AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Jeg er lærer for en andreklasse og fredag så snakket vi litt om hva foreldrene jobbet med. Da det var ei jente i klassen sin tur så sa hun at faren er leiemorder. Jeg spurte henne hva hun mente med det og da forklarte hun ganske tydelig at han dreper andre for penger. Men hun lyver, eller tuller, ikke sant? Men så lurer jo jo på, hvorfor skulle hun lyve om sånt? Vet jo at barn kan si mye rart, men synes akkurat dette var litt rart. Kan hun ha misforstått noe og ment noe annet? Men hva skulle det være? Bør jeg ta dette opp med faren? Har jo ingen tro på at han jobber som leiemorder. Kanskje faren har tullet med henne, men hvem foreldre er det som tuller med slikt med så små barn?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Soldat. Hun mener faren hennes er soldat for HATO.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 Noen barn har sinnsykt mye fantasi. Jeg møtte ei lita jente som fortalte de drøyeste røverhistoriene om familiens kjæledyr, hvor bein var knekt og all verdens pest og plage feilte dyret, ingenting var sant. Hun trenger bare se rundt seg før hun finner på helt virkelighetsfjerne historier som er vagt knyttet til det hun ser (hus, dyr, natur, skole). Foreldrene hennes kjenner jeg ikke personlig, men de er "trauste" og rolige folk som driver med henholdsvis forskning, og rådgivning innen kommunen. De andre barna deres er helt vanlige, rolige unger. Ellers kan selvsagt faren være soldat ja, men mest sannsynlig har hun bare funnet på hele greia. Ville nok nevnt det for foreldrene, og f eks hørt om de følger med på hva hun ser på tv, men ikke krisemaksimert. 1
Gjest Rosemor Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Kanskje faren har tullet med henne, men hvem foreldre er det som tuller med slikt med så små barn? Det er ikke sikkert at foreldrene har tullet med henne, det kan godt hende at hun har overhørt en tilfeldig kommentar, og laget sin egen variant av sannheten. Vårt ene barn fortalte på skolen at faren er leiesoldat. Bakgrunnen var helt enkel. Internt i bransjen kalles de med hans type jobb for "leiesoldater". Faren hadde møtt en fra samme bransje, og på spørsmål om hva han jobbet med nå, brukte faren den interne sjargongen, og sa at han var "leiesoldat". Dette hadde barnet overhørt uten at faren var klar over det, og når noen i etterkant spurte hva faren jobbet med, svarte barnet det samme som faren hadde sagt, han var "leiesoldat". Ellers er jeg enig med gjesten, det kan høres ut som om faren har en jobb i millitæret.
Gjest chris Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 tror jeg ville tatt meg en prat med foreldra. mulig hun har en vill fantasi, og mulig faren er en soldat, men da må foreldrene sette seg ned med henne og forklare hva pappa driver med på en annen måte. det kan være feil folk hun en dag forteller dette til, som forstår dette på en feil måte... 1
Gjest Consensio Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 tror jeg ville tatt meg en prat med foreldra. mulig hun har en vill fantasi, og mulig faren er en soldat, men da må foreldrene sette seg ned med henne og forklare hva pappa driver med på en annen måte. det kan være feil folk hun en dag forteller dette til, som forstår dette på en feil måte... Og hvilke mennesker skulle det vært? Hvem er det som ikke skjønner at barn kan overdrive? Det er jo ikke slik at barnet går rundt å forteller at pappa er leiesoldat også blir hun og familien slaktet ned.
Marikke Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 Jeg blir litt skremt av at en lærer spør på et forum om hvordan h*n skal gjøre jobben sin. Trodde det fantes rutiner for sånt. 13
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Helt enig, det kan være en enkel forklaring på dette. Jeg fikk vite av lærerinna til sønnen vår at han hadde sagt at pappa'n hans gikk i dametruser :D Forklaringen var at vi til farsdag hadde kjøpt en boxer med en dame på :D 3
Gjest Anette Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Enig med Marikke. Vi har en ting som kalles taushetsplikt, og den syns jeg blir dårlig overholdt hær, selv om det ikke blir sagt noe som kan identifisere barnet. Slike situasjoner tar man opp med rådgivere og medkolleger på skolen, ikke på internett!
Gjest chris Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 Og hvilke mennesker skulle det vært? Hvem er det som ikke skjønner at barn kan overdrive? Det er jo ikke slik at barnet går rundt å forteller at pappa er leiesoldat også blir hun og familien slaktet ned. leiesoldat er en ting men at "pappa dreper folk" kan bli tolket feil av visse folk! hvem, det aner jeg ikke, barnevernet f.eks. er ikke alle som tar like lett på hva de små kommer med som andre. så jeg mener nå at TS skulle tatt en prat med foreldra og fått de til å formulert på en litt annet.. kan ikke si jeg hadde syns det hadde vært koselig om datteren min hadde gått rundt og sagt det til alle.. men det er nå min mening bare..
Gjest W. Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 Det kan ganske enkelt være at barnet gjentar noe som andre barn har sagt. Barna snakker seg imellom om hva foreldrene jobber med, og da kan dette barnet ha fortalt at faren er militær, og så fått slengt til seg at "faren din dreper folk". Vi ser jo hvor flåsete enkelte skriver om soldater på dette forumet, så det er ikke vanskelig å tenke seg at barn snapper opp negative ting foreldrene deres sier om Forsvaret.
Tears.of.the.Sun Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 Hvorfor skjekker du ikke bare hva den egentlige stillingen til faren er? Det bør vel ikke være så vanskelig å finne ut av.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2011 #13 Skrevet 23. januar 2011 Det kan ganske enkelt være at barnet gjentar noe som andre barn har sagt. Barna snakker seg imellom om hva foreldrene jobber med, og da kan dette barnet ha fortalt at faren er militær, og så fått slengt til seg at "faren din dreper folk". Vi ser jo hvor flåsete enkelte skriver om soldater på dette forumet, så det er ikke vanskelig å tenke seg at barn snapper opp negative ting foreldrene deres sier om Forsvaret. Når et barn kommer med en så alvorlig beskyldning, må det tas på alvor. Dette er en politisak, og læreren burde sporenstreks gått til politiet med opplysningene. Det er politiets oppgave å finne ut av dette. Barnevernet burde vært varslet med det samme.
tessa3 Skrevet 23. januar 2011 #14 Skrevet 23. januar 2011 Når et barn kommer med en så alvorlig beskyldning, må det tas på alvor. Dette er en politisak, og læreren burde sporenstreks gått til politiet med opplysningene. Det er politiets oppgave å finne ut av dette. Barnevernet burde vært varslet med det samme. Håper virkelig at dette var veldig ... 1
reiseglad Skrevet 23. januar 2011 #15 Skrevet 23. januar 2011 Når et barn kommer med en så alvorlig beskyldning, må det tas på alvor. Dette er en politisak, og læreren burde sporenstreks gått til politiet med opplysningene. Det er politiets oppgave å finne ut av dette. Barnevernet burde vært varslet med det samme. Hallo? Har du hørt om barn og fantasi?
CafeLatte Skrevet 23. januar 2011 #16 Skrevet 23. januar 2011 Når et barn kommer med en så alvorlig beskyldning, må det tas på alvor. Dette er en politisak, og læreren burde sporenstreks gått til politiet med opplysningene. Det er politiets oppgave å finne ut av dette. Barnevernet burde vært varslet med det samme. Hahahahaha slapp av du da. Ser du ikke er vant med barn ja. Barn juger og finner på ting heeeeeeeeele tiden. Niesen min forteller barnehage tantene at moren slår henne hver dag, ungen har aldri fått ris.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2011 #17 Skrevet 23. januar 2011 Håper virkelig at dette var veldig ... Skuffende at folk på et kvinneforum ikke tar barns utsagn på alvor. Ikke rart at barn som lever i overgrepshelvete, ikke blir oppdaget. Når barns utsagn er så klare og direkte som her, MÅ det tas på alvor. Vanskeligere er det når det blir nødvendig å tolke symbolikk i barns språk for å forstå hva barnet vil meddele. Uansett er det bedre å varsle en gang for mye enn en gang for lite. 1
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2011 #18 Skrevet 23. januar 2011 Hahahahaha slapp av du da. Ser du ikke er vant med barn ja. Barn juger og finner på ting heeeeeeeeele tiden. Niesen min forteller barnehage tantene at moren slår henne hver dag, ungen har aldri fått ris. Hvordan vet du det?? 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #19 Skrevet 23. januar 2011 Enig i at barns utsagn må taes alvorlig.. Men må også påpeke at jeg husker at jeg løy til det rant av meg som barn. Til tider også om alvorlige ting, som jeg ikke forstod da hvor alvorlig var å lyve om. Husker med anger at jeg fortalte en fremmed dame at min mor slo meg hver dag, noe som overhodet ikke var sant.. men jeg la ut om dette og overdramatiserte. Utrolig dumt!
CafeLatte Skrevet 23. januar 2011 #20 Skrevet 23. januar 2011 Hvordan vet du det?? Jeg gidder ikke å svaret på det der en gang. Synes det er verre med slike som deg som mistenker alt og alle. Alle som er vant med barn og har noe erfaring vet at barn lyver og finner på ting hele tiden. Ta en titt på tråden her på kg, kanskje du lærer noe. Man merker fort om et barn blir misshandlet eller slått det synes på barnets psyke. Skjerp deg seriøst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå