AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Jeg har det litt vel kaldt inne. Ligger på 15 grader. Ergo så fryser jeg når jeg er hjemme og det er jeg nesten hele tiden. Nå lurer jeg på hvordan det kan slå ut på både kroppen og helsa. Kan det bli noen langvarige konsekvenser dersom du ser bort fra stramme muskler i nakke og skuldre pga frost. Unni
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Så lenge du ikke blir nummen så skader det ikke å ha det litt kjølig. Vi har 15 grader på stua, og det har vi hver vinter. Ingen plager så langt.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Ikke at det besvarer spørsmålet ditt, men jeg lurer på hvorfor du har det så kaldt?
Fanta Exotic Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 mamma sa alltid "det er jo like greit at det er litt kjølig her, så forbrenner kroppen flere kcal for å holde seg varm!" 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Riktig det er at det er for å spare strøm. Ikke helt frivillig da. Jeg fryser inderlig. Er ofte gjennomkald. Merker at jeg ikke orker å spise så mye som vanlig. I tillegg så spenner jeg muskler i nakke og skuldre og det verker. Har for første gang hatt en urinveisinfeksjon. Altså så lurer jeg bare på hva kulde og frost over lenger tid gjør med oss. Unni.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Noen mener at det kan gi skjelett og muskelsykdommer, men det er ikke bevist. Men det er jo veldig slitsomt for kroppen og prøve å holde varmen hele tiden, så den bruker mye mer energi. Så om du blir fort trøtt og sliten så er ikke det så rart.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 mamma sa alltid "det er jo like greit at det er litt kjølig her, så forbrenner kroppen flere kcal for å holde seg varm!" Er tynn nok med en BMI på under 19. Sånn sett så trenger jeg ikke å forbrenne mer. TS
pittie Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Kan ikke du ta på mer klær, ullundertøy, fleecedress, pledd. Alt som er? Høres ikke sunt ut at du fryser så mye.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 Det hetes å spare strøm for enkelte. Tja, jeg sparer da strøm jeg også. Men å gå å fryse i så stor grad at man får de plagene TS skriver hun har fått, synes jeg bare blir for "dumt". Skru opp slik at det holder seg på en 17-18 grader, og kle godt på deg TS. Uansett om det kan gi varige skader som muskel- og sjelettskader eller ei, så høres det ikke bra ut slik du går nå.
sophiaM Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Kan du ikke bare kle på deg da? Ta på deg flere lag med ull og fleece. + ullsokker .
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 Mye kulde sitter i topplokket også. Tving deg selv til å slappe av i kroppen i stedet for å spenne deg, og tving deg også til å tenke på noe annet enn "kaldtkaldtkaldtkaldtkaldt". Og kle på deg ull!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 Jeg frøs 2 vintre på rad, og endte opp med gjentatte urinveisinfeksjoner, forkjølelser osv. Hele imunforsvaret mitt tok ferie rett og slett. Så flyttet jeg og samboeren, og jeg begynte så smått å fungere på vinterstid. Ikke helt, men nærme nok. Nå når jeg bor alene, og styrer varmen selv så er jeg for første gang i voksen alder frisk på vinteren. Greit, jeg har høyere strømregning, men det sparer jeg inn på antibiotikakurer osv...
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #14 Skrevet 28. januar 2011 TS her. Jeg bruker klær av ull fra topp til tå. Også dobbelt opp samt fleece. Så klart hadde jeg satt på mer varme dersom jeg hadde hatt anledning. Når det står mellom strøm, inkasso, mat mm så blir ikke valget så vanskelig for meg. Har ikke brukt noen kroner ekstra hos legen dersom man ser bort fra en runde med uvi. Har ikke vært forkjølet i vinter. Jeg fryser også godt når det er 17-18 grader.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #15 Skrevet 28. januar 2011 Kanskje du bør snakke med nav? Se om de kan hjelpe med strømregningen.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2011 #16 Skrevet 28. januar 2011 Fryser jeg og. Selv om det er 20 grader inne. Så er jeg stiv som en stokk og hutrer og blir sliten og får vondt. Jeg er fibrodame da. Så jeg vader rundt i raggiser og lang strikkejakke, og har dyne i sofaen på kvelden. Det er ikke farlig men fryktelig slitsomt. Kle mer på deg!
KatteLatte Skrevet 28. januar 2011 #17 Skrevet 28. januar 2011 Det beste å kle på seg for å ikke fryse er ei lue. Er det ikke noe sånt som at 90 prosent av varmetapet går ut gjennom hodet? Tipper du merker forskjell da.
fink Skrevet 28. januar 2011 #18 Skrevet 28. januar 2011 Min erfaring med å gå frossen over lengere tid er at jeg blir raskere og oftere syk, altså muligens noe svekket immunforsvar. Har neppe langsiktige konsekvenser, men det er uansett unødvendig å gå og fryse. Ullsokker/tøfler og en stoor ullgenser er fint. Man fryser lettere i stramme klær.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå