Gå til innhold

Hetterotter


Sophie-Ann

Anbefalte innlegg

Min datter har to hetterotter. Hvordan kan jeg innrede buret deres slik at det blir best mulig?

De har et hus, men det er laget av tre, så det stinker ganske fort.

De har kalkstein og saltstein, men bruker dem ikke

De får vann med vitaminer

De hadde hengekøye, men den har de spist opp

Jeg gir dem vanlig rotte mat, samt ost, leverpostei, salat osv.

De har et fulgebur, altså det er ganske høyt og det står åpent hele tiden, slik at de kan gå ut og klatre på utsiden. De hopper aldri ned fra kommoden buret står på.

Jeg har diverse "stiger" og lignede hengende i buret.

Jeg pleier også å slippe dem løs i gangen, der er det ingenting de kan spise på/gjemmme seg i. Vi lager gjerne en "hinder"løype for dem.

Min datter bytter på buret annenhver uke.

Hva mer kan jeg gjøre?? Vil gjerne lage det så bra for dem som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bytte ut trehuset med et i plastikk, jeg hadde to hanrotter, og de kunne absolutt ikke ha trehus, det stinka, og var umulig å få rent. Rotter har egentlig ikke bruk for saltstein, for de får i seg nok salt i maten de spiser.

Du kunne kanskje puttet inn noen hyller i buret, men det høres ut som om rottene dine har et bra liv, og høyt bur for klatring og utetid er egentlig det viktigste, så bare de har nok utetid så går det nok bra :)

Jeg anbefaler å bli medlem på NTF sine sider, altså Norsk Tamrotte Forening.. Der er det forum som du kan lære alt du vil om rotter, og mer til :)

www.tamrotter.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottene skal ikke ha leverpostei og ost eller rester av menneske mat. Du får kjøpt rottemat i dyrebutikken, det holder. Du kan og gi den salat og friske grønnsaker og litt frukt. Vitaminer trenger de strengt tatt ikke i vannet så lenge de får skikkelig rottemat. Hvis du gir de fet mat går dette utover leveren. Dessuten kan de bli ganske store hvis du gir de slik mat. Saltstein skal de heller ikke ha, men kalksteinen kan stå. De må ha noe og gnage på slik at de får slipt tennnene sine. Håper du har et stort bur som de er i. De trenger god plass. Hus av tre skal de ikke ha. Kjøpt evnt. et i plast. Ingen av rottene jeg hadde brukte hus. Og skifte i buret hver andre uke hørtes veldig lite ut. Jeg hadde to hannrotter i samme bur og skifta minst en gang i uka og vaska buret godt. Høres ut som dere er flinke og aktivere rottene og det er bra. Mine pleide også og springe rundt omkring når jeg var hjemme. De bet av både telefonledning og tygga på lampeledninger så det gjelder og følge med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i det du skriver Pusemamma, de skal helst ikke ha saltholdig mat, men å gi de veldig lite av disse tingene skader ikke.. Leverpostei kan jeg være enig i, men en liten ostebit skader ikke rottene, og jeg tror det er mange som liker å gi rottene litt snacks i ny og ne, som ikke bare er dyrefor.. Og salat og grønnsaker er jeg enig i, og kan også betraktes som snacks.. Men som sagt, ikke for mye av det usunne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottene skal ikke ha leverpostei og ost eller rester av menneske mat. Du får kjøpt rottemat i dyrebutikken, det holder. Du kan og gi den salat og friske grønnsaker og litt frukt. Vitaminer trenger de strengt tatt ikke i vannet så lenge de får skikkelig rottemat. Hvis du gir de fet mat går dette utover leveren. Dessuten kan de bli ganske store hvis du gir de slik mat. Saltstein skal de heller ikke ha, men kalksteinen kan stå. De må ha noe og gnage på slik at de får slipt tennnene sine. Håper du har et stort bur som de er i. De trenger god plass. Hus av tre skal de ikke ha. Kjøpt evnt. et i plast. Ingen av rottene jeg hadde brukte hus. Og skifte i buret hver andre uke hørtes veldig lite ut. Jeg hadde to hannrotter i samme bur og skifta minst en gang i uka og vaska buret godt. Høres ut som dere er flinke og aktivere rottene og det er bra. Mine pleide også og springe rundt omkring når jeg var hjemme. De bet av både telefonledning og tygga på lampeledninger så det gjelder og følge med de.

rotter skal ha animalsk protein 1-2 ganger i uka, men jeg hadde heller satsa på rent kjøtt uten krydder eller noen knotter kvalitetskattemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei : )

Jeg er 12 år og har to rotter selv. Det du kunne gjøre var å slippe dem litt ut i luft, leste på en side at rottene trenger minst 1 time utenfor buret hver dag. De bør ha et "skjulested" i buret. Gjerne et plasthus, men av veldig hard plast (?) sånn at de ikke tygger det i stykker. Fyll det gjerne med sånn oransje hamsterbomull (?)

Det er bra med mange etasjer i buret så blir rottene litt "separert" og. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier med at de tygger på alt osv. Det beste er å se bort fra å kjøpe noe som er lagd av tre til rottene.

Og dere må vaske buret minst hver uke siden det lukter veldig ekkelt. På rottesider står det at du må skifte bunnen (kattesand elns hva dere har) så det ikke blir illeluktende og rotter har god luktesans.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å få med at dere bør kanskje finne en stein og noen kvister og sånt som de kan tygge på for å "slipe" tennene. Da blir de mer opptatt av steinen e.l. istedenfor "møblene deres". Har selv hatt sånne saltgreier som jeg hang opp, de tygde ikke no' spesielt på dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei : )

Jeg er 12 år og har to rotter selv. Det du kunne gjøre var å slippe dem litt ut i luft, leste på en side at rottene trenger minst 1 time utenfor buret hver dag. De bør ha et "skjulested" i buret. Gjerne et plasthus, men av veldig hard plast (?) sånn at de ikke tygger det i stykker. Fyll det gjerne med sånn oransje hamsterbomull (?)

Det er bra med mange etasjer i buret så blir rottene litt "separert" og. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier med at de tygger på alt osv. Det beste er å se bort fra å kjøpe noe som er lagd av tre til rottene.

Og dere må vaske buret minst hver uke siden det lukter veldig ekkelt. På rottesider står det at du må skifte bunnen (kattesand elns hva dere har) så det ikke blir illeluktende og rotter har god luktesans.

Lykke til!

hamstervatt burde ikke brukes forde fibrene er veldig sterke og kan derfor skade dyret hvis det vikler seg feil inn i det. ubleket dopapir revet i strimler er kjempegreit, eller rottenes favoritt en hel dorull som de kan dele opp selv.

de fleste kattesandtyper er velig farlige å få i munnen/fordøyelses-systemet å kan fort føre til døden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Henger meg på - http://www.tamrotter.com/ - og gå inn på forumet. Mye lærdom der.

Det heter tamrotter nå og ikke hetterotter. Før hadde gjerne tamrottene hettemønster (mørkt hode og hvot kropp) men tegninger og farger har utviklet seg mye siden den gang da.

Hunnrotter trenger en del aktivisering. Og man kan gjerne leke med de. Lage hinderløyper og til og med klikkertrene de og lære de agility osv. Fantasien er eneste begrensning her.

Jeg har selv to gutter. Deres bur står alltid oppe og jeg stapper i de all mulig slags mat. Men jeg vet hva slags næring de skal ha og hvor mye etc, så selv om de får en del snop, så er hovedvekten av deres kosthold godt rottefor og sunne matretter.

Rotter er herlige kjæledyr :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattesand er en dårlig idé som burstrø av mange årsaker. Det støver, og mye av det er parfymert som passer dårlig for følsomme rotteluftveier. I tillegg er det hardt og ubehagelig for dem å gå på.

Spon må heller ikke brukes, siden det også støver og i tillegg som regel lages av bartrær som inneholder et stoff som heter fenoler - dette skader leveren til rottene.

Henger meg på dem som anbefaler tamrotter.com! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er buret? Jeg har et bur som er 60x50 cm og 125 cm høyt. Synes ikke man skal ha noe mindre enn dette. Inni buret har jeg:

To hjørnehyller av denne typen

Tre-etasjes hengehøye fra IKEA (har klippet av de to nederste)

Et sovehus i plast som henger fra taket (Sputnik XL)

Et hus i plast som står på bunnen

Et tykt tau som går på tvers av buret (et sånt et med ståltråder inni, så det kan formes)

To små sittehyller festet på burveggen av lavastein

Dessuten har jeg alltid en til to hengekøyer av bomull/fleecestoff hengende i buret, som byttes ut og vaskes i vaskemaskinen jevnlig. Disse har jeg sydd selv, det er utrolig enkelt og ufattelig mye billigere enn å kjøpe disse shitdyre hengekøyene fra dyrebutikken.

Ellers har jeg så klart vannflaske, matskåler og to hjørnedoer med strø i (Yesterdays News, ett av strøene som anbefales til tamrotter). I bunnen av buret har jeg avispapir eller fleecepledd.

Buret vaskes og doene skiftes på to ganger i uka. På denne måten er buret så og si luktfritt, og jeg har en luktfri leilighet (heldigvis, siden buret står i stua og leiligheten min er liten) :)

Jeg kjøper aldri burting i tre, da det stinker i løpet av kort tid, og det er umulig å få helt rent. Kalkstein og saltstein er ikke noe rotter trenger. Saltstein er vel til og med negativt, ser for meg at rottene fort får i seg alt for mye salt om de begynner å gnage på den?

Vitaminer i vannet skal heller ikke være nødvendig om rottene får et sunt kosthold. Det beste er å gi rottene et rottefôr med like biter, altså at alle bitene inneholder det samme, slik at ikke rottene plukker ut det de liker best. I tillegg er det bra å gi dem litt grønnsaker, og litt kylling, egg eller andre magre proteinkilder innimellom går helt fint. Ost er derimot ganske fett, så det bør de ikke få fast.

Nå har jeg bablet fælt her, håper noe av dette var til hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg bruker faktisk hampstrø i buret. Litt dyrt, men verdt det. Bruker også kattesandspade og tar ut ganske ofte av dohjørnene.

Sputnik og iglo er geniale plastsovehus. Lette å holde rene. Jeg gir gutta mine avispapir oppi her, som må byttes ofte siden de tisser en del. Og så har jeg diverse hengekøyer av fleece og lin. Den i lin er genial da den absorberer tiss lettere en fleece. Og en sovekube i fleece. Gutta spiser heldigvis ikke opp hengekøyene sine, men jenter gjør det gjerne. Så de må få nye hele tiden. Da er det greit med litt rimligere løsninger, som kan fornyes ofte. Plasthyller er også gull verdt. I mitt bur er det to slike hyller.

Mitt bur er 50x70x80 og stort nok for to gutter. De er såpass voksne at de ikke gidder å klatre og fly så mye rundt. Men så er buret deres alltid oppe også, så de kan børne rundt på sofaen så mye de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hamstervatt burde ikke brukes forde fibrene er veldig sterke og kan derfor skade dyret hvis det vikler seg feil inn i det. ubleket dopapir revet i strimler er kjempegreit, eller rottenes favoritt en hel dorull som de kan dele opp selv.

de fleste kattesandtyper er velig farlige å få i munnen/fordøyelses-systemet å kan fort føre til døden.

Oi, det visste jeg ikke! Det var hjertfall det en ansatt i zoomiljø sa. Dårlig råd + erfaring på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...