Quickchick Skrevet 25. januar 2011 #21 Skrevet 25. januar 2011 Da biter hun på det som er, lister, dører ALT. Å så er vi ofte på besøk med familien som bor et stykke unna, å de har masse katter og små barn. Så da er det kanskje greit å ha en plass hun kan slappe av på!??! Å så er det det at omtret alle vi har snakka med, sier at de anbefaler på det sterkeste å venne henne til bur nå. Å at de angrer sterkt de som har latt hunden være løs. Så derfor søker vi råd fra dere, om deres erfaringer. Vi tar henne ut av buret selvfølgelig når hun skriker. Vill jo ikke at hun skal bli redd. Nei det er vannskelig dette her... For det første, når du slipper henne ut av buret når hun skriker belønner du skrikingen. Dermed blir det slik: Skriker jeg nok = jeg blir sluppet ut. Hva med å gjøre det omvendt. Vent til hun roer seg ned, eventuelt bare slutter å skrike = Fort deg å slipp henne ut. Og slipp henne aldri ut mens hun skriker lengre. Jeg er egentlig imot bur, eller "tvang" av bur til hund. Hundene våres har bur i stuen, men blir sjeldent stengt inne med låst dør. Burene står åpne, og deres fristed. Et bur som blir brukt med makt, "Slem valp som spiste på skoen, inn i buret med deg! Fyfyfy! *Stenge igjen buret*", vil ikke oppleve buret som sin trygge og rolige plass. På meg virker det som om dere gikk litt for fort frem. Og ikke steng valpen inne med en gang. La den ligge i buret med døren åpen på et rom der dere er. Det beste er om du flytter ned på stedet der hunden skal ligge til vanlig, og at ikke valpen bor på soverommet, og deretter skal ned i stuen. Legg deg på en madrass, sofaen eller lignende. Sofa er ypperlig, for da kommer ikke hunden oppi heller. Ha buret(åpen dør) nedenfor sofaen, gjerne med en hånd hengende ned, og kos klapp når dere legger dere. Flytt buret lengre og lengre vekk fra stedet du sover, gjerne til kjøkken eller andre rom i samme etasje, med dører åpen igjennom. Etter noen dager kan du prøve å flytte på soverommet igjen. Om valpen nå piper litt, ikke bry deg. Blir det mye piping/skriking, ligg deg i stuen noen dager til. Men samtidig er det viktig å lære hunden å måtte ha stengt dør av og til, nettopp fordi det kan være nødvendig å ha hunden i bur! (Bil, besøk, hotell, båt osv.). Når den er vandt med å sove i bur, og ligger der fint om dagene, kan du gå rolig bort til buret mens den ligger å hviler, lukk døren igjen, og gå bort. Gjør dette gjerne etter en god tur, slik at hunden er trøtt, og mest sannsynlig ikke vil begynne å skrike. Åpne døren igjen etter 5 min, 10min, 15min, 20min osv. Håper svaret mitt hjalp litt Cesar ER flink Enig. Han er flik, i og med at han ofte er siste utvei for "rødsone hunder". Samtidig syns jeg noe av det han gjør er rart/voldsomt, og skulle gjerne vist hvorfor. Jeg er for positivtrening, med klikker. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #22 Skrevet 25. januar 2011 Syntes det er noe skikkelig tull å ha hunder i bur. Både om dagen og om natten. 3
Spøkelse Skrevet 26. januar 2011 #23 Skrevet 26. januar 2011 Hvis dere har problemer med at hun skraper på dørene, så finnes det billige grønne kompostgrinder (små grønne "gjerder") man kan kjøpe på Plantasjen. En sånn dekker perfekt for en døråpning, men hunden kan fremdeles se gjennom.
Sugerøret Skrevet 27. januar 2011 #24 Skrevet 27. januar 2011 de finnes du også hos Biltema .Har hørt flere bruker disse bingene som valpegrind og at de var billigere på Biltema, Kun et tips
Malum Skrevet 27. januar 2011 #25 Skrevet 27. januar 2011 Sånne klatret den ene valpen vår over fra hun var seks uker. Og hun er av miniatyrrasen. Vi kalte henne bare Houdini.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå