Gå til innhold

Hvordan oppbevarer du hvitløk ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... for at den skal holde seg best lengst mulig?

Jeg har bare min i en skål på kjøkkenbenken. Går ikke så mye av det og som regel så må jeg kjøpe en to-pakning og da blir det ofte kastet noe på slutten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fryser den noen ganger. Vet ikke helt om det egentlig er bra for den, men den tiner i alle fall veldig fort! OG da slipper man at den tørker ut. (Håper noen kan si ifra om dette egentlig er en veldig dum måte og oppbevare den på!)

Skrevet

Ligger åpent i en skål, men om en er halvbrukt, har jeg den inni plastfolie så den ikke tørker ut. Å ha dem i bokser med lokk er ikke så ok. Lukten setter seg knallhardt i og er umulig å få vasket ut igjen. JA til hvitløk! :biggrin:

Skrevet

Oppbevarer dem åpent på kjøkkenet, i en sånn trådkurv som henger på veggen. Broren min synes de holder seg bedre i kjøleskap, men da er de kanskje litt mer utsatt for å mugne (mens mine tørker :ler: ). Kjøpte nettopp et helt nett med hvitløk fordi jeg tenkte å lage kylling med 40 hvitløksfedd i dag...

Gjest Consensio
Skrevet

Har en del hvitløk hengende i vinduet. Der er det godt og kaldt og de holder seg en god stund.

Noe hvitløk har jeg liggende i kjøleskapet og jeg innbiller meg at de holder enda lengre.

Jeg kan iallefall ha hvitløk et par måneder uten å måtte kaste dem

Skrevet

Det beste er vel å venne seg til å bruke litt hvitløk hver dag, så slipper en å fundere på oppbevaringen over tid. Veldig godt delt opp i tynne skiver på brød også det. Bruker det ofte her i huset. :)

Gjest Mynona83
Skrevet

Mine ligger åpent i en skål i kjøleskapet. De som ligger der nå kjøpte jeg i begynnelsen av desember, og de er like fine enda.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har min i kjøleskapet, mest for å slippe å ha den på benken.

Bruker den uansett opp før den er dårlig, her går det mye hvitløk :)

Skrevet

Jeg har kjøpt en hvitløksboks på Living til en slikk og ingenting. Den står i kjøleskapet, og er helt genial til oppbevaring av hvitløk. Den hindrer lukt og gjørt at hvitløken holder seg godt.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Her i huset oppbevares hvitløken i kjøleskapet.

Den blir ikke spesielt ammel, men skulle det være en "overligger" så gror den senere i kjøleskapet enn i romtemperatur.

Øiger åpent og utildekket i grønnsakskuffen :)

Skrevet

Skål på kjøkkenbenken, kjøper kun fersk hvitløk, med mindre det er helt krise og butikken kun har tørkede. Men jeg kjøper aldri nett. Er utrolig stor forskjell på fersk og tørket! :)

Skrevet

Jeg tror aldri jeg har hørt om tørket hvitløk...

Min ligger i et glass i kjøleskapsdøren, holder seg fint der. Den gror av og til grønne spirer inne i kjernen av løken, men jeg bruker den likevel hvis ikke det er helt spesiell mat jeg lager.

Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg tror aldri jeg har hørt om tørket hvitløk...

Ikke jeg heller... Eller.. den jeg kjøper.. kanskje den er tørket? Hva er isåfall fersk? De jeg kjøper kommer ofte 2 stk i lilla netting..

Skrevet

Tørket hvitløk, jeg ser for meg sånn man får på krydderglass, den er vel tørket (og malt)?

De man kjøper hele er vel (forhåpentligvis) ferske :)

Skrevet

Ikke jeg heller... Eller.. den jeg kjøper.. kanskje den er tørket? Hva er isåfall fersk? De jeg kjøper kommer ofte 2 stk i lilla netting..

De i netting er tørket. De ytterste lagene er tørre, hvite og papiraktige ikkesant?

Fersk hvitløk er nettopp det, fersk, altså er de ytre lagene myke og fleksible og minner ikke om papir.

Gjest Mynona83
Skrevet (endret)

Hmm.. aldri sett fersk hvitløk en gang jeg.. Eller, kan hende jeg har tatt det for å være vanlig gul løk...

Edit: aldri sett fersk hvitløk i butikk...

Endret av Mynona83
Skrevet

Jeg har sett fersk hvitløk solgt som 'kinesisk hvitløk'. Har aldri tenkt over at den "vanlige" hvitløken var tørket, men skjønner jo nå at den er det.

Skrevet

Aha, takk for oppklaringen! Jeg visste ikke at den "vanlige" var tørket, jeg opplever den stort sett som ganske fersk (spesielt hvis den er fra "innvandrerbutikker").

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...