Gå til innhold

Trenger kosthold-tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er en jente på 28år, som har vært så uheldig å bli uføretrygdet av ulike grunner (som ikke har noe med saken å gjøre.. ;) )

Jeg har vært hjemme"værende" i over et år, er lite med venner, lite ute blant folk generelt.

Jeg trener en time for dagen, og holder meg i noen lunde aktivitet gjennom mye husarbeid og turer ute o.l. Men blir ofte til at jeg bare er i sofaen og....

Hva kan jeg gjøre med mitt kosthold da jeg ikke vil legge på meg, men heller gå ned i vekt?

Jeg spiser vanligvis god frokost som består av egg, 1 skive og knekkebrød. spiser grønnsaker eller salat til hvert eneste måltid.

Middagen består av så mangt, men prøver å holde meg på den magre siden, som supper med grov liten baguett, wok, kyllingfilet, biffsalat osv..

Til kvelds kan jeg ende opp med 2 knekkebrød. eller en banan alt ettersom..

Idag har jeg spist:

Frokost: 1 minibaguett grov med egg

Lunsj: Ingenting

Middag: 1 skål suppe

Etter trening: 1 YT

Og nå, hva kan jeg spise til kvelds?

Håper det er noen kloke holder som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er jo at du ikke hopper over måltider, for da går kroppen i sparemodus og sparer på det du får i deg istedenfor å forbrenne dette. Lettere sagt spis heller ofte og lite enn å hoppe over måltider. Hvis du bytter ut det du vanligvis spiser med sunnere varianter og kombinerer dette med trening. vil du nok få resultater. Det fungerte ihvertfall for meg :) Ikke sult deg selv, velg heller mat med omhu. Velg mat med mye proteiner og lite karbohydrater og fett. Håper dette var til litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo at du ikke hopper over måltider, for da går kroppen i sparemodus og sparer på det du får i deg istedenfor å forbrenne dette. Lettere sagt spis heller ofte og lite enn å hoppe over måltider. Hvis du bytter ut det du vanligvis spiser med sunnere varianter og kombinerer dette med trening. vil du nok få resultater. Det fungerte ihvertfall for meg :) Ikke sult deg selv, velg heller mat med omhu. Velg mat med mye proteiner og lite karbohydrater og fett. Håper dette var til litt hjelp :)

TS her :)

takker for svar :) Hvilke ting skal jeg kutte ut feks? Jeg spise sportsknekkebrød, og som skiver blir det 4 korns-brød. leser på etiketten antall kalorier. Jeg drikker minimum 2 liter vann hver dag. Sjelden brus eller godteri o.l. Spagetti har jeg kuttet ut til fordel for fullkorn-ris. Og visst det en sjelden gang skal bli spagetti er den fullkorn den og.

Steker jeg noe bruker jeg oftest vann eller olivenolje, men også buljongkraft, kommer an på.

Og så er jeg veeeldig dårlig på proteiner osv.. Hva er det mye proteiner i feks? og lite karbohydrater og fett i feks? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå er ikke jeg en slankeekspert, men har selv lagt om kosten min de siste tre mnd og gått ned 8kg. Selvfølgelig er dette noe som er induviduelt. Men jeg teller ikke kalorier, bare prøver å spise sunnere og være mer aktiv. Spis sunn og enkel mat, trenger ikke være dyrt heller. Rent kjøtt som kylling og biff inneholder mye proteiner, og tilsetter du litt grønnsaker har du en wok i en fei. enkel og god mat. På matprat.no er det også en del sunne og enkle oppskrifter, mine beste råd er å spise seg mett (spiser man sakte merker man med engang man blir mett og spiser mindre), kutt ut søtsaker (ihvertfall i uka) og er du sugen på noe søtt, gå deg en tur :) fungerer som bare det. prøv å få litt aktivitet inn i hver dag, enten det er en tur på treningsstudio eller bare en effektiv gåtur :) Ikke se deg blind på antall kalorier, prøv heller å finne mat som er sunn og som gjør deg mett, sulter du deg selv, mister du lett motivasjonen. og da er det lett å gi opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen :)

Sant så sant :) og takk for informaasjon :)

Til kvelds nå ble det et knekkebrød, minimal porsjon frokostblanding og et glass biola. Er det noen lunde ok? hm.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at du er fornøyd og mett :)

Skal du slanke deg veldig? eller vil du bare unngå å gå opp og heller justere skaalaen litt nedover? If I might ask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Virker som om du spiser ganske sunt da:)

Jeg er ingen ekspert jeg heller, men har klart å slanke av meg 18 kg på egenhånd på et tidsrom på ca 6 mnd. Og det jeg kan si er at "småkos" kan bety "stor rompe" :fnise:

Kutte å ta bare en sjokoladebit nå og da(sier ikke at du gjør det, men jeg gjorde).

Og å holde magen i gang og regulert vil jeg si er alfa og omega. ellers føler man seg oppblåst og da føler man seg ikke sunn.. Grovt brød, eventulet en spiseskje med linfrø om morgenen er flott. Og kutte ut fint brød og varer med masse karbo, feks pasta, ris poteter osv :)

løkke tel:) du klrer det sikkert fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her ;)

så snille dere er som hjelper meg :helen:

Jeg skal ikke så mye ned i vekt, jeg tenker 5kg ca. kan godt gå ned 2 kg til, men :fnise: Er 171 cm høy og veier nærmere 60 enn 70kg, så sånn sett skal jeg vel være i normalvekten, men jeg trivdes bedre da jeg var under 60kg..

Jeg er mett for øyeblikket, men kunne spist mer, så jeg vurderen en banan snart, men det kan vel ikke være så ille? :sjenert:

Tusen takk for lykke til :helen: Det er jo kjempeflott at du greide så mye på så kort tid Gratulerer :roser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep up the good work:)

En sunn hverdag med litt trening fikser det in no-time. Viktigste er at du trives med deg selv og din kropp. Ikke hva som er normalt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du melder deg inn i www.vektklubben.no? Der kan du legge inn alt du spiser og se hvor mange kcal det blir i løpet av en dag og du kan regne ut hvor mye du trenger. Sier ikke du trenger å bli nasi og legge inn alt hver dag, men om du spiser mye av det samme hele tiden så husker du jo om det er bra eller dårlig. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo at du ikke hopper over måltider, for da går kroppen i sparemodus og sparer på det du får i deg istedenfor å forbrenne dette.

Om man spiser 1 eller 5 måltider pr. dag har ingen ting å si så lenge det totale kaloriinntaket er det samme. Kroppen går ikke i "sparemodus" om man hopper over en frokost eller en lunsj, ikke engang i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du spiser nok alt for lite, kroppen trenger minst ca1200 kcal uansett per dag. Og kaloriinntaket må ikke overskride det du klarer å forbrenne per dag. Er mulig å sjekke hva du forbrenner under total hvile ved hjelp av ulike kroppsscannere. Men tipper du ligger mellom 1300-1600 kcal i hvileforbrenning. Så er det å spise balansert med riktig karbohydrater,fett og nok protein for å få en optimal hverdag.

Husk Fett forbrenner fett(umettende)og protein som betyr det viktigste på latin er byggesteinene.

Flere tips til kosthold? www.toppform.no/?ak=1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS! :)

Jeg synes vel dette var litt lite mat, for jente som deg (høyde, vekt). Jeg kan naturligvis ta feil, alle er forskjellige når det kommer til matvaner.

Hva er det du trener når du trener, og hvor lenge?

Tips til gode kveldsmåltider kan være så enkelt som en skive eller to (avhengig i hvor sulten du er).

Makrell i tomat er supermat, det samme er cottage cheese og kokt egg. Det er ikke farlig å spise sunt og grovt brød når du trener.

Du kan hakke opp eple, pære, banan eller ha bær m en 1pk cottage cheese - litt kanel på toppen så blir det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...