Pingting Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Har invitert folk til middag i helga, og det blir tilslørte bondepiker til dessert! Lager den fra bunnen av - men har begrenset med erfaring med å lage eplemos. Jeg regner med at det ikke utgjør noen enorme forskjeller, men siden jeg både er nysgjerrig og vil at maten skal bli så bra som mulig, så lurer jeg på hvilke epletyper som egner seg best til marmelade?
Antoinette Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Eplemos og eplemarmelade er to vidt forskjellige ting. Til tilslørte bondepiker er det eplemos du skal ha. Hvis du må kjøpe epler til dette så ville jeg kjøpt halvparten Pink Lady og halvparten Tyrolerepler. Du trenger syrlighet for et godt resultat. En god eplemos består av kun epler, vann, sukker, sitron og potetmel til jevning.
Pingting Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2011 Det var selvfølgelig mos jeg mente ja, takk for svar Antoinette!
Antoinette Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 (endret) Og bruk brunt sukker i kavringblandingen sammen med litt kanel, ingefær og muskat. Nydelig. Og ikke lag kremen for søt, det er en klassisk feil som gjør desserten altfor søt og den mister sin friskhet. Endret 27. januar 2011 av Antoinette
Pingting Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2011 Takker igjen, kavringtipset skal følges opp! Oversøtet krem er bare ekkelt og noe jeg fikk nok av det året jeg bodde i England. Ingen fare!
Kvist Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 En god eplemos består av kun epler, vann, sukker, sitron og potetmel til jevning. Ikke enig! En god eplemos består av epler, og litt sukker. Start oppvarmingen sakte, så avgir de nederste eplebitene nok saft til at det ikke setter seg fast i bunnen. Man trenger ikke vann oppi. Vann, sitron og potetmel? Det vil jo bare tynne ut eplesmaken...
Antoinette Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Ikke enig! En god eplemos består av epler, og litt sukker. Start oppvarmingen sakte, så avgir de nederste eplebitene nok saft til at det ikke setter seg fast i bunnen. Man trenger ikke vann oppi. Vann, sitron og potetmel? Det vil jo bare tynne ut eplesmaken... Du trenger litt vann, det er snakk om spiseskjeer, ikke flere dl. Sitron er for at ikke eplene skal bli brune og potetmel trenger du for tykkelsen selv om epler inneholder naturlig pektin.
Pinkee Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Aldri brukt potetmel i eplemos, å min blir alltid tykk og fin. Men jeg bruker hage-epler da, kanskje mere pektin i dem enn i kjøpe-epler?
Antoinette Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Aldri brukt potetmel i eplemos, å min blir alltid tykk og fin. Men jeg bruker hage-epler da, kanskje mere pektin i dem enn i kjøpe-epler? Har man hageepler blir det en helt annen sak.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Har man hageepler blir det en helt annen sak. Hvorfor det? Fordi det er mer pektin i dem, mener du? Jeg har hverken brukt vann eller potetmel i min eplemos, og kunn litt sitron for å holde eplene friske i fargen før de går i gryten. Litt sukker etter smak. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Jeg har da virkelig heller hørt om potetmel i eplemos. Hjelpe meg, Antoinette - hva slags eplemosoppskrift bruker du? 1
Pingting Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 27. januar 2011 Noen som har noe slags preferanser på hva slags kavring/knust kjeks/brødrasp som funker best? Jeg er vant til å lage med brødrasp, men det kunne vært morsomt å prøve noe nytt.
Dark Star Skrevet 28. januar 2011 #13 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har heller ikke hørt om å bruke potetmel i eplemos/marmelade. Man koker jo bare inn til ønsket tykkelse? :klø: Når det gjelder brødrasp kan det være ypperlig å bruke knuste rester av tørre julekaker man har til overs. Har du ikke det kan du tørke og knuse det brødet du har tilgjengelig. Personlig liker jeg å blande inn litt havregryn før jeg knuser, synes det setter en god smak på blandingen. Jeg liker ikke å blande alt for mange krydder i blandingen, synes det rekker med litt vaniljefrø, brunsukker og kanel.
Gjest navnelapp Skrevet 28. januar 2011 #14 Skrevet 28. januar 2011 Her er mi eplemosoppskrift: http://altgodt.wordpress.com/2011/01/24/a-sylte-i-januar/ Eg brukar ofte knuste kjeks, digestive-type er heilt fint til bondepiker. Ein gong lagde eg med ein type sjokoladekjeks, og det var veldig populært.
Pingting Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 28. januar 2011 Når det gjelder brødrasp kan det være ypperlig å bruke knuste rester av tørre julekaker man har til overs. Julekaker til overs? Aldri hørt om
Dark Star Skrevet 28. januar 2011 #16 Skrevet 28. januar 2011 Julekaker til overs? Aldri hørt om Jeg kan sende noen av mine leftovers
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #17 Skrevet 28. januar 2011 Jeg har også laget tilslørte bondepiker med et lite alternativ til den vanlige brødraspen. Da bruker jeg raspet Digestivekjeks, litt havregryn, kanskje noen mandelflak, sammen med litt brunt sukker og honning. Istedet for den ordinære kremen - som av og til blir vel tungt - bruker jeg en blanding mellom tyrkisk youghurt og krem med frøene fra en vaniljestang. Synes det blir friskt og godt selvom noen kanskje ikke ville kalle det tradisjonelle tilslørte bondepiker. Forresten må jeg bare si en ting, Pingting. Det er så koselig å svare i tråden din, du følger opp og takker og kommenterer. En fryd er det! Kg har noe å lære av deg. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #18 Skrevet 28. januar 2011 Har man hageepler blir det en helt annen sak. Det er ikke større naturlige forekomster av pektin i hageepler enn i butikkepler, dersom det er det du mener. Imidlertid er det slik at eplene inneholder mer pektin jo mer umodne de er. Og siden eplene vi får kjøpt i butikken som regel er modne, er det kanskje det du mener?
SmallTalk Skrevet 28. januar 2011 #19 Skrevet 28. januar 2011 (endret) Jeg har da virkelig heller hørt om potetmel i eplemos. Hjelpe meg, Antoinette - hva slags eplemosoppskrift bruker du? Oppskriften på eplegrøt. Det er ihvertfall sånn mamma lager eplegrøt, med unntak av sitronen. Eplegrøten blir ikke brun selv om man ikke har i sitron. Pingting: Hvordan ser du for deg at konsistensen på eplemosen skal være? Skal den være mer eller mindre glatt, eller skal den ha litt biter? (Er dette også en evig diskusjon rundt matbordet? ) Skal den være glatt ville jeg prøvd å få tak i melne epler (gule epler pleier å være melne), skal den ha litt biter ville jeg gått for Pink Lady. Aller best smaker den med norske epler, men tilgangen på det er ekstremt dårlig per dags dato. Og jeg personlig vil si at de søte kavringene i blå plastpose er veldig gode... Litt for gode, sånn at posen har en tendens til å forsvinne altfor raskt. Endret 28. januar 2011 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #20 Skrevet 28. januar 2011 Antoinette, det er forskjell på eplemos, eplemarmelade og eplekompott. Det du gir oppskrift på, er sistnevnte. Kompotter jevnes som regel med potetmel eller maizena. Tilslørte bondepiker er en klassisk "restedessert" som tradisjonelt ble laget på ting man hadde i huset - eplemos, knust kavring og fløtekrem. Så kan man variere med smakstilsetninger og kake/kjeksvariante og krydder, men det skal være ren eplemos, ikke kompott. Kompotter er jo desserter som drøyer frukten, man tilsetter væske og jevner, mens en eplemos er det mer frukt i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå