiner på dette.

Mine hunder blir sendt på plass mens vi spiser. Forlater de plassen sendes de tilbake. Når vi er ferdige med å spise får de en liten godbit som belønning. Hver gang. Det er viktig at det er hver gang og ikke bare av og til - da må du heller la være. Her skal det skapes et mønster. Hunden må forstå at "å vente på maten" = godbit. "Stjele mat" = skjenn. Det tar litt tid, men jeg er sikker på at det går :) Det positive er jo at hunden din er matmotivert og sikkert lett å trene opp med godbiter.

I tillegg ville jeg øvd på at hunden skal sitte og vente når den får mat til du sier "værsågod". Si sitt og bli, sett maten foran den, og når den tar blikket bort fra maten og ser på deg sier du "værsågod". Dette kan du også gjøre med godbiter. Hold godbiten foran hunden, vent til den ser bort fra godbiten og på deg og si "versågod" og ros den masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...