Gå til innhold

Hvilken eplesort til marmelade

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke større naturlige forekomster av pektin i hageepler enn i butikkepler, dersom det er det du mener. Imidlertid er det slik at eplene inneholder mer pektin jo mer umodne de er. Og siden eplene vi får kjøpt i butikken som regel er modne, er det kanskje det du mener?

Hvis man ser bort ifra at butikkeplene blir plukket som kart og modnet på lager, så...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man ser bort ifra at butikkeplene blir plukket som kart og modnet på lager, så...

Poenget her er vel at det er eplekart som har størst innehold av pektin - ikke slik som Antoinette insinuerer; at hageepler inneholder mer pektin enn kjøpeepler. :ler: Hva nå enn hun mente med "hageepler" - i og med at de fleste epler har befunnet seg i et tre som antakeligvis har stått i en form for hage, selvom det er "kjøpeepler".

• Liker 4
Skrevet

Poenget her er vel at det er eplekart som har størst innehold av pektin - ikke slik som Antoinette insinuerer; at hageepler inneholder mer pektin enn kjøpeepler. :ler: Hva nå enn hun mente med "hageepler" - i og med at de fleste epler har befunnet seg i et tre som antakeligvis har stått i en form for hage, selvom det er "kjøpeepler".

Ja, den Antonietten, den Antonietten *ler godmodig*

Skrevet (endret)

:troest:

Jeg kan sende noen av mine leftovers :ler:

Haha, takk skal du ha! :ler:

Jeg har også laget tilslørte bondepiker med et lite alternativ til den vanlige brødraspen. Da bruker jeg raspet Digestivekjeks, litt havregryn, kanskje noen mandelflak, sammen med litt brunt sukker og honning.

Istedet for den ordinære kremen - som av og til blir vel tungt - bruker jeg en blanding mellom tyrkisk youghurt og krem med frøene fra en vaniljestang. Synes det blir friskt og godt selvom noen kanskje ikke ville kalle det tradisjonelle tilslørte bondepiker. :)

Forresten må jeg bare si en ting, Pingting. Det er så koselig å svare i tråden din, du følger opp og takker og kommenterer. En fryd er det! :klem: Kg har noe å lære av deg. :)

Oi, mandelflak hørtes spennende ut! Litt i seneste laget nå siden jeg gjør forberedelsene nå i kveld, men det skal definitivt prøves! Yoghurt-krem-blandingen hørtes også spennende ut! Fint med tradisjonelt, men av og til er det jo gøy å gjøre en ny vri på en gammel kjenning og? Tror man fort kan "re-oppdage" en del retter på den måten. :)

Åh, og takk, så snilt sagt! :blush::klemmer:

Pingting: Hvordan ser du for deg at konsistensen på eplemosen skal være? Skal den være mer eller mindre glatt, eller skal den ha litt biter? (Er dette også en evig diskusjon rundt matbordet? :fnise:)

Æh nei - men jeg vet at foreldrene til sambo har en pågående krangel om syltetøykonsistens (!!!). (kjære vene, her blir det miljøskada barnebarn etterhvert skjønner jeg) Jeg liker den best ganske glatt men med littegranne klumper. Mosen står faktisk og koker nå! Det ble en blanding av Golden Delicious og Royal Gala. Ser helt greit ut så langt. Også dro jeg en konfliktsky en, og brukte en helt annen oppskrift enn noe av det som ble nevnt i tråden her! :ler:

Og som kavring har jeg faktisk en blanding av sånne søte i blå pose og litt av sånne vanlige grove! :)

Takk for masse gode tips! :5:

*melder seg helt ut av pektindebatten* (:fnise:)

Endret av Pingting
Skrevet

Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...