AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Jeg får fullstendig panikk bare ved tanken på å dra på gynekologisk undersøkelse... og jeg er nå 29 og har ikke blitt undersøkt siden jeg var 20. Dette er IKKE bra, og jeg er fullstendig klar over det. Jeg må altså ta meg litt sammen.. men kunne trenge litt tips til hvordan komme over dette? Eller noen kloke ord? Det jeg er spesifikt redd for.. vel, for det første hadde jeg kvinnelig gynekolog den gang da, hun var ekstremt hardhendt og jeg begynte å blø. For det andre, og det verste: Livredd for at de finner noe fryktelig galt. Dette er noe av det mest irrasjonelle ved det, for jo før de oppdager noe jo bedre. Ja, jeg forsøker å si dette til meg gang på gang. Jeg er rett og slett livredd for å gjennomgå selve øyeblikket hvor legen får et alvorlig fjes og ser på meg og sier at her er det noe veldig gærent. Uansett så MÅ jeg jo til gynekolog, ettersom det er jo utrolig viktig utifra hva jeg har blitt informert om... Alle råd, eller kloke ord.. mottas med stor takk!
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Kan nevnes at jeg "lurer" meg selv til å tro at det går kjempefint uten GU fordi ingen av kvinnene i min familie noensinne tok GU.. og de klarte seg fint uten.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 Skjønner at du er skeptisk når du har hatt en slik opplevelse. Husker en av mine første ganger også som forferdelig smertefull. Noe av problemet mitt var at jeg spente sjeden da legen skulle føre inn den greia de bruker. Senere lærte jeg at hvis jeg "presser utover" når den skal inn så slapper man mere av i sjeden og den sklir lettere inn. Nå er det ikke lenger smertefullt. Jeg går til GU med jevne mellomrom. Har tidligere harr celleforandringer, ingen andre i min familie har hatt dette, men siden jeg går jevnlig så fant vi det fort ut og de kunne følge med på forandringene. Heldigvis gikk de tilbake til normalt av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Dersom jeg hadde hatt reell angst for slikt hadde jeg bedt legen om å få en valium. Viktig å undersøke seg:) Jeg gruet meg mye selv etter en vond opplevelse hos en fersk lege(ikke gynekolog) - og bestilte derfor time hos spesialist, og de er jo SÅ mye flinkere til å gjøre det kjapt, jeg kjente omtrent ingenting. Den første GUen jeg hadde i tenårene, så husker jeg at jeg forsøkte å late som om jeg skulle ta inn en tampong, altså slappe helt av og ikke knipe igjen eller bruke musklene i underlivet.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Dersom jeg hadde hatt reell angst for slikt hadde jeg bedt legen om å få en valium. Dette har jeg bedt om tidligere, men ikke fått. Jeg er faktisk litt redd GU (grunnet overgrep, hvorenn klisje det høres ut), så det endte med at jeg ikke sa meg villig til å bli undersøkt.
Gjest navnelapp Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Eg ville vel ha snakka litt med legen på førehand om kva eg var redd for og tidlegare opplevingar, slik at h*n kunne ta omsyn til det. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 GU er litt vondt og man blør gjerne litt etterpå. Hvor lav smerteterskel går det an å ha? Det tar ca to minutter så kan du kle på deg igjen. Ring en gynekolog og forklar at du er hysterisk. Be om samtaletime først. Så får du se hva han/hun skal gjøre, instrumentene, stolen osv. Og så kommer du til selve undersøkelsen neste gang.
itchii Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 GU er litt vondt og man blør gjerne litt etterpå. Hvor lav smerteterskel går det an å ha? Det tar ca to minutter så kan du kle på deg igjen. Ring en gynekolog og forklar at du er hysterisk. Be om samtaletime først. Så får du se hva han/hun skal gjøre, instrumentene, stolen osv. Og så kommer du til selve undersøkelsen neste gang. Jeg har aldri opplevd verken smerte eller blødning i forb. med GU. Det er ikke vanlig. Ubehag er vanlig dog. TS: Vil anbefale deg privat gynekolog jeg, de er avhengig av at folk er fornøyde i større grad enn offentlige/allmennleger (tenker iallfall jeg, siden jeg har vært hos to og de var supertrivelige), og de har sikkert vært borti mange meg angst for selve undersøkelsen. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 Dette med samtale først høres ut som et kjempegodt forslag synes jeg. Da får du litt tillit til gynekologen og gynekologen vet hvordan hen skal gå frem. Sånn at du har kontroll på situasjonen og kan si ifra hvis du føler deg veldig uvel ved en GU. Da føler du deg tryggere også, siden du har kontrollen.
Heidipia Skrevet 25. januar 2011 #10 Skrevet 25. januar 2011 Gå i allefall til en gynokolog i stede for allmennlegen. Gynokologen utfører mange gu kontroller om dagen, er effektive og flinke. De har og vært borti maaange som har litt angst for selve undersøkelsen og er flinke til å hjelpe pasienten igjennom det:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå