Gå til innhold

Hvordan ser mitt kosthold ut?


tritonus

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 19 år, og er usikker på hvordan mitt kosthold ser ut? Jeg er cirka 158 cm høy (har vært så kort de siste årene, er asiater og er, i følge legen, nesten/så godt som ferdig utvokst). Jeg har ikke badevekt, men veide 51-52 kilo før jula, så regner med at jeg veier cirka 53-54 kilo nå. Jeg er med andre ord fullt klar over at jeg er normalvektig!

Fram til jeg begynte på videregående var jeg ei lita og spinkel jente som spiste det jeg ville, og trente volleyball og fotball ganger i uka, pluss gym fire skoletimer i uka. For 3-4 år siden flyttet jeg på hybel, og var da 15/16 år. Jeg spiste sånn cirka det jeg ville, når jeg ville, og holdt meg til godteri på lørdager. Det ble dog en muffins her og en iskaffe der. I tillegg gikk jeg fra å trene flere ganger i uka til meget lite. Vektøkning hadde aldri vært et problem for meg før jeg begynte på videregående, men etter cirka ett år la jeg jo til slutt merke til at kroppen min hadde forandret meg, både på grunn av et halvveis dårlig kosthold og lite trening, men jeg regner også med at alderen hadde noe å si. Jeg fikk derfor litt panikk og begynte å spise mye mindre, og løp 30 minutter/6 kilometer minst annenhver dag. Dette førte til dårlig humør og 6 kilo ned i vekt. Sommerferien kom, og jeg tok til slutt heldigvis til fornuft, og kiloene kom tilbake igjen. Siden den tid har jeg fokuserte på et sunt kosthold kombinert med trening, både for psyken og kroppen sin del.

Jeg har blitt veldig inspirert av diverse mat- og treningsblogger (som for eksempel www.blondejulie.blogg.no), selv om jeg ikke har noen planer om å bygge så store muskler. Jeg har med andre ord ingen planer om en fitnesskropp, men en mer fit og veltrent kropp enn den jeg har nå,

Mål:

- jeg har som mål å gå ned litt i fett, som for eksempel lårene, magen og "damearmene" (vet at man ikke kan punktslanke). Det er ikke snakke om mye, men ønsker heller å øke muskelmassen - også på de nevnte stedene ++

Generelt:

- jeg prøver å holde meg til cirka 1500 kalorier alle hverdager og søndager. På lørdagene spiser jeg gjerne et godt måltid og noe godt, og ligger vel cirka rundt 2000- max 2500 kalorier. Jeg er ikke gal etter å telle kalorier, dette er nesten mest fordi det hjelper meg med å holde meg unna for mye usunn mat - jeg synes det er mye enklere å ikke fråtse når jeg faktisk ser tallene (ikke tro jeg er gal eller har spiseforstyrrelser nå da)

- jeg spiser ikke godteri bortsett fra jula og påska. Dette av flere grunner; jeg blir selvsagt -utrolig- oppblåst og gjerne litt kvalm, jeg har vanskeligheter med å stoppe når jeg først spiser, og jeg blir alt for fort fristet til å spise godteri også i ukedagene. Godteriforbud funker med andre ord veldig godt for meg. Jeg har dog "lov" til å spise "mat" som is, potetgull eller kaker, men dette holder jeg til helgene.

- jeg studerer ved en privatskole, og har ikke jobb. Jeg har med andre ord ekstremt lite penger å bruke på mat, og derfor blir også kostholdet gjerne litt ensformig. Jeg og kjæresten legger av 300 kroner hver i uka til mat, og når disse matpengene og alle andre utgifter er lagt av, har jeg cirka 160-200 kroner igjen i måneden (!).

- jeg fester lite, og drikker kanskje max 5 ganger i året, på dager som en eventuelt julefest eller avslutninger etc. Kanskje et par privatfester i året også.

Trening:

- jeg trener annenhver dag, da jeg har funnet ut at dette funker for meg. Hver treningsøkt er ikke nødvendigvis så lenge, cirka fra 35-45 minutter +- (?)

- i jula prøvde jeg å gå litt på ski, og nå som jeg er tilbake til hverdagen og Oslo trener jeg på treningssenter. Jeg tillegger meg dessverre fort vaner, og har lenge hatt som vane å løpe 6 kilometer. Før jula fikk jeg av og til økt dette til 7- max 8 kilometer, men nå etter jula kjenner jeg at jeg må begynne på 6 kilometer igjen (hadde tross alt en måneds juleferie, hvor jeg bare fikk gått på ski... Hehe)

- jeg har som sagt trent bare lagspill før, og er derfor ikke spesielt kjent med styrketrening. Jeg har som mål å begynne å trene styrke også, men jeg kjenner det er mye å lære av kunnskaper etc., og tar gjerne mot tips! Kan selvsagt noen standard øvelser, men jeg har aldri trening med vekter.

Her er et eksempel på kostholdet mitt en vanlig ukedag:

Frokost 0700:

- 30 g havregryn + kanel eller litt Lerum blåbærsyltetøy

- to egg

Lunsj 1200 (frokosten holder meg mett til 1200 på skolen, hvis ikke spiser jeg litt av denne lunsjen tidligere):

- to kokte egg

- et eple

- 1 skyr yoghurt

- 100 g kyllingfilet/laks/etc. eller brødskive, avhenger av om jeg har rester fra middagen

- et par gullerøtter

Middag:

- en halv pose boil-in-bag fullkornsris

- eksempel 150 g kyllingfilet

- grønnsaker

- litt saus

Diverse mat utover kvelden, når jeg blir sulten/føler for det:

- en yoghurt

- fiberrik knekkebrød eller brødskive med skinke og agurk

- 30 g havregryn + kanel eller Lerum blåbærsyltetøy

- en frukt eller gulrot

Fordi skoledagene gjerne er lange og treige, plages jeg litt med at jeg blir veldig sulten rundt lunsj og i totiden etter lunsj (noe jeg har gjort så lenge jeg kan huske, også når jeg var liten) - matlysten min er helt ekstrem, og jeg kan sikkert spise for to menn hvis jeg har mulighet, haha. Noen tips til annen mat enn den jeg har skrevet opp, som metter enda mer? (jeg spiser selvsagt ikke dette eksempelet hver dag, men det er tross alt et eksempel)

Hvordan ser det ut? Spiser jeg for lite eller for mye?

Hva med mengden protein/fett/frukt/grønnsaker, etc.?

Kom også som sagt gjerne med tips om styrketrening - hvor jeg skal starte. Alt jeg har gjort hittil er noen utfall og situps..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du har et bra kosthold! Tok meg den friheten å føre inn alt på MyLog. Det blir jo bare ca-tall da. Men dette fikk jeg:

1900 kcal. 37% protein (149 g), 13% fett (54 g), 50% karbohydrater (204 g)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...