Gå til innhold

Strikke lappeteppe/teppe til baby


Gjest Frk.Poppins

Anbefalte innlegg

Gjest redstar

Hei, er litt :vetikke: når det gjelder strikking.

Har stikka litt frem og tilbake og får til det og begynte på et babyteppe i ullteppegarn fra sparkjøp(siden det er så deilig) og da la jeg opp en del masker(eller mamma gjorde, men dette skal jeg lære meg) og stikka frem og tilbake men det var ganske mange masker da så det var mye å strikke per "strekning" :P

Så jeg lurte på om jeg heller skulle strikke lapper å så sy/hekle det sammen slik at det blir et lunt, godt og fint(enkelt:p) teppe?

Jeg skal bli tante for første gang om et par mnd så jeg vil gjerne gi den lille noe:)

Har meldt meg på strikkekurs men det begynner ikke før i mars og jeg vil gjerne begynne nå.

Hvilke pinner skal jeg bruke og kan jeg strikke lappene i ullteppegarn/babyteppegarn?

Hvor mange masker pr lappe og hvor mange lapper tilsammen?

Om noen kunne hjulpet meg hadde jeg blitt kjempe glad :smilyblomst:

Endret av redstar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å strikke remser jeg, omtrent som skjerf som så syes sammen til slutt. På den måten så slipper du å sy så innmari mye...

Nå kjenner jeg ikke ullteppegarnet - men jeg ville valgt babygarn - da det kan vaskes i maskin og sikkert er mye mykere til de aller minste.

Om du bruker pinne nr 3 og legger opp ca 30-40 masker og strikker til du har et kvadrat (bretter ene hjørnet nederst opp mot et av hjørnene ved pinnen og får du perfekt trekant har du et kvadrat). Tell så antall riller du har på rettsiden og strikk like mange riller med neste farge, og fortsett sånn til du har en lang nok remse.

Strikk så mange remser du ønsker i bredden, husk at hver "rute" skal ha like mange riller (omganger). Når du da skal sy sammen remsene så sett knappenåler (eller tråkle sammen) der det er nye "ruter" så det ikke blir skeivt når du syr sammen.

jeg har strikket et teppe på denne måten, bare det er strikket i Tove på pinne 5 og tovet sammen i maskina etterpå. Du kan se bilde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med hegejenta - strikk remser, så slipper du å sy/hekle mer enn nødvendig. Og jeg ville også heller gått for babyull eller annet merinogarn framfor ullteppegarnet.

Jeg har strikket noen tepper i Drops Merino Extra Fine. Dette garnet er noe tykkere enn babyull, så teppet blir litt tykkere (akkurat passe tykt, spør du meg :jepp: ), og det går også raskere å strikke. ;)Her er en oppskrift på et teppe i Merino Extra Fine. Du kan jo ta utgangspunkt i det og dele maskeantallet på antall remser du vil strikke. (Strikker du 4 remser, legger du opp ca. 32 masker pr. remse.)

Det er også mulig å strikke med dobbel tråd med babyull og f.eks. pinne nr. 6, noe som gir et tykt og godt teppe, som også er relativt raskt å strikke. Her burde vel ca. 25 masker pr. remse være passelig om du velger 4 remser. :vetikke:

Det er ikke dumt å strikke en prøvelapp for å finne ut om remsene er passe brede. Og legger du opp det antallet masker du tror er riktig, kan du bare fortsette å strikke om du er fornøyd med bredden. ;)

Lykke til. For en koselig gave til tantebarnet. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket dette teppet herog det er enkelt å strikke det. Det skal kun strikkes rette masker så det er lett for en nybegynner :)

Hvis du skal strikke remser eller ruter og hekle sammen - kan du hekle?

For meg ville det blitt mye mer plunder&heft med å legge opp og strikke mange lapper som jeg da skulle sy/hekle sammen enn å strikke teppet i ett.

Hvor stort er det teppe du strikker på nå?

På det jeg har linket til er det lagt opp 119 masker og det strikkes på pinne 5,5 så det går ganske raskt unna.

Og teppet ble til koseteppe for nevøen min - han kan ikke sove uten det!!!

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at jeg ville strikket et teppe i riller, og strikket hele i ett. Hverfall om du skal ha samme garn i hele teppet. Mye arbeid å sy sammen til slutt. Teppet Lizzee linker til ser ut som et veldig bra nybegynneteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er litt :vetikke: når det gjelder strikking.

Har stikka litt frem og tilbake og får til det og begynte på et babyteppe i ullteppegarn fra sparkjøp(siden det er så deilig) og da la jeg opp en del masker(eller mamma gjorde, men dette skal jeg lære meg) og stikka frem og tilbake men det var ganske mange masker da så det var mye å strikke per "strekning" :P

Så jeg lurte på om jeg heller skulle strikke lapper å så sy/hekle det sammen slik at det blir et lunt, godt og fint(enkelt:p) teppe?

Jeg skal bli tante for første gang om et par mnd så jeg vil gjerne gi den lille noe:)

Har meldt meg på strikkekurs men det begynner ikke før i mars og jeg vil gjerne begynne nå.

Hvilke pinner skal jeg bruke og kan jeg strikke lappene i ullteppegarn/babyteppegarn?

Hvor mange masker pr lappe og hvor mange lapper tilsammen?

Om noen kunne hjulpet meg hadde jeg blitt kjempe glad :smilyblomst:

Slikt tynt garn skal vere veldig deilig til baby :) Lunt og godt utan å vere så tungt. Eg trur det blir lettest å strikke slik som du strikka til nå. Mindre å legge opp (ferdig når det er gjort 1 gang), og du slepper å sy alle lappene saman. Tar litt tid å strikke att og fram, men greit strikketøy å strikke foran tv eller med lydbok på øyra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest redstar

Tusen takk for svar alle sammen:) *takker*

Ja når jeg tenker meg om blir det gjerne mer å gjøre om jeg strikker lapper og så syr dem sammen ja...

Tror jeg prøver meg på den som Lizzee nevner, i babyull:)

Tenkte å dra til spar kjøp imorgen å handle inn garn, hvor mange nøster bør jeg kjøpe?

Har hørt at men skal kjøpe alle helst på en gang.

Gleder meg til å begynne og se resultatet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg lappeteppe er kjedeligere enn å strikke i ett strekk. Mye å gjøre i siste liten, sammensying og greier.

Jeg har strikka babyteppe på denne måten: Legg opp 2 masker. Strikk riller, øk 1 maske i begynnelsen av hver rille. Strikk til du har brukt opp halvparten av garnet. Deretter feller du 1 maske (strikker to masker sammen) i begynnelsen av hver rille til du har 2 masker igjen som du feller av.

Jeg strikket mitt teppe i 200 gram Rauma Babygarn på pinne 6. Neste teppe skal jeg lage av Nøstebarns 2-tråds merinoull.

For at du skal få teppet luftig og fint vil jeg anbefale å bruke relativt tyng garn (type babyull som skal strikkes på pinne 2-3 for å få oppgitt strikkefasthet) med relativt tykke pinner (5-6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Glemte forresten å spørre... Hvilken farger syns dere er fine sammen?

Jeg vet ikke om det blir gutt eller jente enda men vil ikke vente med å begynne så jeg litt usikker på hvilken farge jeg skal ta, hva synes dere?

En som ikke blir for knall, blir fort lei av osv...

En tidløs, varm farge:)

Her er fargene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt, hvitt, lilla, grått osv er fine kjønnsnøytrale farger. Men bruk babyull i stedet for "ullteppegarn".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg prøver meg på den som Lizzee nevner, i babyull:)

Tenkte å dra til spar kjøp imorgen å handle inn garn, hvor mange nøster bør jeg kjøpe?

Har hørt at men skal kjøpe alle helst på en gang.

.

I det teppet jeg linket til er det brukt 200 gram garn. Men det er med alpaka-garn. Kjøp et nøste ekstra du. Skulle det bli for mye i forhold til oppskriften så gjør det ikke noe om teppe blir noen cm lengre.

Greit å kjøpe alt garnet samtidig så er du sikret samme innfarging (kan være litt fargeforskjell på forskjellige garnpartier)

Jeg strikket i natur-farge. Altså ikke helt hvitt.

Vet ikke helt hvordan det ullteppe-garnet er. Viktig at det ikke klør. Jeg hadde forsøkt babyull istedenfor. Eller alpaca.

Få de i butikken til å hjelpe deg:

Strikkefastheten skal være 17 m x 34 p riller på 10 x 10 cm på pinne nr. 5,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Det blir i babyull, ikke ullteppegarn...

Men klarer ikke helt å bestemme farge:s

Fikk ikke handlet i dag men skal dit imorgen så da får jeg finne en farge, men jeg satser på en varm natur farge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest redstar

Da har jeg begynt på teppet og har nå strikket hvitt, brunt og begynt på det hvite igjen... Jeg valge babyull fra sparkjøp:) Tror det blir bra!

Jeg har et teppe fra før av som min oldemor strikket til meg(deeeeilig!) og da jeg vasket dette en gang på 40grader var det vel så ble det sånn "tovet" og jeg likte det faktisk bedre da, er dette noe jeg kan gjøre med det jeg lager nå?

Og om jeg har 2 farger, farger de av?:/

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker ren ubehandlet ull så vil det nok tove om du vasker det i maskin ja, om du bruker babyull så vil det ikke tove. Babyull er behandlet og tåler maskinvask på ullprogram med milo helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...