Gå til innhold

Å slutte tvers over...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette gjelder egentlig hvilken som helst (dårlig) vane: hvordan "avvenner" man seg? f.eks. hva gjør man når...

- når man ønsker å slutte å røyke, men hånden automatisk finner pakken med røyk..

- nar man ønsker å slutte å spise sjokolade, men har gumlet ned en halv freia-plate før man aner det..

- når man ønsker å slutte å sende tekstmeldinger til eksen, men du finner de beste unnskyldninger å gjøre det likevel..

- når man ønsker å slutte å kjøre for fort, men likevel kjører 100 i 80-sonen fordi "man bare skulle forbi den ene bilen"..

Noen gode råd anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For meg hjelper det

- å arbeide med motivasjonen for hvorfor jeg vil slutte med noe. Det gjør det veldig enkelt å fokusere på alle de positive sidene ved å slutte med den dårlige vanen.

- å finne alternativer til den dårlige vanen

- å gi meg selv gode belønninger når jeg har latt være

Sluttet f.eks. på dagen med røyk da jeg var ferdig med siste eksamen. Hadde da i lang tid hatt lyst til å slutte, men gav meg selv lov til å la være med å tenke på det under eksamensstress. Var ikke så vanskelig å legge vekk røyken etter det. Pluss at mannen også sluttet samtidig. Og så fokuserte jeg på alt det positive det å være røykfri innebærer. Og så belønnet jeg meg selv for min røykfrihet med nye klær, nytt smykke, en reise med mere! Herlig å være røykfri :)

Samme med sjokkis, egentlig. Det var viktig at jeg ikke la sjokoladen på hyllen samtidig med at jeg skulle slutte å røyke, slanke meg, trene mer, rydde mer, bli flinkere til å lage mat fra bunnen av osv. Pluss at jeg ikke har sjokolade i huset, og jeg fokuserer intenst på hvor mye bedre jeg føler meg uten sjokolade. Og så unner jeg meg litt innimellom - med verdens beste samvittighet! I en overgangsfase var littebitt mørk sjokolade en god hjelp.

Tekstmeldinger til eksen var enkelt: Tekstet og ringte venninner og mutter'n istedet. Jeg fikk lov, og de stilte velvillige opp :) Begynte å date nye menn.

Kjøre for fort: Tjah..det gjør jeg fremdeles. Klarer å la være innimellom, har blitt litt bedre til å planlegge tiden min...Er imidlertid kronisk tidsoptimist!

Pastill

• Liker 1
Skrevet

- å arbeide med motivasjonen for hvorfor jeg vil slutte med noe. Det gjør det veldig enkelt å fokusere på alle de positive sidene ved å slutte med den dårlige vanen.

Takk! Spesielt denne (sitat) synes jeg var et utrolig godt råd for min del. For bortsett fra at man har en god grunn til å la være, blir man opptatt med å tenke på denne gode grunnen. Nå er det bare å finne denne gode grunnen da, og stå ved den!

Etter at jeg skrev innlegget begynte jeg å tenke at disse eksemplene mine egentlig kan deles inn i 2 grupper - de som man kan få skryt for, og de som man ikke får skryt for.

Skal man f.eks slutte å røyke eller slutte å spise sjokolade, kan man si det til venner og kjente... og de kan spørre deg om hvordan det går. Så får man direkte positiv feedback...

Men det er verre med de andre 2 eksemplene. Det er litt tabubelagt, det med å sende meldinger i tide og utide, og "ingen" som bør vite om at man sliter med lysten å sende disse meldingene. Derfor kan man heller ikke får tilbakemeldingene at man var flink å la vær. Men jeg likte alternativet ditt, å sende meldinger/ringe til andre! :fnise:

Nå får jeg bare finne 1) en god grunn å slutte med det jeg ønsker å slutte med, og 2) finne gode alternativer. Får jeg det til så venter 3) belønningen!

1000-takk for inspirerende råd. :klemmer:

Skrevet

Etter at jeg skrev innlegget begynte jeg å tenke at disse eksemplene mine egentlig kan deles inn i 2 grupper - de som man kan få skryt for, og de som man ikke får skryt for.

Skal man f.eks slutte å røyke eller slutte å spise sjokolade, kan man si det til venner og kjente... og de kan spørre deg om hvordan det går. Så får man direkte positiv feedback...

Men det er verre med de andre 2 eksemplene. Det er litt tabubelagt, det med å sende meldinger i tide og utide, og "ingen" som bør vite om at man sliter med lysten å sende disse meldingene. Derfor kan man heller ikke får tilbakemeldingene at man var flink å la vær.

Du er inne på noe veldig vesentlig.

Jeg mener det er innmari viktig at du skryter av deg selv :) Dette med å bryte dårlige vaner gjør du jo først og fremst for deg selv - og det er nærmest likegyldig hva venner og familie mener, for å sette det på spissen.

For all del, jeg forstår deg så godt, er helt med på hva du mener.

Skryt fra omgivelsene er nærmest som dop - helt vilt deilig, og man blir avhengig... Legg nå for all del ikke hindre i veien for deg selv og stå i fare for å gi opp det å vende en vane, hvis du ikke får den skryten du så gjerne vil ha av omgivelsene. Sørg for at du alltid har tilgang på den, men fra stemmen inni ditt eget hode. Det er mye sterkere at du sier det til deg selv hele dagen, enn en og annen rosende kommentar som kommer på tidspunkter du ikke kan bestemme ;)

Men selvsagt: Din indre stemme + omgivelsenes gode ord = en dødelig cocktail for dårlige vaner!

En vane av gangen, og fokuser på at du gjør noe godt for deg selv.

You can do it!

Pastill

Skrevet

Sørg for at du alltid har tilgang på den, men fra stemmen inni ditt eget hode. Det er mye sterkere at du sier det til deg selv hele dagen, enn en og annen rosende kommentar som kommer på tidspunkter du ikke kan bestemme ;)

Kjære Pastill...

Takk for virkelig kraftfulle ord... De skal jeg huske, og bruke :klemmer:

Jeg gikk tur i dag (går eller løper hver kveld, i ca. en time for å sortere tankene) og mediterte litt over det du skrev. Jeg er nødt til å lære min indre stemme å tenke 1 tanke om gangen - her tar det lett av kjønner du. Litt som om jeg krangler med meg selv og det eneste som stilner kranglingen er å gjøre det som jeg nå nettopp IKKE ønsker å gjøre. Med som resultat den dårlige samvittigheten :P

Jeg må prøve å være tøff... finner nok ut av det :jepp:

Tusen takk igjen for gode råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...