Gå til innhold

I hvilken alder begynner barn å mobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en jente på 6 år som er utrolig søt, pen, flink, selvstendig, men som også er utrolig manipulerende, kontrollerende, herskesyk, bestemmende. Hun setter venninnene opp mot hverandre, driver splitt og hersk, liker å sette enkelte utenfor gjengen og få de andre med på å rotte seg mot vedkommende, slik at denne begynner å skrike. Jeg synes hun opptrer som en mobber, men hun er jo bare 6 år. Hun virker aldri "svak", skriker kun hvis hun slår seg, men aldri hvis noen er ekle (det er nok ingen som tør å være ekle mot henne, siden hun er "sjefen."). Hun er heller ikke redd for tilsnakk fra voksne, bryr seg lite om irettesettelser, virker ikke som hun har evne til å bli flau eller skamme seg. Hun er initiativrik, kunnskapsrik, ressurssterk, men det virker som hun bruker ressursene sine negativt. Hun er nok for liten til å skjønne at det er ondt å bli mobbet og ekskludert, men hun er også så fantasirik og utspekulert i sin omgang med andre barn at jeg noen ganger har lurt på om hun kan være psykopat. Men jeg nekter å tro at et barn kan være psykopat. Hun har snille og omsorgsfulle foreldre.

Jeg lurer egentlig på, håper det er noen psykologer eller andre her inne som kan svare:

- i hvilken alder begynner barn å mobbe?

- hva er det som skaper mobbere?

- hvordan kan man få slutt på mobbingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 6 åring kan mobbe men der er neppe bevisst fra barnets side. Hvorfor de mobber, er dominerende el manipulerende er nok en kombinasjon av personlighet og at de får det som de vil hjemme. (Kanskje foreldrene sier nei først men ender med å alltid gi seg)

Der er bare min teori og hva jeg har observert foreløpig, håper jeg skal lære mere om dette etter hvert.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Fordi de sliter på en eller annen måte? Ingen blir mobbere sånn helt uten videre.

Skrevet

At mobberar "sliter på en eller annen måte", er berre tull. Dette var lenge ein teori, men dette er no motbevist. Folk som mobbar andre er som oftast ressursterke og vellykka.

Barn startar å mobbe/utestenge tidleg, allereie i barnehagealder. Om det er bevisst eller ikkje er jo eit definisjonsspørsmål. det som er sikkert, er i alle fall at ungar som mobbar, får ein god følelse/positive opplevingar utav dette, og dermed fortsetter.

• Liker 4
Gjest Purple Haze
Skrevet (endret)

Jeg har observert barn helt ned i 3-årsalder som mobber andre. Og som Imli sier, det handler ofte ikke om barn som nødvendigvis sliter. De tilfellene jeg vet om, så er det barn med mye ressurser som ofte stenger andre ute, er stygge i munnen, erter og manipulerer.

Endret av Purple Haze
  • Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Mobbing begynner allerede i barnehagen desverre.

Skrevet

Bevist mobbing skjer selv i barnehagen

Skrevet

De yngste er nok de "ondeste".

Mest mobbing i første klasse, litt mindre i andre, enda mindre i tredje osv.

De yngste er mest nådeløse og mobber mest.

Skrevet

Unger tror de kan gjøre hva som helst under dekke av at de leker. Sikkert noe de har lært av voksne.

Skrevet

De yngste er nok de "ondeste".

Mest mobbing i første klasse, litt mindre i andre, enda mindre i tredje osv.

De yngste er mest nådeløse og mobber mest.

Det er riktig, og off topic, også en av årsakene til at barnesoldater

er så "effektive".

Skrevet

Vet ikke om barnesoldater er så effektive når det kommer til virkelig krig. En unge på tolv år hadde ikke løpt fra meg for å si det sånn.

Skrevet

Vet ikke om barnesoldater er så effektive når det kommer til virkelig krig. En unge på tolv år hadde ikke løpt fra meg for å si det sånn.

De har vist seg å være "effektive" for skruppelløse militære f.eks i borgerkriger

eller stammekriger for de er enklest å få til å utføre det mest grusomme.

Skrevet

jeg tror mobbing er noe barn arver fra foreldrene sine

• Liker 1
Skrevet

Sterke barn mobber, svake barn blir mobbet. Vi mennesker er bare dyr.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel særlig i de tilfeller barn skal leke voksne?

Sikkert tv som har skylda!

Skrevet

jeg tror mobbing er noe barn arver fra foreldrene sine

Noen ganger ja. To tvillingjetner i klassen min var noen av de verste mobberne i skolens historie. Begge foreldrene deres er mobbere selv

Gjest Rampunge
Skrevet

Sterke barn mobber, svake barn blir mobbet. Vi mennesker er bare dyr.

Kilde på dette? Det eneste jeg kan være enig i, er at folk som viser "svakheter" ved seg selv, lettere blir mobbet. Feks barn som "eksploderer" lett, de er morsomme å plage, fordi mobberne vet at de får respons. Samtidig er det mange mobbere som mobber fordi de har et sterkt behov for å føle at de mestrer noe.

Ekskludering og såkalte klikker starter allerede i barnehagen.

• Liker 2
Gjest Mann_32
Skrevet

Mange mobbere begynner sin løpebane i barnehagen og fortsetter gjennom hele skolen og gud vet hvor mye lenger.

Utestenging, erting, vold, baksnakking, alt dette er våpen som dukker opp som virkemidler allerede før barneskolen, la det ikke være noen tvil om det.

Mobberen oppnår makt, status, prestisje og en fryktfaktor rundt seg som uten tvil oppleves som verdifull, og dette er stimuli som ikke slutter å virke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble mobbet av de som var sterke og populære fordi jeg var sterk og annerledes. Det er nok ingen fasit på hvem som blir mobbet.

Skrevet

Og på grunn av det alle skriver her mener jeg det er veldig, veldig viktig at vi voksne tør si ifra når man er vitne til at barn ikke oppfører seg på en grei måte. Stadige tilbakemeldiger fra ulike hold er viktig for å forsøke å modifisere oppførselen til mobberne. Som til syvende og sist gagner mobber like mye som mobbeoffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...