AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Mener ikke å støte noen her, er bare nysgjerrig. Men lurer på hvordan det er å være blind? Hvordan finner de frem når de går ute og hvordan finner de veien hjem? Og hvorfor går mange blinde med solbriller?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Blinde har et innebygget kompass, omtrent som fuglen. De "ser" hvilken retning de går i, hvor langt de er fra nord- og sørpolen. Og slik klarer de å peile seg inn mot hjemmet sitt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 De fleste har vel førerhund? Den kan jo veien hjem.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 De fleste har vel førerhund? Den kan jo veien hjem. De som fortsatt er på treningsstadiet og ikke helt har lært seg å bruke sitt innebygde kompass ennå har førerhund ja. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 De som fortsatt er på treningsstadiet og ikke helt har lært seg å bruke sitt innebygde kompass ennå har førerhund ja. Har du noen link til dette med innebygd kompass? 1
feuerstein Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Og hvorfor går mange blinde med solbriller? Dette gjelder gjerne blinde som har mistet synet i ulykker eller er født uten selve øyeeplet. Har man f.eks. store etseskader er det ikke et pent skue, så da skjuler man dette bak mørke solbriller.
Gjest Consensio Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Det går mye på det å telle skritt, "måle" avstander osv. Om man blir blind i voksen alder, så tar det som regel lang tid før man klarer å mestre dette. Heldigvis har vi blindeforbundet og masse støtteordninger som hjelper blinde med å lære seg nettopp dette.
Gjest Consensio Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Det må være fælt å være blind... Det er noe man lærer seg å leve med, som med alt annet. Det må være fælt å være dum også, eller feit, eller for tynn, eller døv, stum, arbeidsløs, ha mangel på empati, være et voldtektsoffer osv osv 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 Blinde har et innebygget kompass, omtrent som fuglen. De "ser" hvilken retning de går i, hvor langt de er fra nord- og sørpolen. Og slik klarer de å peile seg inn mot hjemmet sitt. Alle mennesker har ett "indre kompass" men vanligvis overstyrer vi det med å basere oss på hva vi ser og husker. Blinde kan kanskje være flinkere til å bruke kompasset, siden de har en sans mindre, men de bruker i utgangspunktet det de oppfatter via de andre sansene, og lager ett mentalt kart basert på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Det er noe man lærer seg å leve med, som med alt annet. Det må være fælt å ...ha mangel på empati Nei, faktisk ikke. Det gjør livet faktisk mye lettere. Du har ingen dårlig samvittighet for å behandle andre som dritt og du bryr deg ikke det spor om andre. Og slike typer elsker damer. Jeg skulle nesten ønske jeg var slik. Da ville livet vært mye lettere.
Gjest Purple Haze Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 Det er noe man lærer seg å leve med, som med alt annet. Det må være fælt å være dum også, eller feit, eller for tynn, eller døv, stum, arbeidsløs, ha mangel på empati, være et voldtektsoffer osv osv Jeg vil nå ikke sammenlikne det å være blind med å være feit eller arbeidsløs. De to siste tingene kan man gjøre noe med, blindhet er for evig. Og tanken på å være blind, er for meg helt forferdelig. Tror neppe jeg hadde klart å lære meg å leve med det, om jeg ble blind nå.
Gjest SnakeOil Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 GPS ? Sikkert en kombinasjon av lyder, lokale avstander (dvs avstander fra gate til gate, fortaustype osv) og lokalt kompass vil jeg tro... Eller førerhund da. Men hvordan man lærer en døvstum person å kommunisere har jeg alltid lurt på.
Sulosi Skrevet 26. januar 2011 #14 Skrevet 26. januar 2011 Alle mennesker har ett "indre kompass" men vanligvis overstyrer vi det med å basere oss på hva vi ser og husker. Blinde kan kanskje være flinkere til å bruke kompasset, siden de har en sans mindre, men de bruker i utgangspunktet det de oppfatter via de andre sansene, og lager ett mentalt kart basert på dette. Det kalles vestibulær sans og har senter i ørene. Kalles også likevektssansen
Sulosi Skrevet 26. januar 2011 #15 Skrevet 26. januar 2011 GPS ? Sikkert en kombinasjon av lyder, lokale avstander (dvs avstander fra gate til gate, fortaustype osv) og lokalt kompass vil jeg tro... Eller førerhund da. Men hvordan man lærer en døvstum person å kommunisere har jeg alltid lurt på. De bruker et tegnspråk hvor man "skriver" i håndflaten slik at de føler ordene. Ellers tror jeg de leser vanlig blindeskrift.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #16 Skrevet 26. januar 2011 Er det ikke noen verdens ting som ikke blir tatt opp her på KG? Trodde ikke at tittelen var bokstavelig ment.
Gjest SnakeOil Skrevet 26. januar 2011 #17 Skrevet 26. januar 2011 De bruker et tegnspråk hvor man "skriver" i håndflaten slik at de føler ordene. Ellers tror jeg de leser vanlig blindeskrift. Jo, men hvordan/hvor _starter_ man, når personen ikke kan høre deg eller se deg..... Helt fantastisk at det i det hele tatt er mulig egentlig.
Gjest Consensio Skrevet 26. januar 2011 #18 Skrevet 26. januar 2011 Nei, faktisk ikke. Det gjør livet faktisk mye lettere. Du har ingen dårlig samvittighet for å behandle andre som dritt og du bryr deg ikke det spor om andre. Og slike typer elsker damer. Jeg skulle nesten ønske jeg var slik. Da ville livet vært mye lettere. Jo forsåvidt, men jeg kjenner et par stykker som mangler empati og de sier at det kan være frustrerende. En av dem er min mann. Han mangler empati som en følge av sin adhd (dette er noe flere leger skriver under på) og han blir frustrert og fortvilet over å ikke klare å sette seg inn i andres (spesielt min) situasjon. Jeg hadde problemer med å forstå at man kan bli frustrert av å mangle empati, for da har man jo empati trodde jeg, men etter en lang prat med hun eksperten på adhd så forstod jeg at det ikke hadde noe med empati å gjøre, men at han hadde lært seg gjennom miljø og oppdragelse at man skulle ha empati. (for langt og innviklet til at jeg orker å forklare alt her) Og empati har ingenting med respekt å gjøre. Min mann elsker meg og respekterer meg og ville aldri vært utro. Empati har noe med at man ikke klarer å sette seg inn i andres følelsesliv.
Gjest Purple Haze Skrevet 26. januar 2011 #19 Skrevet 26. januar 2011 Jo, men hvordan/hvor _starter_ man, når personen ikke kan høre deg eller se deg..... Helt fantastisk at det i det hele tatt er mulig egentlig. Les boka om Helen Keller. Fantastisk historie om livet til denne døve, blinde og stumme jenta
Havbris Skrevet 26. januar 2011 #20 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Idag er det ikke vanlig å omtale folk som døvstumme. Folk som ikke hører/hører dårlig er døve eller hørselshemmede. Enten kommuniserer de ved hjelp av døves tegnspråk eller via tale (= norsk, med lydoppfattelsesforsterkning gjennom høreapparat eller Cochlea Implantat). Mange blinde bruker førerhund, hvit stokk eller ledsager. Døblinde det samme. Barn som blir født blinde/synshemmede har, iflg opplæringsloven, rett til opplæring i mobilitet. Mobilitet innebærer å lære seg til å bruke holdepunkter i det fysiske miljøet for å orientere seg - slik som lyd, fysiske holdepunkter, gjenkjennelse av lukt, og holdepunkter som sanses via proprioseptiv sans. Og sikkert mye mer som seende og hørende har avlært tidlig. Blinde barn lærer å lese ved hjelp av punktskrift (Braille) Mange synshemmede bruker solbriller pga behov for blending. Og ja, - Purple Haze - historien om Helen Keller er verdt å lese. Endret 26. januar 2011 av Havbris
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå