in6rid Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Hei. Vi har en valp på 13 uker, som ikke vill sove i eget bur eller eget rom. Den første uken vi hadde vi henne på vårt rom i eget bur, noe som gikk bra. Andre uken flyttet vi henne over på eget rom, noe som også gikk fint, iallefall den første uken. Hun la seg til og med der selv på dagtid. Men nå i det siste nekter hun å sove der. Hun bare piper å bjeffer, skraper på buret å virker hysterisk. Hver kveld før hun legger seg, så får hun både mat og drikke, etterfulgt av en luftetur å passer på at hun har gått på do før vi går inn. Når hun begynner pipinga om natta så tar vi henne med ut for å gå på do, men da legger hun seg bare ned i gangen eller på trappa ute, så det er nok ikke "do-behovet" som er størst. Da tar vi henne inn på rommet sitt igjen, uten noe ekstra oppmerksomhet. Vi er rolige, har faste rutiner på det meste og hun får nok mosjon/lek iløpet av dagen, så vi skjønner ikke hva det kan være. Noen som har tips?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Kanskje ikke tvinge henne til å ligge i bur? 3
in6rid Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2011 Da biter hun på det som er, lister, dører ALT. Å så er vi ofte på besøk med familien som bor et stykke unna, å de har masse katter og små barn. Så da er det kanskje greit å ha en plass hun kan slappe av på!??! Å så er det det at omtret alle vi har snakka med, sier at de anbefaler på det sterkeste å venne henne til bur nå. Å at de angrer sterkt de som har latt hunden være løs. Så derfor søker vi råd fra dere, om deres erfaringer. Vi tar henne ut av buret selvfølgelig når hun skriker. Vill jo ikke at hun skal bli redd. Nei det er vannskelig dette her...
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Da biter hun på det som er, lister, dører ALT. Klassisk tegn på stress. Jeg vet ikke hva man skal gjøre... Jeg vet bare at det der kommer av at valpen er stresset, dvs, den har det ikke godt. (Ikke fordi du har gjort den vondt!! det mener jeg ikke, men den har det ikke godt med seg selv.)
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Jeg fatter ikke hva det er med hundeiere og bur! Valpen viser jo klart tegn på at den ikke liker seg i buret. Synes det skal være så lettvint å bare stappe hunden inn i ett bur istedet for å jobbe med problemene. Hva med når du skal på jobb? Sitter hunden i bur hele dagen da også? Hunden min har alltid vært løs, så klart gikk det noen sko og lister, men det er prisen man betaler for å skaffe seg valp! Ser ikke problemet med ett åpent bur som hunden kan legge seg i frivillig når den ønsker ro, men å tvinge den i ett ser jeg på som en uting. 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Jeg fatter ikke hva det er med hundeiere og bur! Valpen viser jo klart tegn på at den ikke liker seg i buret. Synes det skal være så lettvint å bare stappe hunden inn i ett bur istedet for å jobbe med problemene. Hva med når du skal på jobb? Sitter hunden i bur hele dagen da også? Hunden min har alltid vært løs, så klart gikk det noen sko og lister, men det er prisen man betaler for å skaffe seg valp! Ser ikke problemet med ett åpent bur som hunden kan legge seg i frivillig når den ønsker ro, men å tvinge den i ett ser jeg på som en uting. Jeg er så helt enig med deg. En hund er ingen burdyr! En hund skal ha plass å bevege seg på. Når hunden min er alene hjemme har hun tilgang til alt utenom soverom. Ting du ikke vil ha ødelagt rydder du vekk. Bur er en dårlig løsning. Kan du ikke heller kjøpe en fin seng å sette i en litt avskjermet krok? 4
in6rid Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. januar 2011 Er ikke akkurat et bur hun ligger i, men lekegrinda til sønnen min har hun fått. Vi tvinger henne ikke til å ligge der. Som sakt tar vi henne ut når hun skriker. Jeg er syk, å er ikke i arbeid. Så jeg er hjemme med hunden hele tiden, å kommer til å være hoss henne hele tiden og. Derfor synest vi kansje det er viktig at hun tåler å være litt alene, så hun ikke blir heelt avhengi av å ha meg der 24/7. Er vell ikke helt bra det heller? Vi MÅ ikke ha henne i bur,men siden det er så mange som sier det er veldig lurt, så føler vi jo at vi må gi det et forsøk. Vi har sett alle filmene, seriene å lest boka til cesar millan. Å har prøvd de tipsene han har. Det at vi følger henne til buret, lar henne gå inn selv. Når hun legger seg ned å slapper av, lukker vi grinda. Det går helt fint. Så går vi ut av rommet å har døra på glitt med et lite lys i gangen. Først da begynner hun å gråte. Har prøvd å sove inne hoss henne i mange dager også. Men det hjelper heller ikke. Det å ha henne i bur/grind er ikke dyreplageri. Så lenge hun ikke ligger der hele tiden. Men det som ikke er noe gøy er tilvenningen
Tabris Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 (endret) For meg virker det som om hun ikke er helt klar for å ligge alene enda. Jeg vil anbefale å gå et par steg tilbake i prosessen med å sove alene, og ta det enda mer gradvis. La henne sove på soverommet deres, i egen seng på gulvet. Så kan du bare stikke hånden ned og klappe hennne litt skulle hun bli urolig. Hvis hun ikke ligger i ro og du er redd for tissing eller biting på ting, så ta på henne leiebåndet og fest det rundt håndleddet ditt. Da vil du også våkne hvis hun må på do om natten, og dere kan gå rett ut. Jeg er enig i at det er viktig å lære hunden å være alene, men det må tas såpass gradvis at hunden føler seg trygg med å være alene. Det gjør valpen tydeligvis ikke, og da må dere gå et par steg tilbake. Den er bare 13 uker gammel, dere har god tid. Spesielt siden du er hjemmeværende for tiden. Min hund sov alltid på soverommet mitt, også i voksen alder, men hadde ikke problemer med å være hjemme alene eller vente utenfor butikken mens jeg handlet. Og helst ikke les for mye Cæsar Milan, det finnes bedre og tryggere metoder enn det han holder på med. Endret 24. januar 2011 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 Kutt ut å tvinge henne til å ligge i bur i lengre perioder. Valpen er bare en baby, det er for tidlig å forvente at hun skal takle livet på egenhånd. Det er fint om dere gradvis venner henne til å ligge i bur, det kan være lurt å kunne senere. Men nå må hun få lov å være sammen med dere om natten. Tilvenning betyr å ta det litt og litt. Ha buret/grinda åpen om dagen, så hun kan gå inn dit selv, legg inn gode tepper, en vannskål og en tyggeleke, og oppmuntre henne til å sove der hver gang hun blir trøtt. Men IKKE legg henne inn dit og forvent at hun skal være der så lenge som en hel natt. La henne venne seg til å sove i buret med åpen dør. Om natten kan du sove der sammen med henne, til hun er vant til det. Enten inni grinda om den er stor nok, eller på madrass rett utenfor. Det du lærer henne nå er at det er skummelt å gå inn i buret - for da lukker du døra og forsvinner. Du må heller lære henne at det er fint å ligge i buret, for der får hun fred og ro, du ligger rett utenfor og hun kan oppsøke deg når hun vil. Jeg skal ikke si så mye om hva jeg mener om Cesar Milan, men det er iallefall mye lettere å trene valp med klikkertreningsprinsippene. Du behøver ikke bruke klikker, men les en bok og sett deg inn i hva det betyr. Kort fortalt lærer du hvordan det egentlig foregår når hunden lærer noe, du lærer mekanismene bak læring, og hvordan du skal bruke det i praksis til å lære både hunder, katter, barn og ektefeller å oppføre seg slik du vil. Prinsippet er kjempeenkelt! Det er også mye morsommere for både hund og eier, fordi du unngår å passivisere hunden, men får en hund som synes du er kjempemorsom og som stadig tar initiativ til å gjøre deg glad. Om dette kan du lese boken Ikke skyt hunden, som er både lærerik, morsom og underholdende. Jeg anbefaler også På talefot med hunden . Og dessuten forumet her: Canis Valpeprat Canis er GULL VERDT for hundeeiere, både nybakte og mer erfarne. Jeg anbefaler at du lager deg en bruker og spør der om alt du lurer på. Men et lite OBS - forklar at du er ny hundeeier og ikke har lest side opp og side ned om alle treningsformene, og ikke skrik så veldig høyt om Cesar Milan, han er ikke så populær. Han har absolutt enkelte praktiske tips som de du forteller om, som er lure, men han er dessuten voldelig mot hundene i enkelte episoder, og det tas ikke nådig opp på Canis. 3
in6rid Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2011 takk for tipsene begge to Trodde cesar var veldig flink jeg :s Men da skal jeg sjekke de andre nettsidene men en gang :D
Sugerøret Skrevet 24. januar 2011 #12 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Klassisk tegn på stress. Jeg vet ikke hva man skal gjøre... Jeg vet bare at det der kommer av at valpen er stresset, dvs, den har det ikke godt. (Ikke fordi du har gjort den vondt!! det mener jeg ikke, men den har det ikke godt med seg selv.) ikke klassiske nei ettersom dette er en valp valper skal ikke sove aleine,den har blitt tatt fra mor ,søsken og skal sove trygt. Din føler seg kanskje helt aleine og søker trøst. Ha valpen i bur på rommet ditt med burdøra åpen men stengt dør om mulig.Ikke lag mye styr ut av litt piping.En rolig hånd som stryker eller et svakt hysj som bekrefter at matmor/far er tilstede. Å ha en fast rutine kan hjelpe noen,si Natta og gjør det samme hver kveld. Ellers så gav AB (post 9) bruker med bøklinker og link til canis,gode råd. Endret 24. januar 2011 av Kårky
Skywalker Skrevet 24. januar 2011 #13 Skrevet 24. januar 2011 For meg virker det som om hun ikke er helt klar for å ligge alene enda. Jeg vil anbefale å gå et par steg tilbake i prosessen med å sove alene, og ta det enda mer gradvis. Enig. En så ung valp er veldig avhengig av å føle nærhet med resten av flokken (familien). Jeg tror det beste hadde vært om valpen kunne lære seg å ligge i buret frivillig. Da jeg fikk en ekstra hund nylig (tre år gammel akitatispe), ble det rett som det var litt mye for den gamle hunden min. Gamlingen hadde aldri brukt bur før, men siden jeg fikk med et stort bur da jeg hentet akitaen satte jeg det opp på soverommet mitt, med åpen dør. Viste gammelhunden at dette var hans eget lille tilflukstrom når han ville være i fred. Her kan han gå inn og ut som han vil selv, fordi døren aldri er lukket. Til gjengjeld får ikke akitaen lov til å bruke buret. Hun har sin egen soveplass. Til å begynne med var gammelhunden skeptisk, men nå bruker han det ofte. Er han sliten av lek og moro legger han seg i buret. En liten valp kan også lære seg at buret bare er et ekstra rom i huset, et rom bare for den. Særlig dersom den finner ut at den kan ligge der uten plutselig å bli innesperret. Føler den seg fanget blir den fort utrygg, og da blir det vanskelig å få den til å trives der. Uansett bør buret være plassert slik at valpen kan følge med på det som skjer. Et bur i et rom der andre ikke oppholder seg kan virke skremmende. Ta deg god tid til å venne valpen til åpent bur. Etter hvert, når du er sikker på at den føler seg trygg, kan du lukke buret i korte stunder av gangen, for så å øke tiden etter hvert. Vær sikker på at valpen nylig har vært på do, og at den har vann. En hund i bur vil alltid bli urolig dersom den tvinges til å gjøre fra seg i buret. Dermed vil den forbinde buret med ubehag, og vil kanskje aldri trives der igjen.
Gjest Instamatic Skrevet 25. januar 2011 #14 Skrevet 25. januar 2011 Åh stakkar liten, han skal ikke sove alene, men i bur på rommet deres. Ha Hånden din bortpå buret eller ligg sånn at han ser du er der hele tiden, evt som på gulvet ved buret. Etter hvert og med tiden flytter du buret nærmere og nærmere stua eller hvor det nå er dere vil den skal ligge. Sånn gjorde jeg det med min, og nå sover han i egen seng foran radiatoren på stua hver natt. 1
Spøkelse Skrevet 25. januar 2011 #15 Skrevet 25. januar 2011 Ikke rart hun hyler når du kommer og tar henne ut av buret hver gang hun gjør det og hver eneste kveld. Hun har trent deg bra! Ti poeng til valpen. Jeg er ikke for å stenge den inne i et bur på et annet rom, bare så det er sagt. Men tar du henne ut når hun hyler, lærer hun at hyling = slipper å være i buret/får oppmerksomhet. En annen ting. Du sier du er hjemmeværende og hun får være sammen med deg hele dagen. Hvorfor forventer dere da at hun når det er mørkt og kveld skal takle å være stengt inne, alene? I tillegg til at hun er relativt liten enda. Sier det ikke for å være kjip, men bare tenk litt på det Til slutt.. min hund er alt for stor til å få plass i noe som helst slags bur eller grind innendørs uten at det ser ut som om man har prøvd å lage påbygg midt i stua. Vi MÅTTE finne andre løsninger enn å "legge henne vekk" når det f. eks er familieselskaper o.l. Hunder krever mendgetrening for å venne seg til enkelte situasjoner, og spesielt situasjoner som f. eks når man drar bort på besøk til noen. Jeg ville begynt nå, mens hun fremdeles er liten og blir fort sliten. Dra på besøk til noen du kjenner som er rolige og som ikke blir hysteriske om det skulle komme en liten tissedam på gulvet. Så tar dere noen kopper kaffe og lar valpen finne ut at det ikke skjer noe spesielt selv om man er borte. Om du aldri tar med henne bort og venner henne til å klare å ROE SEG på egenhånd borte... så er det heller ikke rart om hun klatrer langs veggene når hun er ett år gammel og deltar i sitt første juleselskap 2
Malum Skrevet 25. januar 2011 #16 Skrevet 25. januar 2011 Veldig enig i det Spøkelse sier om å trene valpen til å være med bort på besøk. Er også enig med de som sier at denne valpen er for liten til å bli stengt inne i et bur alene på natten. Smart å la den ligge med åpen dør. Også dette med å ha båndets dens rundt håndleddet så du merker når den forlater buret. Imidlertid synes jeg ikke dere skal sette buret inn på deres soverom, men et annet rom, evt. der det er meningen den skal sove i fortsettelsen, ellers kan det bli vanskelig den dagen dere skal flytte buret ut igjen. En av dere må sove der sammen med den til den har lært å roe seg ned i buret med åpen dør. Forresten, er dere redde for gnaging når den er løs går det helt fint å spraye over med en spray til denslags bruk. Fås i dyreforretning, og fungerer veldig bra. Gi den ellers nok tyggeleker og rydd unna alt dere er redde for. 1
in6rid Skrevet 25. januar 2011 Forfatter #17 Skrevet 25. januar 2011 Ja det er klart vi tåler at noe blir ødelagt. Men vi vill jo selvfølgelig ikke at den skal bite i stykker møblene våre. Så god råd har vi da ikke! Å vi stenger den heller ikke inne. Vi skrev dette innlegget for å få råd til hva vi skal gjøre, DA vi ikke vill presse den til noen som den ikke vil. Men det er SÅÅ mange forskjellige svar. Så derfor blir vi så usikkert. Ser noen skriver art det er bare å la hunden finne roen i seg selv. Å noen skriver at man ikke må finne på å sette den i bur. Vi har latt døra stå åpen, men da skraper den opp døra. Har vi døra oppe, så skraper han på alle andre dører. Vi har logge inne med henne i over en uke, men det funka heller ikke. Vi har latt henne ligge inne hoss vår sønn, det går bra. Men det er da uten bur. Vi har hatt henne siden hun var 7-8 uker, å nå er hun blitt 14. Å hun er veldig trygg her. Å hunder vokser fort, mentalt .. Så tenkte kansje det var lurt å begynne med bur nå.. Ja det å ha henne med på besøk går fint. Men hun bjeffer noe voldsomt. Vi stresser ikke, tar det helt med ro. Er rolige å avslappet personer. Så hun har jo ingen grunn til å være stresset... ?????
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #18 Skrevet 25. januar 2011 Jeg ser du har fått mange gode råd her allerede, så jeg vil bare anbefale dere å melde dere på valpekurs.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #19 Skrevet 25. januar 2011 Hei! Hadde samme problemet med valpen vår. (trodde det var et problem). Jeg vil råde deg til å ha buret inne hos dere en stund til. La døren være åpen den første tiden også slik at valpen ikke føler seg innestengt. Etterhvert flytter dere buret nærmere døren. (skjer over tid). Når buret er helt ved døren så flytter dere buret på utsiden av døren deres men har døren oppe slik at valpen ser dere. Tilslutt vil dere få valpen dit dere ønsker den. Lykke til! (husk også at valper/hunder er som barn..de skjønner fort at hvis de skriker så kommer mamma og pappa løpende, hehe) 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 25. januar 2011 #20 Skrevet 25. januar 2011 Mange merkelige råd her. For meg høres det rett og slett ut som at hun ikke ønsker å være alene i et rom uten dere. Og det er forståelig nok, hun er en valp (?) og valper er veldig selskapssyke dyr. Jeg syns det blir for dumt å ha valpen i bur på et eget rom om natta. Man skal helt klart lære valpen gradvis å være alene om natta, men hvis valpen vil sove på rommet hos dere i bur, hvorfor ikke? Det med at valpen skraper og ødelegger ting, viser ikke tegn på stress, men på kjedsomhet og et rop om at den ikke vil være på eget rom uten dere. Valper som kjeder seg finner på jævelskap kjeder seg. Og det er klart den gjør det når den er alene på et rom. Valper generelt ødelegger ting og derfor har man valper i bur om natta til de er blitt såpass voksne at de har funnet roen alene (rundt ca. 1 års tid). Å ha et bur er som å ha et tilholdssted for en hund, så lenge buret er plassert på riktig plass. Valper føler seg trygge på sin plass og sin plass er som oftest i det buret. Men hvis dere har flyttet buret fra soverommet deres og til et annet rom, blir selvsagt valpen litt frustrert. Det er ikke samme stedet lengre og den er ikke like trygg der. Mitt tips er rett og slett å flytte valpen inn på deres soverom og la den sove der i bur til den er voksen. Med jevne mellomrom kan dere ha den løs på rommet om natta hvis dere ser at det går bra, men da må dere ha buret åpent sånn at det er mulig for valpen å gå inn og ut som den ønsker. Så bruker dere de samme metodene når dere er på besøk hos folk. Husk at borte fra hjemmet er en potentiell farlig plass for hund, da hunden ikke er like trygg som i hjemmet og her vil hunden naturlignok være sammen med dere og ikke alene på rom. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå