Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Huff.. Kjenner du følelsen ? Du må ta tablettene legen har skrevet ut til deg. Det er et behov du ikke kan komme fra, et nødvendig onde for at du skal bli bedre, lindre smerter eller bli frisk igjen. Men så sitter du der med disse pillene i hånden du vet du må ta og får den store skjelven. Det første du ser på er bivirkninger, hjelper ikke om det det bare er en av en trilion som får de, DU blir helt sikkert å få alt av det. Halsen snører seg, det suser i hodet og du bare venter på å få alt av bivirkninger som står beskrevet. Men du må, må få den lille saken ned. Du tar sats, omtrent kaster den i munnen og hiver innpå 1-4 glass vann etterpå. Halsen er trang og en føler at tabletten sitter fast både er og der i halsen, brystet og helt ned i magen. Så sitter en der, svett, svimmel og kvalm og bare venter på å få en eller annen alergisk reaksjon.... Hvordan komme over den skrekken ? Jeg har medisin allergi. Jeg var ikke bekymra over å få noe reaksjoner tidligere. Allergi er jo ikke farlig tenkte jeg, det går jo over etter en stund så det er bare å slappe av. Men så gikk jeg til en lege engang jeg hadde en kraftig reaksjon. Hoven i ansiktet med utslett over hele kroppen og ganske så tett i brystet. Var ikke bekymra selv, hadde opplevd det før og det gikk jo så bra, så dette var jo ingenting å ta på vei for. Men tenkte det fantes en måte å få det gå raskere over og kanskje slippe slik reaksjon resten av kuren. Men møte med legen satte virkelig skrekken i meg. Hun ble omtrent hvit i ansiktet, livredde øyne og et veldig distre og bekymret ansiktsutrykk. Stresset med prøver som måtte tas og allergitablett, et stress uten like. Jeg som tok det hele ganske med ro begynnte å bli bekymret. Om LEGEN som kan dette reagerte så heftig, så måtte det jo vere veldig farlig. Prøveresultatene viste reaksjoner på en del og jeg fikk nøye og veldig alvårlig forklart at den og den type tabletter måtte jeg IKKE ha for da kunne jeg dø av de reaksjonene den ga... Himmel,, hadde da aldri trodd det var SÅ alvårlig. Angsten på å ta medisiner startet. Noen år senere var jeg tilfeldig på et sykehus da jeg fikk en liten reaksjon på noe tabletter de ga meg. Synes ikke selv det var noe å bekymre seg over. Litt merkelig i munnen og bitterlitt tett i brystet, men ikke mer tett en at jeg så vidt merket noe. Hadde fått streng beskjed om å si fra om jeg merket noe som helst, for reaksjonen kunne bli værre om de øket dosen senere, så da sa jeg jo i fra. La vekt på at dette var veldig lite og ikke noe plagsomt. Plutselig kom det stormende 3 sykepleiere, med div måleinstrumenter, sprøyte og alergitablett, rimelig stressa og hurtig i bevegelsene. Som passe redd, alvårlig og bekymra ansiktsutrykk Skvatt skikkelig for det var det siste jeg hadde forventet,, hadde sikkert holt lenge med å bare vente på at reaksjonen gikk over. I stedenfor å bli betrygget ble jeg bare mer redd. Var det virkelig SÅ farlig.... Etter dette har jeg knapt nok turt å tatt en eneste tablett, har heller smerter og ER syk i stedenfor. Men av og til må en jo, det er jo ikke å komme i fra. Hvordan i all verden skal jeg komme over denne skrekken. Det -kan- jo komme reaksjoner, men sansynligheten for at det skal skje vær gang jeg tar en tablett er jo rimelig utenkelig. Men det kan skje,,, Nå har jeg til og med problem med å svelge vanlige vitamintabletter Var jo noen bivirkninger det også til og med... Vil ikke ha denne bekymringen, men samtidig må jeg jo være på vakt om det er noen farlige reaksjoner. Reaksjonene til helsepersonell tilsier jo at en del er VELDIG farlig. Men en må jo kunne ha et "normalt" fårhold til vanlige tabletter som IKKE har så alvårlige bivirkninger. Vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette. Noen som har noen forslag ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå