Gå til innhold

På tredemøllen: Stigning eller lengde?


SnikendeUllteppe

Anbefalte innlegg

La oss si at man løper med en hastighet på 9,5 km/t. Hva er da best (nå snakker vi fettforbrenning):

30 min med 4% stigning

eller

50 min med 0% stigning

Jeg hører stadig folk snakke om (og skryte av) hvor langt de har løpt, men selv tenker jeg at det må da gi bedre resultater å heller satse på en kortere økt med jevn stigning (forutsatt at man beholder den samme hanstigheten). Eller er jeg på bærtur nå? Jeg løper selv mye på tredemølle - flere ganger i uken - og jeg er av den oppfatning at det er "piece og cake" (ikke meningen å være cocky) å løpe på flat mark. Utfordinger kommer idet man begynner å løpe med stigning.

Håper noen kan kaste lys over saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen tvil om at det å løpe oppover er tyngre (og dermed også forbrenner mer fett) enn det å løpe på flatmark. Men utover det kan jeg ikke si helt klart hva som forbrenner mest fett av 30 min med 4% stigning eller 50 min med 0% stigning, (men jeg vil faktisk anta 30min med 4%).

Selv løper jeg aldri med mindre enn 1-1.5% stigning på tredemølla. ettersom 0% stigning på mølla helt klart føles lettere enn å løpe ute på for eksempel asfalt eller bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...