Gå til innhold

Travelcard i London


Compaq

Anbefalte innlegg

Skal til London i februar og lurer på å kjøpe et såkalt travelcard. Tenkte å dra litt utenfor byen til Westfield shoppingsenter, så det jeg da lurer på er om Westfield ligger innenfor sone 1 og sone 2? Blir betraktelig billigere å kun kjøpe for disse sonene, fremfor 6 ulike soner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oystercard er eminent, og jeg brukte dette da jeg besøkte Westfield for litt under en uke siden. Enkelt å fylle opp og utrolig lettvindt å bruke. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det for gitt at TS snakket om Oyster card, regner med at du mener du vil fylle ditt Oyster card opp med et såkalt travelcard i stedet for kontanter hvor du blir trukket per tur? I så fall er det bare å gå for et travelcard for sone 1&2, det dekker som sagt Westfield også. :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på. Dette Oyster-kortet. Hvordan bruker man det?

Skjønner at man må kjøpe det på en av stasjonene, men må du kjøpe for en viss sum?

Vi er fire i familien som reiser - må alle sammen ha hvert sitt?

Må man trekke kortet for hver tur man tar eller gjelder "billetten" for et visst klokkeslett?

Fint hvis noen kan svare meg på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det riktignok en stund siden jeg var i London, men vi kjøpte 1 day travel cards, det var veldig rimelig for sone 1-2, og da reiste vi så mye vi ville. En annen gang kjøpte vi one-week travel card, da betalte vi vel 30 pund for fire sone. Aner ikke hvordan Oyster Card fungerer, men det er kanskje a la KontantSkyss, for oss som bor i Bergen?

Edit: ser på siden noen linket til lenger oppe at prisene har steget ganske kraftig på de årene som har gått siden jeg var der...

Endret av SlowMotion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på. Dette Oyster-kortet. Hvordan bruker man det?

Skjønner at man må kjøpe det på en av stasjonene, men må du kjøpe for en viss sum?

Vi er fire i familien som reiser - må alle sammen ha hvert sitt?

Må man trekke kortet for hver tur man tar eller gjelder "billetten" for et visst klokkeslett?

Fint hvis noen kan svare meg på dette :-)

Oyster card fungerer på den måten at man "fyller på" kortet med en sum penger, tror ikke det er noe minstesum (er flere år siden jeg kjøpte mitt og jeg bare fyller på ved behov når jeg er i London), og så blir billettprisen trekt fra kortet hver gang man reiser. Jeg reiser så og si aldri med buss i London, så har ikke erfaring med det, men når du reiser med Tuben (undergrunn) legger du kortet på en leser når du går inn på stasjonen og du må legge det på en tilsvarende leser for å komme ut av endestasjonen for reisen. Oyster card kalkulerer automatisk billigste billett/pris for den reisende, og i løpet av en dag betaler man maks for et 1-dags Travelcard.

Såvidt jeg vet må hver voksen ha hvert sitt kort, men inntil barn under 10 år reiser gratis i følge med en betalende voksen.

Les mer her:

http://visitorshop.tfl.gov.uk/english/travelling-with-children.htm

Endret av Christiane_W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på. Dette Oyster-kortet. Hvordan bruker man det?

Skjønner at man må kjøpe det på en av stasjonene, men må du kjøpe for en viss sum?

Vi er fire i familien som reiser - må alle sammen ha hvert sitt?

Må man trekke kortet for hver tur man tar eller gjelder "billetten" for et visst klokkeslett?

Fint hvis noen kan svare meg på dette :-)

Du trekker kortet hver gang du går inn og ut av undergrunnen, så regner systemet ut hvor mye som skal trekkes mht. hvor langt du har reist osv. Og det fine med Oyster er at det alltid blir billigere enn Travelcard, for når du har reist for et visst beløp (som er lavere enn det et dagskort koster) i løpet av en dag reiser du gratis resten av dagen. :) Litt knotete forklart, hos Transport for London kan du lese mer.

Når det gjelder betaling/kostnader: Du betaler et depositum på £3 (tror jeg), men det får du igjen når du leverer inn kortet. Hvis du bruker "pay as you go" betaler du bare inn valgfritt beløp som du så kan reise for, og det er enkelt å fylle på mer om du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Henger meg på. Dette Oyster-kortet. Hvordan bruker man det?

Skjønner at man må kjøpe det på en av stasjonene, men må du kjøpe for en viss sum?

Vi er fire i familien som reiser - må alle sammen ha hvert sitt?

Må man trekke kortet for hver tur man tar eller gjelder "billetten" for et visst klokkeslett?

Fint hvis noen kan svare meg på dette :-)

Oyster card er veldig kjekt og ha når man er i London! På mange kiosker eller butikker i England, er det et blått merke som det står Oyster på. Der kan du ihvertfall fylle opp kortet ditt, men jeg er noe usikker på om du kan få kjøpt et kort der, men jeg vil tro at du kan det. Jeg har bodd i London, og gikk da til postkontoret for å få et kort med bilde av meg på og som gjorde at jeg da reiste billigere siden jeg fikk et student oyster card. Dette gjelder da isåfall kun for de som skal bo/være i London over en lengre periode. Det kostet litt å få det, men jeg husker ikke hvor mye jeg betalte. Rundt £10? Noe usikker på det!

Jeg har bare fyllt på med £50 og reist for det. Med et Oyster card kan du reise med Tuben, buss, trikk og tog. £50 har ihvertfall vært mer enn nok for meg i løpet av en ukes tid, enda jeg da har farta mye rundt med både tog, buss og undergrunn.

Ja, dere må nok mest sannsynlig ha hvert deres kort! Jeg skal ikke si det med sikkerhet, men jeg vil nok tippe at det er det samme som med en vanlig billett på f.eks tuben.

Hver gang du skal inn og ut fra tuben, må du touche kortet på en gul flate. Da hører du et lite pip, også ser du på en liten skjerm hvor mye du har igjen på kortet etter at du har touchet det. Det samme gjelder buss. Går du inn foran på bussen, sitter den maskinen på venstre side helt inntil der som føreren sitter. Går du inn på bak/midten er det en stang der som har en samme type maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du reise mye rundt hver dag, lønner det seg faktisk ikke med Oystercard, da er Travelcard bedre. :)

Prisen pr. dag med Oyster card blir jo ikke høyere enn prisen på et Travelcard - det beregnes en makspris.

Les mer: http://www.tfl.gov.uk/tickets/14837.aspx

Edit:

Om du skal være i London en uke lønner det seg også:

1 Day Travelcard (off-peak) koster £6,60 - dette er også maksprisen pr. dag med Oyster)

7 Day Travelcard (off-peak) koster £50,40

Med Oyster: 7 x £6,60 = £46,20 - altså £4,20 spart i forhold til et 7 Day Travelcard.

Kilde: http://visitorshop.tfl.gov.uk/english/ticket-types.htm

Endret av Christiane_W
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...