Gjest Lebewesen93 Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Jeg vet at det er normalt å ha dager hvor en spiser litt mer enn hva man pleier, men i dag har jeg spist seriøst mye, i går også når jeg tenker etter. Jeg har spist dette 1 og en halv kakemann 1 Polatbrød med peanøttsmør 2 talerkner med chips 1 pizzastykke en del smågodt Masse lion sjokoladekuler 1 hobby Usunt var det og...men seriøst, jeg er sulten. Eller ikke sulten, men jeg vil ha MER. Det er ikke bånn i meg, har drukket som en gud i dag også ( pepsi max) Det er så sykt irriterende, for magen bare eser ut, i dag er det onsdag så da er det snart helg, tør ikke tenke på hvordan den blir Jeg klarer ikke å styre meg, finnes det noe man kan sprøyte inn i kroppen som gjør at man ikke tåler sukker? Jeg må ha sjokolade hver dag, ikke bare litt heller. Sjokolade er livet mitt, jeg tenker på sjokolade før jeg sovner, jeg drømmer om sjokolade å når jeg våkner har jeg lyst på sjokolade. Jeg tenker på det HELE TIDEN altså. Med en gang jeg er glad for en grunn, så skal jeg feire med sjokolade, er jeg lei meg trøster jeg meg med sjokolade, kjeder meg, spiser jeg sjokolade, er jeg stresset hiver jeg innpå med sjokolade. Åh, det er så ille! Om jeg ikke har diabetes eller noe får jeg det. Jeg spiser ingenting som er sunt ( bortsett fra poteter, blomkål og gulrøtter, det er godt!) jeg VET hva jeg skal spise, men jeg KLARER det ikke. Alt jeg tenker på er som sagt sjokolade. Jeg har mye vondt i hue for tiden, slapp og humøret er på bånn, det eneste som hjelper er sjokolade, men jeg blir jo bare 10 ganger verre etter å ha spist, derfor må jeg ha dobbel dose med sjokolade etter på, ikke sant.. Det er ingen som tar kostholdet mitt seriøst heller, mamma sier bare at jeg må slappe av , spie litt sundt også å heller kose meg med sjokolade til dessert. Jeg er ikke tykk så hun skjønner ikke hva jeg stresser med, dessten mener hun at jeg snart vokser av meg det søtsuge. " du er tenåring, de spiser mye" Joda, men før, da var det potetgull det gikk i! 1 pose om dagen, samt masse cola ! DA var jeg stor, jeg slanket meg, har en normal vekt nå, MEN jeg vil veldig gjerne gå ned et pr kilo så blir jeg fornøyd, men nå er jeg nok på vei opp over igjen, sånn som jeg spiser. For ikke så lenge siden var jeg hos legen for å få henvisning til psykolog av diverse grunner, prøvde så vidt å ta opp kostholdet mitt også da, men det virket han ikke interresert i å høre om. Jeg tror jeg kanskje burde få tatt noen blodprøver en gang bare for å sjekke om jeg ikke mangler diverse ting, kostholdet mitt har vært elendig i mange år nå, er konstant trøtt og sliten så... Men er det noen som har tips ? Nei, det er ikke bare å ta seg sammen for jeg har virkelig prøvd! Funker ikke, jeg klarer ikke. I dag stod jeg opp kl 08.00 ( har fri år) trente, rydda, spilte wii fit spiste frokost, etter det har jeg vært en skaprotte. Plutselig var den boksen med godteri tom, plutselig hadde jeg varmet halve chips posen(potetbåter) hentet et pizzastykke( sånn til mikroen) tatt en kakemann og en halv til. Alt dette før kl 15.00 etter det har jeg ikke spist så mye, bare litt chips og en hobby + noen lion sjokoladekuler. Er rett før jeg går ned å henter mer nå, men da våkner jeg opp med valker og tre haker i morgen. Jeg vet jeg ser rimlig dum ut osv nå pga måten jeg skriver på, men er bare så utrulig frustrert nå. Redd jeg har kommet inn i en sånn ond sirkel igjen. Det som er rart, er det at jeg spiser mest når jeg er alene. Når jeg er alene hjemme, lever jeg i min egen verden. Jeg synger singstar, spiller wii fit, hoppertau nede i stuen, løper opp og ned trappen(fin trening det haha)trener på ellipsemaskinen, synger , spiser og har det bra, tenker ikke så nøye over at jeg har spist osv. MEN når folka begynner å komme hjem, blir jeg så rar...føles som om noen skulle ha dødd eller noe. Blir sliten, må bare sette meg på rommet å gråte, blir stresset og bare helt fjern. Begynner å skamme meg for maten, vil ikke ned for jeg tenker at jeg sikkert har lakt på meg hundre kilo så jeg skammer meg sånn. Rart i grunn. Nei, nå skal jeg ikke skrive mer, ble veldig mye nå. Men noen som kjenner seg i gjen å har noen tips? Jeg vil virkelig ikke legge på meg mer, jeg vil ikke bli syk men jeg er AVHENGI av sjokolade
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Er det ikke mulig å fjerne alle fristelser fra hjemmet? Du MÅ ikke ha sjokolade, føler du trangen må du finne på noe å gjøre på som tar tankene av sjokoladen. Gå en tur, spill mer wii, vask badet, puss tennene.. Etter en uke fri for sjokolade og annet snop så lover jeg at trangen ikke er der i langt nær like stor grad. Dra til legen din og be om å få tatt blodprøver, og forklar symptomene dine. Det er klart du kan ha mangler om du ikke får i deg nok bra mat.
The Kitten Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 Hvis denne dagen er representativ for ditt kosthold er det ikke rart at du har vondt i hodet og er sliten. Sannsynligvis mangeler du flere viktige vitaminer og mineraler. Sukker stjeler faktisk vitaminer og mineraler fra kroppen din, så derfor skal alle være forsiktig med hvor mye sukker de spiser. Søtsuget kan komme av at du ikke får i deg nok næringsstoffer, og så forsterkes den onde spiralen. Som AnonymBruker over meg sier, så må det være mulig å unngå å kjøpe inn usunne varer. Hvis du kjøper det selv kan det jo være en idé å finne noe du vil spare til, og så legge til side noen mynter hver gang du har lyst å kjøpe godteri. Du trenger proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler. Du trenger ikke sjokolade.
Pinkee Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Høres ut som du er kommet inn i en veldig vond spiral, som bare går nedover, og nedover. Etter hva jeg skjønner har du behov for psykiatrisk hjelp, å det tror jeg på, for det høres ut til at du har et psykisk problem med mat og sjokolade, håper du snart slipper til, så kanskje du får hjelp der. Men, først av alt, så bestiller du time med lege, KUN for å snakke om kostholdet ditt, og evnt mangel på næringsstoffer. Tar ikke første lege deg alvorlig, så oppsøk en ny!! Ikke alle leger tar kosthold alvorlig Be om å få henvisning til ernæringsfysiolog, dem bør kunne endel om slikt. Selv har jeg hatt hjelp mot sjokolade med krom-tabletter, men jeg hadde ikke slike problemer som du. Ikke er krom noe man skal putte i seg ukritisk heller. Slik som du beskriver det, er ikke vekta det største problemet, men hvordan et slikt kosthold vil påvirke kroppen din på lang sikt. Ønsker deg all lykke med et endret kosthold, og et bedre liv. For livet vil bli bedre uten junk-food i store mengder.
Roadrunner Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Her må du nok prøve å se på sjokoladen som en form for "rusmiddel", og du må rett og slett på "avvenning". Og den eneste som kan gjøre det, er deg selv. Tro meg, jeg er sjokoman, og har i perioder kunnet sette tennene i bordplata i frustrasjon over sjokoladesug. Men som andre også nevner, etter et par uker uten sjokolade (og helst sterkt redusert inntak av sukker/søt mat), går sjokoladesuget ned. Men de to ukene må du være tøff. Skikkelig tøff! Noen tips for å komme gjennom de første par ukene: - hold deg helt unna butikker/kiosker/bensinstasjoner etc. Hvis du bor hjemme, la foreldrene dine stå for handlingen. - snakk med din mor/far, og be de unngå sjokolade/snop i heimen et par uker. Fortell hvordan du har det, og at du trenger støtte for å klare dette. - når sjokoladesuget når nye høyder (jepp, det vil det!), så gjør noe. Ikke sitt og vent på at det skal gå over. Gå en tur, vær sosial, tren, finn frem en hobby (strikketøy etc), puss tennene, gjør NOE. Da får du fokuset bort fra sjokoladen... - ikke ha sjokolade som belønning når du har vært flink. Spis heller frukt hvis du skal kose deg på kvelden (en fruktsalat er skikkelig digg!). Unn deg et nytt plagg, en frisørtime eller lignende når du for eksempel har vært sjokoladefri 2/5/10 uker. Men ikke snop/sjokolade som belønning! Og en prat med legen er ikke dumt... Et sunnere kostholdt vil gi deg økt overskudd, bedre helse, bedre humør, bedre selvtillitt +++ Men det er ikke enkelt med en sånn snuoperasjon...
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 Hormonprevensjon i bildet her? Svært mange får forstyttet spisemønster og psykiske problemer av de.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Takk for svar Jeg skal prøve så godt jeg kan å slutte med sjokolade til Mandag, har klart 4 uker uten for noen måneder siden, hvordan jeg fikk til det forstår jeg ikke Er ikke såå glad i legen min, men skal nok få ordnet en time om ikke lenge. Føler jeg har vært der nede veldig mye i det siste, han må være ganske lei av å se trynet mitt. Ja, skal begynne å gå til psykolog om ikke lenge, så mulig jeg kommer til å spise mindre sjokolade når de andre problemene blir mindre, håper hvertfall det. Men sjokolade er jo så godt ! Nei, vekten min er egentlig ikke noe ille sånn sett, er normalvektig. Vil bare gå ned et pr tre kilo innen sommeren, eller i det minste holde meg der jeg er nå. Det funker ikke å ikke kjøpe sjokolade, jeg får nesten panikk når jeg vet at jeg ikke har sjokolade tilgjengelig. Har fått mamma til å gjemme godtet da, at jeg bare ber om et pr biter ved "behov", det funker helt til hun ikke er hjemme lenger å jeg begynner å lete. Finner det jeg vettu. Kanskje jeg skal teste ut de kromtablettene ? Kan jo hjelpe, ja. Da jeg gikk 4 uker uten hadde jeg en konkurranse på en måte. + at jeg skulle kjøpe masse klær og en stoor pose candy king fra ica ( det beste godtet) om jeg klarte det, å jeg klarte det jo. Må bare minne alle på at viss de ser meg spise sjokolade har jeg tapt ( liker ikke å tape så) sier jeg det kun til meg selv så sier jeg til meg selv at jeg ikke skal si det til noen om jeg gir meg. Men jeg skal gå en måned uten sjokolade og godteri fra og med Søndag. Jeg skulle vært inne på sånne prøver liksom, får å sjekke om jeg har sjokolade i blodet, haha Eller kanskje jeg burde begynne å røyke i stedenfor, kan umulig være noe særlig farligere, sånn egentlig
The Kitten Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Er det virkelig så ille at du nesten får panikk av å ikke ha sjokolade tilgjengelig? Du minner om en rusavhengig.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Er det virkelig så ille at du nesten får panikk av å ikke ha sjokolade tilgjengelig? Du minner om en rusavhengig. Sukkeravhengighet er ikke til å kimse av. TS: Det er tøft å slutte med sjokolade. Hold deg langt unna godte hyllene i butikken. Gjør noe når du kjenner trangen til en sjokolade eller prøv med en frukt.
Gjest idakaroline Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Jeg var som deg, TS. Jeg MÅTTE ha sjokolade hver dag og jeg kunne spise alt jeg kom over. Brus gikk også ned på høykant, men en dag tenkte jeg at nå, NÅ er det nok. Så dagen etter, kastet jeg og fjernet alt som inneholdt sjokolade og all brus ble tømt i vasken. Jeg brukte også sjokoladen som en slags form for terapi, siden jeg sleit fryktelig psykisk en periode. Jeg hadde nettopp oppdaget Lush på den tiden, og det viste seg at de hadde både en leppeskrubb og en leppomade som smakte og luktet sjokolade. Hver gang jeg fikk lyst på noe søtt, tok jeg dette på leppene i håp om at det skulle lette på søtsuget. Det hjalp ikke i starten, så jeg måtte virkelig pine meg selv for å unngå og spise sjokolade. Etterhver begynte det å hjelpe, og jeg følte meg så MYE bedre enn før. Sjokoladen gjorde meg slapp og jeg fikk uren hud. Sånn har jeg holdt på siden litt før jul, og jeg føler meg så mye bedre både på den fysiske og psykiske delen. Drikker ikke brus i ukedagene og har heller ikke behov for søtsaker. Hvis jeg en dag vil ha noe som dette, velger jeg å gjøre det i helgene. Jeg spiser kanskje tre-fire biter av en melkesjokolade og det er absolutt nok for meg. Nå har jeg faktisk gått to uker uten hverken brus eller sjokolade, så i går lagde jeg meg en skikkelig saftig og god brownies som jeg koste meg med både i går kveld og en liten bit nå i kveld. Du må bare være hard og streng mot deg selv, TS. Du vil klare det! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Jeg ville begynt med å kutte ut brusen. Enkelte får ekstra søtsug, blir mer sulten av å drikke sukkerfri brus. Kan huske at jeg selv drakk en ny Fanta som var kommet på markedet en gang. Denne var søtet med kunstig søtning. Jeg har aldri vært så sulten som jeg var etter å ha drukket den brusen. 2
YouJewel Skrevet 28. januar 2011 #12 Skrevet 28. januar 2011 Har også følt hvordan det er med panikk fordi butikken har stengt og man ikke har søtt tilgjengelig. Fælt men tenk hva man fører kroppen igjennom.. Vær streng med deg selv ihvertfall avogtil. Det holder det ihvertfall under kontroll for min del. Så blir det noen dager ok å ta en varm kopp te istedet- lover. Jeg spiser når jeg kjeder meg (går bare i det samme her) merker med en gang jeg får litt andre impulser, ser en gammel film el. så blir man "mettet" på det istedet. Prøver å motivere meg med den deilige følelsen det er å gå til sengs og ikke ha dårlig samvittighet for all skjoklade/kjeks/chips papiret som ligger i bosset.. Det er digg! Ønsker de all lykke til
Mixelite Skrevet 29. januar 2011 #13 Skrevet 29. januar 2011 Sukkeravhengighet er ikke til å kimse av. TS: Det er tøft å slutte med sjokolade. Hold deg langt unna godte hyllene i butikken. Gjør noe når du kjenner trangen til en sjokolade eller prøv med en frukt. Et alternativ er å bruke mørke sjokoladetyper. De gir det samme sjokoladekicket, men er mye mektigere enn melkesjokolade, så man orker ikke/har ikke behov for å spise like store mengder av det. Sunnere er de også.
Margrethe27 Skrevet 29. januar 2011 #14 Skrevet 29. januar 2011 Du kan jo forsøke å spise litt MAT, kanskje du da får mindre behov for sukker. 1
Gjest Mille Skrevet 29. januar 2011 #15 Skrevet 29. januar 2011 Chrom / Krom er et kosttilskudd du kan ta for å dempe søtsuget. Det funker for meg
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #16 Skrevet 29. januar 2011 Hei! Du er langt i fra unormal. Jeg tror alle kvinner i fruktbar aldre har det slik i perioder, spesielt i puberteten og i 20års aldreren. Jeg er ganske sikker på at det har noe med hormonutskillelsen dine å gjøre. Jeg vil be deg være litt forsiktig med det forbudet som du planlegger i 4uker. Ja, det er bra at du kutter ned på inntaket, men å kutte det helt ut vil være som å bite seg selv i halen. Når de fire ukene er over vil du sannsynligvis gå på en kjempe smell og proppe i deg ALT du kommer over. Da vil du muligens bare få enda dårligere sannvittighet.. Det som hjelper er å slutte å tenke så mye på hva du putter i munne, aktivisere deg, lage god mat fra bunnen av og kose deg med den etterpå. Mat er godt og livsviktig, bli venner med den 1
Gjest Purple Haze Skrevet 29. januar 2011 #17 Skrevet 29. januar 2011 Du kan jo forsøke å spise litt MAT, kanskje du da får mindre behov for sukker. Veldig enig. Et balansert kosthold, vil automatisk sørge for mer stabilt blodsukker, og du får mindre søtbehov. Sukker øker bare behovet for mer sukker. Blir du søtsugen, spis en fruktsalat eller bær med krem eller vaniljekesam. Kjempegodt! Og spis skikkelig mat i stedet for bare søppel.
Phaedra Skrevet 31. januar 2011 #18 Skrevet 31. januar 2011 (endret) Tråden er ryddet for innlegg som kan tolkes som spiseforstyrrelser. På IKS (tlf: 22 94 00 10) sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring om spiseforstyrrelser, og som kan gi gode og nyttige råd på veien. Vennlig hilsen Phaedra, mod Endret 31. januar 2011 av Phaedra
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #19 Skrevet 1. februar 2011 Jeg kjenner meg Såååå igjen! jeg er også sjokoman!! MÅ ha det i huset, ellers er det krise, jeg småspiser sjokolade hele dagen, og klarer bare ikke å slutte med det! jeg har lagt på meg en del, og prøver virkelig å slanke meg, men jeg blir fysisk dårlig de dagene jeg klarer å ikke spise sjokolade... Blir svimmel, hender jeg besvimer, blir nummen, og får ekstrem hodepine. Kapitulerer jeg da, og spiser sjokolade, forsvinner alle symptomene på kort tid! Men den dårlige samvittigheten kommer snikende. Aner bare ikke hva jeg skal gjøre, skulle faktisk ønske at det fantens en "avrusningsklinikk" for sukkeravhengihet som man kunne få støtte til å delta på....
Gjest Purple Haze Skrevet 1. februar 2011 #20 Skrevet 1. februar 2011 1-2 uker uten sukker, og du er avvent. Men det krever at du er hard med deg selv, og ikke tar "bare en liten bit". Du trenger jo ikke verken sjokolade eller sukker, så kroppen din får det veldig godt når du klarer å kutte det ut. Spis heller frukt når du merker søtsuget kommer. En deilig fruktsalat med vaniljekesam er kjempegodt! Eller en skål med bær. Begge deler er mye bedre for deg enn sukker. Du kommer til å merke det på vekta også, når du blir kvitt sukkeret. Dette klarer du!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå