AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #21 Skrevet 24. januar 2011 "27 prosent synes avkommet er over gjennomsnittlig intelligent." Jeg vil nå heller påstå at foreldre har litt lave tanker om barna sine, siden 50% av befolkningen er mer intelligent enn gjennomsnittet.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2011 #22 Skrevet 24. januar 2011 "27 prosent synes avkommet er over gjennomsnittlig intelligent." Jeg vil nå heller påstå at foreldre har litt lave tanker om barna sine, siden 50% av befolkningen er mer intelligent enn gjennomsnittet. Om 50% er smartere en gjennomsnittet. Så er det 50\50 dermed ikke noe gjennomsnitt
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #23 Skrevet 24. januar 2011 Om 50% er smartere en gjennomsnittet. Så er det 50\50 dermed ikke noe gjennomsnitt IQ-score defineres i en normalfordelingkurve - 50% over og 50% under medianverdien.
Gjest Serena Skrevet 24. januar 2011 #24 Skrevet 24. januar 2011 "Alle" mener ungene er smartere, penere og mer atletiske enn gjennomsnittet. Bare så lenge det ikke blir sånn situasjon hvor ungen har oppført som drittung, mobbet f.eks og mora står og blånekter finnes det ikke skadelig.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #25 Skrevet 25. januar 2011 Mitt barn er såvisst ikke "feilfritt", det vet jeg da godt. Men at han teoretiske evner godt over snittet (i likhet med begge sine foreldre -aner vi en sammenheng her? ) er jeg også klar over. Hva er feil med det? Jeg synes det er viktig at vi som foreldre er beviste på dette og tilrettelegger for at han skal få teoretiske utfordringer hjemme når han kjeder seg på skolen osv. Når det gjelder ting som fotball f.eks ligger han under snittet. Det er vi også klar over.
Ciara Skrevet 25. januar 2011 #26 Skrevet 25. januar 2011 Jeg må si jeg synes det er en smart biologisk innretning, dette med at man synes sitt eget barn er penest, mest sjarmerende og smartest. Sikkert for at man skal holde ut den harde jobben det er å være forelder! Når det er sagt håper jeg at jeg klarer å holde hodet kaldt etterhvert som barnet blir større, ikke minst for barnets egen del. Selvsagt skal man bygge opp selvtilliten, men har dessverre mange ganger vært vitne til foreldre som bygger opp barnas selvtillit på helt feil områder (à la de som går på idol-audition og dummer seg ut, og løper hulkende ut av lokalet mens de sier at familien alltid har fortalt dem at de har fantastiske sangstemmer).
mousepad Skrevet 26. januar 2011 #27 Skrevet 26. januar 2011 Jeg tror ikke at barn kommer til verden med gitte egenskaper , jeg tror vi blir den vi er underveis og barn som blir oppmuntret og får et inntrykk av at de er flinke vil alltid strekke seg lenger og også nå lenger enn barn som blir fortalt at dette er noe de ikke har evner for . Slike barn gir ofte opp , for hvorfor skal de prøve å bli flinke hvis de er dømt til å mislykkes allikevel ?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #28 Skrevet 26. januar 2011 Ser mine barn for det de er, perfekte for MEG. En av dem smartere enn sine søsken, men alle har sin styrke som menneske. Mer bekrymra for at de skal vokse opp med urealistiske bilder av seg SELV, det være seg for positivt eller for negativt!
Carrot Skrevet 26. januar 2011 #29 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Min datter scoret 235% der 100% er landsgjennomsnitt for hennes klasse på nasjonale prøver - det betyr ikke at hun dermed er dobbelt så smart som gjennomsnittet, det betyr bare at hun gjorde deg godt på de nasjonale prøvene.. Det skal mer til enn bare å ha evner faglig for å være "bedre enn gjennomsnittet" og jeg tror fokuset fra enkelte foreldre på hva som er bra er feil.. Jeg verdsetter for eksempel hennes evne til empati og omgang med andre sosialt i enkelte tilfeller høyere enn hennes faglige score fordi den delen vil også vurderes senere i livet når hun skal ut, opp og frem i minst like stor grad som henens faglige evner - noe kanskje enkelte foreldre glemmer.. Jeg har sett barn med ekstremt lave sosiale ferdigheter som er rene genier på enkelte områder, det vil dog ikke gi dem et "rikt liv" hvis de ikke kan omgås andre mennesker.. Endret 26. januar 2011 av Carrot
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #30 Skrevet 26. januar 2011 Min datter scoret 235% der 100% er landsgjennomsnitt for hennes klasse på nasjonale prøver Ahem, hva fikk du i prosentregning på skolen? :klø: 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #31 Skrevet 26. januar 2011 Helt greit at foreldre har store tanker om barna sine bare det ikke blinder dem fra å se negative sider. Foreldre med skylapper kan nok gå glipp av viktige ting i barnas liv. Har ikke barnet sangstemme så ikke la henne drite seg ut i Idol foran hele Norges befolkning liksom....
Carrot Skrevet 26. januar 2011 #32 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Ahem, hva fikk du i prosentregning på skolen? :klø: hva mener du?? I følge hennes prøver og rapportert score tilbake fikk hun flere riktig på sine svar enn gjennomsnittet - for eksempel leste hun betydelig flere ord pr minutt enn gjennomsnittet, hun besvarte betydelig flere oppgaver i matte etc etc derfor ble hennes score høyere enn gjennomsnittet som er definert til 100% Dette er ikke noe jeg har regnet ut men noe lærerene får presentert pr elev via svarene fra de nasjonale prøvene... Endret 26. januar 2011 av Carrot
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #33 Skrevet 26. januar 2011 hva mener du?? I følge hennes prøver og rapportert score tilbake fikk hun flere riktig på sine svar enn gjennomsnittet - for eksempel leste hun betydelig flere ord pr minutt enn gjennomsnittet, hun besvarte betydelig flere oppgaver i matte etc etc derfor ble hennes score høyere enn gjennomsnittet som er definert til 100% Dette er ikke noe jeg har regnet ut men noe lærerene får presentert pr elev via svarene fra de nasjonale prøvene... Det jeg mener, er at 100 % = alt. Ingen kan få mer enn 100 % på en prøve. Men slik du forklarer det, har de tydeligvis funnet gjennomsnittet og så gitt det et tall (100), og datteren din har skåret mer enn dobbelt så bra. Men prosent er det jo ikke.
Carrot Skrevet 26. januar 2011 #34 Skrevet 26. januar 2011 Det jeg mener, er at 100 % = alt. Ingen kan få mer enn 100 % på en prøve. Men slik du forklarer det, har de tydeligvis funnet gjennomsnittet og så gitt det et tall (100), og datteren din har skåret mer enn dobbelt så bra. Men prosent er det jo ikke. Nei - men slik står det altså på evalueringsskjemaet de sender hjem etter foreldresamtalen, jeg burde såklart ha sett forskjellen selv om de ikke gjorde det og påpekt det
Gjest imli Skrevet 26. januar 2011 #35 Skrevet 26. januar 2011 Hadde vore trist viss folk flest meinte at ungane deira var styggare og dummare enn gjennomsnittet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå