Gå til innhold

"Du kan ikke spise bare èn"


Sequax

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen flere som har lagt merke til feil bruk av aksent i Smash-reklamen? Gravis-tegnet ( `) er brukt over ordet en istedet for akutt-tegnet ( ´). "Du kan ikke spise bare èn"......

Liten detalj jeg la merke til i går...:fnise:

Endret av Sequax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Noen flere som har lagt merke til feil bruk av aksent i Smash-reklamen? Gravis-tegnet ( `) er brukt over ordet en istedet for akutt-tegnet ( ´). " Du kan ikke spise bare èn "......

Liten detalj jeg la merke til i går...:fnise:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takkskarrufaenmegha for at du påpekte det, lixm. Nå har jeg enda en ting å irritere meg over! :snurt:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk feil. Vi bor i et land der folk ikke en gang skjønner at det er forskjell mellom aksent og enkelt anførselstegn, eller apostrof og aksent, så hva kan vi forvente? :sur: Dessuten fungerer vel den akutte aksenten her kun for å understreke lengde/trykk, og at det dreier seg om numeralen en i motsetning til den ubestemte artikkelen en...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lagt merke til akkurat den, men jeg har sett andre reklamer med samme feil.

Og disse irriterer meg! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Typisk norsk feil. Vi bor i et land der folk ikke en gang skjønner at det er forskjell mellom aksent og enkelt anførselstegn, eller apostrof og aksent, så hva kan vi forvente? :sur: Dessuten fungerer vel den akutte aksenten her kun for å understreke lengde/trykk, og at det dreier seg om numeralen en i motsetning til den ubestemte artikkelen en...

Kan du forklare meg når dette skal brukes, og hva typiske feil er? Vil gjerne lære meg dette, men vi gikk aldri gjennom dette på skolen :sukk: Tror jeg skal spørre norsklæreren min. Hun er skikkelig pirkete ... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde da vitterlig at én vil si, én eneste en.

Du kan ikke bare ta én eneste liksom.

Hvis ikke blir det jo: Du kan ikke bare ta en, uten trykk på.

Men så har jeg ikke sett reklamen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart det er krig i verden..

Mye av kriginga er sikkeret sprunget ut av misforståelser som oppstod gjennom skriftlig kommunikasjon hvor en av partene ikke kunne skrive ordentlig. Og dermed ble misforstått. Eller fremstod som en idiot som det var skikkelig lett å bare komme å knabbe landet til. Eller noe sånt. Rettskriving, grammatikk og verdensfred går faktisk hånd i hånd. Særskriving, kommafeil og aksenter på avveie dreper! Tenk på det, du.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde da vitterlig at én vil si, én eneste en.

Du kan ikke bare ta én eneste liksom.

Hvis ikke blir det jo: Du kan ikke bare ta en, uten trykk på.

Men så har jeg ikke sett reklamen da.

Det er jo det det betyr. Men poenget her var bruken av èn i stedet for én. Det er kun det siste som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av kriginga er sikkeret sprunget ut av misforståelser som oppstod gjennom skriftlig kommunikasjon hvor en av partene ikke kunne skrive ordentlig. Og dermed ble misforstått. Eller fremstod som en idiot som det var skikkelig lett å bare komme å knabbe landet til. Eller noe sånt. Rettskriving, grammatikk og verdensfred går faktisk hånd i hånd. Særskriving, kommafeil og aksenter på avveie dreper! Tenk på det, du.

En fin side angående norsk rettskriving:

http://www.korrekturavdelingen.no/K4RettskrivningIntro.htm

Endret av Sequax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av kriginga er sikkeret sprunget ut av misforståelser som oppstod gjennom skriftlig kommunikasjon hvor en av partene ikke kunne skrive ordentlig. Og dermed ble misforstått. Eller fremstod som en idiot som det var skikkelig lett å bare komme å knabbe landet til. Eller noe sånt. Rettskriving, grammatikk og verdensfred går faktisk hånd i hånd. Særskriving, kommafeil og aksenter på avveie dreper! Tenk på det, du.

Nemlig!! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg litt over mellomrom mellom anførselstegnene og skriften i tittelen på denne tråden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg irriterer meg litt over mellomrom mellom anførselstegnene og skriften i tittelen på denne tråden :sjenert:

Jeg også....Sorry! Kan jeg redigere trådtittelen på noe vis? :klø:

RED: Fiksa! :)

Endret av Sequax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også....Sorry! Kan jeg redigere trådtittelen på noe vis? :klø:

RED: Fiksa! :)

Takk takk :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i militæret med en som hardnakket påstod at han het Andr'e. Etterhvert byttet han navn til Andrè, og tilslutt Andre.

For all del, han måtte bare kalle seg hva han ville. Han hadde sikkert blitt god venn med Bono eller Madonna.

Smash kan forresten ta seg en bollé.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade

Jeg var i militæret med en som hardnakket påstod at han het Andr'e. Etterhvert byttet han navn til Andrè, og tilslutt Andre.

For all del, han måtte bare kalle seg hva han ville. Han hadde sikkert blitt god venn med Bono eller Madonna.

Smash kan forresten ta seg en bollé.

:skratte:

Takk for den, nå fikk jeg den latteren jeg sårt trengte her!

Kjedelig å være klekkeferdig, Sequax? ;)

Enda kjedeligere hvis jeg pirker i at du har gjengitt Smash-slagordet feil, du din språknerd?

Det "riktige" er vel "Det skal godt gjøres å bare ta èn".

Med den skrivefeilen blir jo uttalen "Det skal godt gjøres å bare ta en".

Ikke akkurat dét de var ute etter å si om sjokoladen sin, kanskje?

Du ser forresten uforskammet bra ut for tiden, Sequax! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...