~umulia~ Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Jeg holder på å bake boller. I oppskriften står det at man skal pensle de ferdig hevede bollene med sammenvispet egg. Er det bare for at de skal bli blanke og fine eller er det andre grunner også? Hvis det bare er for at de skal bli pene og blanke, tror jeg at jeg dropper det, for jeg er ikke så glad i den blanke overflaten. Syns ikke den smaker noe godt rett og slett.
~umulia~ Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2011 oki, takk, da går de i ovenen uten egg.
Gjest Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Pensle dem med vann istedet - noe væske beskytter overflaten fra å sprekke. 1
Gjest Emera Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Boller! loff! Men, jeg pensler aldri boller. Både fordi jeg ikke synes det trengs og fordi folk som ikke tåler egg da kan spise dem.
dobby Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 Men, jeg pensler aldri boller. Både fordi jeg ikke synes det trengs og fordi folk som ikke tåler egg da kan spise dem. Godt poeng! Eg har ein sambuar som ikkje tåler egg, og han blir alltid like skuffa når nokon penslar baksten med egg. Det er ille nok at han ikkje kan ete dei fleste kaker som andre bakar, men når bollane også inneheld egg, et det ekstra kjipt.
noblesse Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Går an å pensle med vann før steking, og melk etter... tror jeg...
Nuith Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 Min mor pensler alltid med melk før steking. Liker ikke den eggeskorpa selv, jeg. Men melk fungerer fint, og er også veldig fint bindemiddel dersom du vil strø sukker på bollene før steking.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå