Gå til innhold

hund fra sverige til norge


livingdoll

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en hund (75% chihuahua og 25% papillon) fra sverige. Den koster 7000 svenske og 6200 norske.

Må jeg betale noe toll? Kan jeg registrere den i det norske registeret? Kan jeg avle opp på den, selv om den er fra Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

I forhold til toll er jeg usikker.

du kan registrere den som blandingshund i dyreidentitet (ved chip merking, dette gjøres hos veterinær.

Du kan avle på den som en blandingshund.

Vil også råde deg til å se stedet valpen kommer fra, det finnes en god mengde smuglerhunder av små raser kommer til sverige. Dette kan føre til både at dyret har sykdommer, du får noe annet enn du betaler for også videre. Du er ikke trygg for dette så lenge dyret ikke registrert, men du får bedre inntrykk av mor og eventuelt resten av kullet om du reiser hjem til dem.

Sørg også for å få en ordentlig kontrakt, med veterinærattest.

Ellers lykke til med ny valp;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo en gatemix så jeg synes du er uansvarlig dersom du avler på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo en gatemix så jeg synes du er uansvarlig dersom du avler på den.

Din mening om at jeg eventuelt skulle avlet på den ba jeg ikke om. Lurte bare på om det var LOV :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes enorme mengder med blandingshunder og hvorfor i all verden vil du lage flere ???

Uansvarlig og ikke minst du har ikke peiling på hvilket lynne ,kropp eller arvelige sykdommer dissse valpene kan få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde da skjønne at alt er lov når det gjelder avl. Om det er forsvarlig og moralsk riktig er en helt annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg importerte hest fra sverige, usikker på om det er samme regler for hund, da betalte jeg 25% i moms av kjøpsprisen da jeg skulle innføre den til norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde da skjønne at alt er lov når det gjelder avl. Om det er forsvarlig og moralsk riktig er en helt annen sak.

Kan ikke du si meg hvorfor jeg BURDE skjønne det? Er det noe alle lærer? NEI. Tror ikke det.

uff uff og uff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I forhold til toll er jeg usikker.

du kan registrere den som blandingshund i dyreidentitet (ved chip merking, dette gjøres hos veterinær.

Du kan avle på den som en blandingshund.

Vil også råde deg til å se stedet valpen kommer fra, det finnes en god mengde smuglerhunder av små raser kommer til sverige. Dette kan føre til både at dyret har sykdommer, du får noe annet enn du betaler for også videre. Du er ikke trygg for dette så lenge dyret ikke registrert, men du får bedre inntrykk av mor og eventuelt resten av kullet om du reiser hjem til dem.

Sørg også for å få en ordentlig kontrakt, med veterinærattest.

Ellers lykke til med ny valp;-)

Takk for ett POSITIVT svar:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du framstår som et nek dersom du mener at du skal avle på en blandingshund uten å ta deg tid til å vurdere innspill fra andre for fem flate øre. Det er faktisk ikke behov for flere blandingshunder i Norge i dag, og hver framtidig oppdretter har selv ansvar for å sette seg inn i markedets tilbud og etterspørsel. (For ikke å snakke om hunderasen, sykdommer og gener). Vil du avle og bli tatt seriøst så kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke gidder å høre på noen andres meninger.

Og du blandingshunden din bare bare registrers i NOX, og vil ikke ha stamtavle. Flott utgangspunkt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Når jeg importerte hest fra sverige, usikker på om det er samme regler for hund, da betalte jeg 25% i moms av kjøpsprisen da jeg skulle innføre den til norge.

Det er lignende regler for hund, men om hunden koster under en viss pris så trenger man det ikke. Usikker på hvor grensa går, men lurer på om det er 6000kr.

Håper TS har undersøkt nøye hvor denne valpen kommer fra. Det er dessverre mange valper av denne typen som blir kneblet med gaffateip, lagt i bagasjerom eller små esker og smuglet inn til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Usikker på hvor grensa går, men lurer på om det er 6000kr.

Lurer nok på om det ikke er noe sånt ja, for jeg mener skogskatter som selges for 5500 akkurat er under grensen :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du framstår som et nek dersom du mener at du skal avle på en blandingshund uten å ta deg tid til å vurdere innspill fra andre for fem flate øre. Det er faktisk ikke behov for flere blandingshunder i Norge i dag, og hver framtidig oppdretter har selv ansvar for å sette seg inn i markedets tilbud og etterspørsel. (For ikke å snakke om hunderasen, sykdommer og gener). Vil du avle og bli tatt seriøst så kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke gidder å høre på noen andres meninger.

Og du blandingshunden din bare bare registrers i NOX, og vil ikke ha stamtavle. Flott utgangspunkt!!

Hei igjen blide menneske!

Ed ditt utgangspungt i å begynne å være frekk i første post så jeg ingen grunn til å ta imot mer hjelp fra deg. Lille nestevis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer nok på om det ikke er noe sånt ja, for jeg mener skogskatter som selges for 5500 akkurat er under grensen :enig:

Ja, har lest litt rundt om kring på forumer nå. Virker som at om den koster mer enn 6000 på du betale mva. Men flere ber den tidligere eieren om å skrive en falsk kvitering?:o Er det noe dere haddde turt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Jeg har da vitterlig bare skrevet ett innlegg i denne tråden. Det var skarpt, ja, men det inneholdt dog flere viktige tankekors som du ignorant avfeide med en gang. Om du faktisk er en seriøs person som har lyst til å drive med seriøs oppdrett, så ønsker jeg deg lykke til. Men det eneste som har kommet fram her, ut fra dine egne innlegg, er din evne til å ignorere all kritikk, nekte å nedlate deg til å kommentere smarte råd, finne ut av hvordan du kan svindle deg gjennom tollen slik at du får blandingshunden din billigst mulig og kan bruke overskuddet ditt på knæsje halsbånd fra nettbitikker, før du starter avlen av lommehundmiks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke blitt ulovlig å avle på blandingshunder da? Det er det hvert fall nylig blitt i hestemiljøet. Har hørt snakk om det når det gjelder hund også. Om du skal drive avl, sats heller på en renrase. Du får ikke så mye igjen for en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hørtes veldig kjent ut! Er det i nærheten av Malmø? og sto det i annonsen at det var miniatyr-blanding? Hunden min er fra en oppdretter i Sverige, og det sto i annonsen at det var blanding av chihuahua, papillion og kinesisk nakenhund (var ikke jeg som kjøpte han, men ovetok han fra ei veninne) og det viste seg at han var noe blanding av staffordshire bull terrier og kinesisk nakenhund. Klager ikke, han er verdens beste! Men vær litt obs på det :) Og det var noe ala 75% chihuahua de sa det var også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du betaler mer enn 5000 kroner eller noe sånt for hunden, må du betale avgifter.

Jeg syns det er trist å lese om mennesker som ønsker å avle på en feilavlet hund. Det å i det hele tatt kjøpe en "gatemix" er på en måte å mate det markedet som er for blandingshunder, og det er ikke særlig positivt. Men å avle på en gatemix syns jeg er grusomt egoistisk å gjøre. Man vet aldri hva utfallet blir, og det vasker ut de egentlige rasene. Det kan noen ganger gå bra for den enkelte hunden, men man må se på helheten. Så jeg ber deg, vær så snill å ikke avle på denne hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du betaler mer enn 5000 kroner eller noe sånt for hunden, må du betale avgifter.

Jeg syns det er trist å lese om mennesker som ønsker å avle på en feilavlet hund. Det å i det hele tatt kjøpe en "gatemix" er på en måte å mate det markedet som er for blandingshunder, og det er ikke særlig positivt. Men å avle på en gatemix syns jeg er grusomt egoistisk å gjøre. Man vet aldri hva utfallet blir, og det vasker ut de egentlige rasene. Det kan noen ganger gå bra for den enkelte hunden, men man må se på helheten. Så jeg ber deg, vær så snill å ikke avle på denne hunden!

At det er blandingshund betyr ikke automatisk at den er full av feil og sykdommer, i noen tilfeller er blandingshund bedre enn renrasede, takker meg heller til den friske bastarden min enn en grand donois med levealder på 7 år, en mops/boston terrier som har problemer med ledd og pusting, eller en schæfer med lav bakpart og ikke kan brukes normalt siden de ofte får HD... Men å kjøpe/drive oppdrett av gatemix fordi de er små og søte er jeg imot.

Endret av Nebel86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er blandingshund betyr ikke automatisk at den er full av feil og sykdommer, i noen tilfeller er blandingshund bedre enn renrasede, takker meg heller til den friske bastarden min enn en grand donois med levealder på 7 år, en mops/boston terrier som har problemer med ledd og pusting, eller en schæfer med lav bakpart og ikke kan brukes normalt siden de ofte får HD... Men å kjøpe/drive oppdrett av gatemix fordi de er små og søte er jeg imot.

Nei det er jeg fult og helt klar over. Har årevis erfaring med hunder, både renrasete og gatemix. Veldig ofte så kan faktisk blandingshundene være friskere enn renrasete, pga at de genetisk betinga sykdomman ikke kommer like godt fram.

Likevel så må vi se på helheten og hva som faktisk skjer når man blander to hunderaser. Og jeg tror de fleste er klar over ulempene med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...