Gå til innhold

Magen vokser, ikke gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

I noen mnd har jeg følt at magen har vært større en normalt. Jeg er slank til vanlig, og pleier ikke ha noe særlig mage, utenom de gangene jeg har vært på feire og spist godt. Jeg var i australia i november på ferie, og så kom jula..så å ha lagt på meg, det har jeg. Men før jeg drog til australia i november, begynte jeg å føle meg veldig oppblåst. Var det hele ferien..og har følt magen har vært større/oppblåst siden. Normalt pleier vekta mi å dale veldig raskt når jeg begynner å spise sundt igjen, synest vertfall veldig fort på magen når jeg begynne å spise sunt. Da går størrelsen ned. MEN, den bare vokser og vokser, og det gir ikke mening. Og dette er nesten bare rundt magen, og ikke lårene. Har kraftige lår og smal mage,så når jeg legger på meg pleier det å havne mest rundt lårene, men det skjer ikke nå. Fikk sjokk i går kveld når jeg kikket i speile, magen stakk voldsomt ut, ser nesten ut som jeg er gravid, men det kan jeg umulig være. Har tatt 3 negative tester, og hatt menstrasjon hver mnd. Er det noen som har vært borti lignene?

Jente24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har opplevd det samme. forårsaket av stress og søvnmangel :(

Er du stresset for tiden? Stresshormoner fører til at fett legger seg rundt magen.

Får du nok søvn? For lite søvn senker forbrenningen, øker stressnivået og gjør deg usunt fet (fet rundt magen)

Får du gått nok på toalettet? Treg mage og "slurving" med det å gå på do og få tømt tarmen fører også til oppblåst mage.

Spiser du mye "hurtige" karbohydrater? Sukker, fint mel, lys pasta og hvitt brød gjør at du legger på deg i form av fett, mer enn andre matvarer.

Trener du nok? Skulle gi seg selv... ;) Trening forbrenner jo kalorier, men setter også fart på tarmene, så du får tømt deg. Tren hele kroppen, og bli svett og andpusten når du går i gang.

Pastill

Skrevet

Jeg har opplevd å i perioder reagere på enkelte typer mat, med den effekt at man blir oppblåst. Det virker som om det kommer og går litt for min del. Både lyst brød og melk er ting jeg har reagert på i peroder. Så du kan jo forsøke å kutte noe fra kosten og se om det hjelper?

Det kan også være at det kommer med alderen. Man blir litt rundere i kantene etterhvert, selv om man trener som før.

Andre årsaker kan være stress, medisinbruk, endret aktivitet og så videre.

Dersom du har andre plager på noen som helst måte i tillegg til å reagere på magen hadde jeg tatt en tur til legen for blodprøver og evt ultralyd. Selv om jeg umiddelbart ikke klarer å gjette på noen medisinsk årsak til dette.

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men hvis det ikke skjer noen bedringer raskt ville jeg dratt til legen og undersøkt nærmere. Det kan være greit å utelukke en svulst eller noe slikt, men mest sannsynlig er det nok noe annet som gjør at magen din er større enn normalt.

Skrevet

ja, har tenkt å testa meg for mat eg evt reagerer på.

D jeg ikke nevnte i stad var at i hele fjor styrte jeg med smerter på høre siden som kom og gikk..jeg var inn og ut fra leger..som jeg ikke følte tok meg alvorlig..trodde kanskje at d var cyste på eggstokken, så drog t gynekolog som tok ultralyd på meg..dette var vel i februar i fjor..Hun tok også celleprøver, men alt var fint. Så om det hadde vært noen gale med eggstokken osv, så hadde vel hun klart å sett d på celleprøvene.

Men til slutt fikk jeg gitt fra meg en avføringsprøve der de fant blod. Avføringsmønstere mitt har variert veldig hele det året.Jeg ble sendt til koloskopi der de fant en polypp i tarmen..men dette var på venstre siden..ikke høyre der smertene kom fra..De fjernet denne i september..har ikke hatt smerter siden....legen sa at smertene ikke kom av polyppen..så vet ikke jeg..de sjekket ikke hele tarmen da pga såret etter polyppen måtte gro, så jeg skal tilbake dit i mars for å sjekke resten.

Dagen før vi skulle hjem fra australia i november, så fikk jeg prolaps i ryggen. På flyturen hjem ble jeg veldig oppblåst i magen og sleit med store magesmerter og nesten ukontrolert diare i nesten et døgn. Vet ikke om dette var pga prolapsen..en ettervirkning, flyturen eller generelt mageproblemer, siden jeg har vært så mye oppblåst.

At man kan bli runnere i kantene vet jeg, men hele familien min er veldig tynne, og jeg har lik kropp som min mor, som aldrig har slitt med stor mage før overgangsalderen.

Om jeg har vært stresset..ja, det har jeg..men det har vært ETTER at magen begynte å være oppblåst fordi jeg trodde jeg var gravid..var ikke helt klar for d enda :gjeiper:

Skrevet

Med den historien hadde jeg tatt en tur til legen. Det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite. ;)

Skrevet

ja, vet egentlig d..er bare litt lei av å "mase" på dem..føler meg teit fordi som oftest tar de deg ikke alvorlig. Men det er nok det beste ja

• 3 uker senere...
Skrevet

Håper du finner ut av magen din! Sliter med akkurat det samme selv. Normal og slank kropp, men magen står i bue som om jeg var 4-5 måneder på vei i svangerskap.

Vært flere turer hos legen og skal igjen nå. Utrolig frustrerende å ikke bli tatt alvorlig, og de klarer jo f... ikke ta mer enn en ting av gangen.

Skrevet

uff, ja, det er noe dritt. Det værste er vel når jeg spør venner. Se på magen min, se så stor den har blitt..å de sier..nei, slutt å tull, den er da ikke stor. Neei, ikke stor for dem, men for deg, fordi du kjenner din kropp bedre enn andre og legger merke til slike endringer ganske så godt. Når du er vandt med å ikke ha mage, å plutselig få en som stikker rett ut og som nesten hindrer deg i å gå i stramme klær fordi du føler deg uvel, da er det er problem.

Jeg la inn et nytt innlegg her oppe nå, vil bare høre om hvor mye som er normalt at magen eser ut på en mag. Min vokser flere cm til dagen..rundt 5 cm..er ikke det mye?

Jeg vurderer å ta en matintoleransetest. Da tar legen ett stikk i fingeren, så sjekker de deg for 80-100 eller flere foskjellige mattyper. Alt etter hvor du går og hva du er villig til å betale. Men det jeg har funnet er bare privat, så da må man betale for dette. Koster noen gryn det ja=S. Men tror kanskje at du også skulle vurdert det. Det virker som om når magen blir oppblåst såpass mye, så har det ofte noe med at vi får i oss noe vi ikke tåler. Eller så kan det være problemer med tarmene.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Litt sent å skrive et svar, men jeg gjør det likevel.

Jeg er 17 år og har en kjæreste på samme alder. Jeg går på P-piller, og har (så vidt jeg vet) ikke glemt noen. Vi har ingen planer om å bli foreldre enda, så da jeg kjente de første symptomene for et par mnd siden tok jeg en test med en gang. Den var negativ. Symptomene ble sterkere, og ting jeg ikke engang visste hadde noe med graviditet å gjøre engang dukket opp. Så det har ikke bare vært hjernen min. (Har bla. begynt å reagere på burot selv om jeg aldri har vært allergisk mot noe før.) Da symptomene ikke ga seg, tok vi en test til, også negativ. Jeg har gått jevnt oppover i vekt, og veier nå fire kilo mer enn ved første test. Magenn min buler også ut, og det blir til at jeg går i veldig varme og posete klær. Jeg trener mye og har vært aktiv skiløper i mange år. I tillegg er kosthold utrolig viktig for meg. Som dere sikkert skjønner har jeg (og har alltid hatt) sterke komplekser med kroppen min, og har jobbet veldig for den. Men nå som magen begynner å bule blir jeg skikkelig bekymra. Når jeg sitter fremoverlent går magen ut i stedet for å krølle seg som den alltid har gjort. Venninner himler med øynene og sier jeg må slutte å bekymre meg, men jeg klarer det ikke. Har selvfølgelig vært inne på tanken om at dette er psykisk, men merker at bukser blir strammere rundt magen.

Menstrasjonen har foresten også vært veldig rar da den ikke har latt seg styre av P-pillene som vanlig.

Bør jeg stole på testene?

Eller skal jeg følge innstinktene mine?

Jeg trenger hjelp av noen voksne og erfarne!

På forhånd takk! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...