Gå til innhold

celleforandringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var på GU i fjor vår/sommer. Fikk brev om lette celleforandringer og beskjed om å komme tilbake etter 6 mnd. Var igjen på GU i desember og fikk brev idag om at det fremdeles er lette celleforandringer og at jeg må komme tilbake om 6 mnd.

Vil det si at celleforandringene er der men de er stabile? Og kan det tenkes at jeg må på kontroll hver 6 mnd i lang tid fremover og at de ikke gjør noe med det?

Litt nervøs kjenner jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på GU i fjor vår/sommer. Fikk brev om lette celleforandringer og beskjed om å komme tilbake etter 6 mnd. Var igjen på GU i desember og fikk brev idag om at det fremdeles er lette celleforandringer og at jeg må komme tilbake om 6 mnd.

Vil det si at celleforandringene er der men de er stabile? Og kan det tenkes at jeg må på kontroll hver 6 mnd i lang tid fremover og at de ikke gjør noe med det?

Litt nervøs kjenner jeg.

Slapp av. De aller aller fleste kvinner har lette celleforandringer uten at det noen gang blir en kreftform ut av det. At de holder deg under oppsikt skal du bare sette pris på og ikke tolke dit hen at de tror du er på vei til å utvikle noe. Jeg fikk påvist lette celleforandringer allerede som 16 åring og sitter her enda ;)

Skrevet

Slapp av. De aller aller fleste kvinner har lette celleforandringer uten at det noen gang blir en kreftform ut av det. At de holder deg under oppsikt skal du bare sette pris på og ikke tolke dit hen at de tror du er på vei til å utvikle noe. Jeg fikk påvist lette celleforandringer allerede som 16 åring og sitter her enda ;)

Selvfølgelig setter jeg pris på at de holder meg under oppsikt. Men jeg synes det er ubehagelig. får tanker om at noe utvikler seg og at det ender opp med at jeg aldri kan få barn.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, TS. Skal på ny kontroll i mars, og da har jeg tenkt å spørre om de skal foreta seg noe, om det fortsatt er celleforandring. F.eks fjerne livmortappen. Spør legen din om alt du lurer på, neste gang du skal på kontroll.

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, TS. Skal på ny kontroll i mars, og da har jeg tenkt å spørre om de skal foreta seg noe, om det fortsatt er celleforandring. F.eks fjerne livmortappen. Spør legen din om alt du lurer på, neste gang du skal på kontroll.

Ja,får nesten gjøre det. Da jeg var der sist gang sa han at prøvene mest sannsynlig kom til å være fine nå. Og om de hadde forandret seg så ville det bli et lite inngrep. Så jeg så for meg "alt eller ingenting" på en måte da jeg fikk brevet idag. Isteden så er det altså uforandret,noe jeg nærmest ikke har tenkt på som et alternativ engang. Mulig dumt og naivt men..Men det er jo bedre enn om det hadde blitt værre.

Men det står i brevet at jeg skal komme tilbake til kontroll OG en HPC test..Hva er en HPC test? prøvd å googlet men får frem bare artikler om datamaskiner :klø:

Og,er det noen som vet hvor hurtig eventuelle forandringer skjer? Eller,det er sikkert forskjellig fra person til person så det er vel et dumt spørsmål.

Gjest Purple Haze
Skrevet (endret)

Jo yngre du er, desto saktere går celleforandringer, har jeg lest en eller annen plass. HPC er vel en form for livmorhalsskreft, er det ikke? Trodde den vaksinen unge jenter kan få mot livmorhalskreft heter HCP, men det er mulig jeg tar feil.

Så lenge man har lette forandringer, og det ikke utvikler seg, tror jeg man kan ta det med ro. Noen ganger går det tilbake av seg selv, mens andre ganger foretar de konisering, om det skulle utvikle seg videre. Det positive er at man blir fulgt ekstra opp.

Edit:skrivefeil.

Endret av Purple Haze
Skrevet

Jo yngre du er, desto saktere går celleforandringer, har jeg lest en eller annen plass. HPC er vel en form for livmorhalsskreft, er det ikke? Trodde den vaksinen unge jenter kan få mot livmorhalskreft heter HCP, men det er mulig jeg tar feil.

Så lenge man har lette forandringer, og det ikke utvikler seg, tror jeg man kan ta det med ro. Noen ganger går det tilbake av seg selv, mens andre ganger foretar de konisering, om det skulle utvikle seg videre. Det positive er at man blir fulgt ekstra opp.

Edit:skrivefeil.

Hmm...jeg er ikke sååå ung,blir 29 i år.

Ringte legekontoret og spurte hva den der HPC greia var. Og det var ikke annet enn den selve testen..Arg,hvorfor må leger bruke slike fancy ord :gjeiper:

"kontroll med HPC test" Ikke rart jeg spekulerte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...