Gå til innhold

Middagsmeny for en uke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei hei...

Må innrømme jeg er en smule matlei og lite oppfinnsom på middagsfronten...Føler alle er så kreativeog flinke på å kokkelere..Så hvordan ser deres middagsmeinyer ut for en uke sånn ca..?Hehe,litt nysgjerrig her i dag..Lager dere alltid middag fra bunn av??

Videoannonse
Annonse
Gjest Mynona83
Skrevet

Om dagen går det i FJorland, BurgerKing og DelideLuca pga overtid.. hehe..

Men ellers er jeg ikke så oppfinnsom jeg heller. Blir mye kyllingwok (men varierer en del med grønnsakene), noen ganger woker jeg og putter oppi en boks eller to med hakkede tomater og litt kikerter og linser, så får jeg en slags gryterett, ellers steker jeg potetbåter, gulrøtter, løk og kyllingfilet i ovnen. Lager en del kremet tomatsuppe fra bunnen. Kjempegodt.

Ser jo nå at jeg er veldig lite kreativ, men alt dette tar ca 10 minutter å lage (untatt suppa, den tar 20-25). Har en bok med masse suppeoppskrifter som jeg skal ta for meg når overtidsjobbingen er over.

Håper noen andre kommer med noen ideer og, til mat som går fort og smaker godt.

• 1 måned senere...
Skrevet

del en kyllinfilet i middels terninger. stek den i pannen og tilsett Chicken & Steak krydder. vær raus, da dette krydderet er heeeelt nydelig.

dampkok brokkoli. når brokkolien er ferdi tar du den i pannen med kyllingen. tilsett en sp creme fraiche. og enda litt mer C & S krydder. vend om maten til C F har blitt litt sausete. bruk gjerne ris ved siden av. tar maks 15-20min

Skrevet

mandag : stekte fiskekaker,hvit saus,raspa gullerot og kokte poteter

tirsdag: svenske kjøttboller i fløtesaus ,potetmos og kokte brokoli

onsdag : makaroni og pølsegrateng med litt amerikansk grønsaksblanding oppi,for å få litt sunnt oppi.

torsdag : tomatsuppe med makaroni og kvitløksbaguetter

fredag : hamburger og båtpotet med aioli

Lørdag : spagetti og kjøttsaus

Søndag : hjortesteik,fløtegratinerte poteter,rosenkål og gullerøtter med viltsaus.

er min ukesmeny for denne uken.

eg pleier å lage det meste fra bunnen av.men kommer jo ofte kor lang tid eg har lyst å styre på kjøkkenet.når eg jobber som kokk ellers i kverdagen.

men går litt i toro her og.funker greit som kverdagskost.

Skrevet

Siden jeg og sambo er unge, spreke mennesker med lite andre forpliktelser enn jobb og skole, så har vi tid til å planlegge maten der og da. Vi handler mat når vi ønsker og lager det vi vil når vi vil. Noen ganger planlegger jeg sånn at jeg kan ta opp av fryseren, andre ganger drar vi å handler mat sammen å fikser noe. Jeg lager aldri meny for en hel uke med mindre det er noe veldig spesielt, f.eks når sambo jobber og jeg ikke skal handle hver dag.

Vi lager alltid middag fra bunnen av, utenom når vi spiser ute (veldig sjeldent). Ikke noe Toro eller Fjordland her i gården. Jeg har alltid hatt gode evner på kjøkkenet, men får litt tips fra internett, kokkeprogrammer på TV, og bøker :)

Skrevet (endret)

Jeg spiser veldig mye wok, men pleier å variere grønnsaker og kylling/strimlet svinekjøtt/fisk og ulike type grønnsaker.

Noen eksempler:

- Wok, med kylling, brokkoli, gulrot, bambusskudd, spinat og mais. Serveres med byggris og evt wok saus.

- Tacosalt; karbonadedeig stekt sammen med tacokrydder, salat, mais, paprika, løk, agurk. Toppet med kesam og tacosaus.

- Wok med karbonandedeig og grønnsaker (varerer men eks: spinat, squash strimler, mais, sukkererter og paprika. Serveres med byggris.

- Hjemmelagde kyllingburgere; bland kyllingkjøttdeig, en egghvite, urter og diverse krydder sammen til du får en jevn masse. Serveres i speltlompe eller polarbrød, sammen med salat, ketshup, kesam og andre grønnsaker. Kan også lages som kjøttboller.

- Gryterett; stekte kylling biter, hakkede tomater, krydder, tomatpuré, paprika, brokkoli, løk (alt du liker av grønnsaker eller har tilgjengelig). Serveres sammen med byggris.

- Kyllingssalt; med kylling, oliven, fetaost, alat, paprika mais, tomater og fullkornspasta.

- Ovnsbakt fisk; stek grønnsaker (eks; løk, purre, paprika) og fisk i ovnen sammen med diverske krydder og urter. Server med byggris og kesam.

Endret av Sofie_22
Skrevet

Jeg spiser en del wok, ganske ofte fisk, mye supper og gryteretter.

Suppe og gryterett kan ta litt tid å lage, men jeg lager ofte mye og fryser ned i passe porsjoner til andre dager.

Skrevet

Min middagsplan for denne uken:

Mandag: Wok

Tirsdag: Hjemmelaget fiskegrateng

Onsdag: Hjemmelaget tomatsuppe

Torsdag: Fiskekaker med poteter, stekt løk, aspargesbønner, råkost og karrisaus

Fredag: Spise ute :D

Lørdag: Taco

Søndag: Ris med vårruller

AnonymBruker
Skrevet

Lite ren fisk her må jeg si.

AnonymBruker
Skrevet

Søndag : Viltstek med saus, poteter og grønnsaker

Mandag : Stekt sei med potet, løk, råkost

Tirsdag : Grønnertesuppe med baguett og litt skinke

Onsdag : Fiskekaker med potet, gulrot, kålrot

Torsdag : Koteletter/kylling, fullkornsris og salat

Fredag : Kokt lettsaltet torsk, potet og grønnsaker

Lørdag : wok, kylling og grønnsaker

Søndag : Stekt laks, agurksalat, potet, grønnsaker

Ellers f.eks. fiskeboller i carrysaus, gryteretter, hjemmelaget eller kjøpepizza med ekstra grønnsaker på, fisk i form, kjøttkaker, fiskesuppe, ertesuppe, grønnsaksuppe, kjøttsuppe, fårikål, lapskaus, pannekaker, svinestek, lammestek, biff, spekesild. Lista er lang men spiser fisk 3-4 dager i uka.

Skrevet

Lite ren fisk her må jeg si.

Lite ren fisk hvor?

Skrevet

Vi pleier å sette oss ned og planlegge ukemeny og skrive hanleliste slik at det stor sett bare er handling en dag i uka. Litt kjedelig å sette seg ned og faktisk gjøre det, men utrolig kjekt når planen ligger klar :) Prøver å lage det aller meste fra bunnen av og ca to fiskemiddager og en vegetar i løpet av en uke.

Slik så forrige uke ut:

on: Laks med brokkoli, rømmedressing og båtpoteter

to: Torsk med Thai-saus, ris og agurksalat

fr: Hjemmelaget pizza med pepperoni og champinjong

lø: Thailandsk stir-fry med kylling

sø: Gnocci med and (confit de canard) og sukkererter

ma: Laks med salat og coscos

ti: Spinatsuppe med hardkokt egg

Skrevet

jeg skal legge denne som favoritter og bruke den før jeg skal handle middag fremover! :jepp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...