HopelessFear Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Har tenkt å anskaffe meg en valp i nærmeste framtid. Er ikke sikker på hva slags rase jeg passer. Har masse tid til den, både til hjernetrim og pelsstell. Har ikke tenkt å ha en hund som er over middels høy i voksen alder. Har muligens tenkt å drive med litt agility på hobbybasis. Har ingen småbarn. Noen som vet en rase som kunne passe?
Tabris Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Det er nok flere som kan passe, men hva med f.eks en Toller?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Tolleren er en flott hund, men merk deg at det er en brukshund og en rase som krever en del erfaring da den er veldig aktiv og smart. Det samme kan vel egentlig sies om irish soft-coated wheaten terrier, som jeg vil anbefale. 1
HopelessFear Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2011 Det er nok flere som kan passe, men hva med f.eks en Toller? Har ikke hørt om Toller før, men det høres ut som en interessant rase.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 Eventuelt mellompuddel, dachs, sheltie.. Det beste er vel å lese litt om de forskjellige hunderasene med den størrelsen og aktivitetsnivået du vurderer. Deretter ville jeg ringt rundt til oppdrettere og stilt spørsmål. Om du forteller om deg selv og hva du har kapasitet til, vil oppdrettere fort kunne fortelle deg om hunderasen deres er alt for mye å gape over. Seriøse oppdrettere ønsker seriøse kjøpere og vil nok mer en gjerne svare på det du lurer på
HopelessFear Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2011 Det er en førstegangshund, så kanskje ikke så lurt å begynne med en hund som har det største aktivitetsnivået?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Sheltie - Shetland Sheep Dog. Fine førstegangshunder da de er såpass myke og behagelige. Samt at de har energi og vilje til å funke superbra i agility. 2
la Flaca Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 Når det gjelder tidssperspektivet på valpekjøp så er det lurt å vente til man har funnet akkurat den valpen man er mest tjent med tror jeg. Finne riktig rase, de egenskapene man vil ha innen rasen (alle raser har stor variasjon, en golden er ikke en golden og en schäfer er ikke en schäfer), finne oppdretter, avlsdyr som stemmer med det man vil ha og til sist et kull man har lyst til å kjøpe fra. Grav litt i dybden og kos deg med å bruke tid på å finne ut hva du har lyst på. Noen ganger er det lurt å vente et år eller to på et kull, andre ganger er man heldig og finner det man skal ha ganske fort. Jeg kunne også anbefalt sheltie, men så er det enormt store ulikheter innen rasen både ang. eksteriør og hva som bor i dem. Så det viktigste er å få anbefalt oppdretter av noen, og kanskje tisper og hanner som har gitt avkom som har ønsket gemytt (og helse). Å være med på rasetreff er en ypperlig måte å bli kjent med ulike raser på, da danner man seg et godt inntrykk av forskjellene på hunder fra ulike oppdrettere.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 Jeg anbefaler Papillon, stor hund i liten kropp. De kan være med på agility, noe som de liker veldig godt.
goille Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=11 Her kan du få en liten pekepinn iallefall
Gjest Caitlin Skrevet 23. januar 2011 #13 Skrevet 23. januar 2011 (endret) Slår et slag for Engelsk springer spaniel eller golden jeg. De krever litt bruk, men ikke verst i grunn. De er jevnt greie hunder som er veldig glade i å gjøre eieren til lags og humøret er alltid på topp Ikke de raskeste i agility, men vil tro de er helt greie til førstegangs Endret 23. januar 2011 av The beib
HopelessFear Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 23. januar 2011 Tenkte litt på finsk lapphund, noen som har erfaring med denne rasen? Er det noen spesielle trekk med den?
Gjest Caitlin Skrevet 23. januar 2011 #15 Skrevet 23. januar 2011 Tenkte litt på finsk lapphund, noen som har erfaring med denne rasen? Er det noen spesielle trekk med den? Vet at lapphunden er rimelig sta, og at de kan bjeffe en del, men det er nok individuelle forskjeller. Når det gjelder agility har jeg vel til gode å se en lapphund der
HopelessFear Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 23. januar 2011 Vet at lapphunden er rimelig sta, og at de kan bjeffe en del, men det er nok individuelle forskjeller. Når det gjelder agility har jeg vel til gode å se en lapphund der I følge canis så passer finsk lapphund til både lydighet og agility, men det kan hende at det er feil.
Tears.of.the.Sun Skrevet 23. januar 2011 #17 Skrevet 23. januar 2011 Du bør lese deg opp på alle rasene uansett, fordi innimellom de vanlige rasene fins det litt ukjente raser som enkelte ganger kan passe perfekt for den bruken man ønsker for hunden. Det gjorde vi. Når vi skulle anskaffe hund begynte vi å tenke på de vanligste hunderasene som er veldig kjente i Norge, men endte opp med en litt mer uvanlig hunderase som vi er så glad for i dag. Det smarteste du kan gjøre er å fysisk møte de hunderasene du kunne tenkt deg. Da vil du se holdningen til hunden, hvordan lynnet er og utseende. Da kan du også spørre oppdretter om alt du lurer på. Det kan være litt risky å bare lese om hunderaser på nett i og med at det kan være feilaktige opplysninger fra en hvermannsen som har brukt 2 minutter på å skrive noe. Canis er selvfølgelig et sikkert valg dersom du ønsker riktige og gode opplysninger om hund og hundehold. De har ikke info om alle rasene, og da må du bare lete videre. Omentrent alle hunderaser kan trenes agility med hvis de blir vent fra tidlig alder. Og du kan jo nesten ha hva slags hund, i og med at du ikke setter så mange spesifikke krav og har ganske god tid til både pelsstell og mosjon.
HopelessFear Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 23. januar 2011 Blir helt svimmel av dette. Det er så mange hunderaser at jeg blir helt slitt ut. Kanskje jeg burde bli mer kravstor, da hadde det blitt litt enklere.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #19 Skrevet 23. januar 2011 Sheltie passer sannsynligvis kjempefint. Det kan være lurt å lese litt om aktuelle raser, og så dra på et arrangement og se hundene i aksjon, både på utstilling og i lydighet- og agilityringen. Og deretter finne frem til en oppdretter som bor i nærheten, og spørre om du får komme på besøk, hilse på hundene og snakke litt om rasen.
HopelessFear Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #20 Skrevet 23. januar 2011 Syns Sheltie passer veldig til den slags hund jeg hadde tenkt. Har vært på noen hundedager der det har vært arrangert agility, utstilling og visning. Da så jeg en del hunder som lignet veldig, så det er godt mulig det var shetland sheepdog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå