Gå til innhold

MR uten henvisning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vel, jeg er syk. Er under behandling, men blir slett ikke bedre. Jeg utvikler nye symptomer, og er veldig redd for at jeg har noe mer alvorlig enn det legene har funnet på blodprøver.

Kan jeg få tatt MR uten henvisning fra min lege (som jeg vel ikke trenger å si at jeg ikke er så fornøyd med...)? F.eks. hos Curato? Eller må man henvises uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må alltid ha en henvisning!

Ja, jeg var redd for det. Eller jeg forstår det jo, men det betyr at jeg må prøve å få skifta fastlege, tenker jeg...

Det står at dem sjelden har noe særlig ventetid, så legens 'det er ikke sannsynlig nok til at du får ta andres plass i den køen' holder ikke, synes jeg. Jeg er så redd at jeg ikke sover og ikke klarer å tenke på noe annet, i tillegg til sykdommen min - jeg synes det burde være nok til at han kan henvise meg, jeg. Jaja, får ringe og høre i morgen om det er andre ledige leger her omkring.

Skrevet

Du må alltid ha en henvisning!

Nei, ikke dersom du betaler hele ballet selv. Dette er et privat helseforetak som staten kjøper MR-plasser hos, og da kan man også bestille time privat.

TS: Ring dem og spør hvordan det er med timer, og om du eventuelt kan betale dette privat.

Skrevet

Ja, jeg var redd for det. Eller jeg forstår det jo, men det betyr at jeg må prøve å få skifta fastlege, tenker jeg...

Det står at dem sjelden har noe særlig ventetid, så legens 'det er ikke sannsynlig nok til at du får ta andres plass i den køen' holder ikke, synes jeg. Jeg er så redd at jeg ikke sover og ikke klarer å tenke på noe annet, i tillegg til sykdommen min - jeg synes det burde være nok til at han kan henvise meg, jeg. Jaja, får ringe og høre i morgen om det er andre ledige leger her omkring.

Det er sjelden ventetid på plasser som kundene selv betaler, og lang ventetid på de staten har kjøpt.

Skrevet

Nei, ikke dersom du betaler hele ballet selv. Dette er et privat helseforetak som staten kjøper MR-plasser hos, og da kan man også bestille time privat.

TS: Ring dem og spør hvordan det er med timer, og om du eventuelt kan betale dette privat.

Interessant! Er du sikker på at man kan kjøpe tjenester hos private helseforetak uten å gå via fastlege, altså?

Jeg leser at de har refusjonsavtale, men jeg er forsåvidt innstilt på å betale hele greia selv om det betyr at jeg kan komme om få dager. Skal ringe dem på mandag og spørre.

Skrevet

Du må ha henvising på Curato også, har tatt flere undersøkelser der og ehnvising er nødvendig. Man betaler mer fordi undersøkelsene ikke er subsiduert at staten, men det trengs fremdeles hevisning. Uten henvisning, hva i all verden skal legnee da se etter på bildet? Det er ikke så enkelt alt de kan se etter "alt", de må mer informasjon til for å tolke ett MR/CT/UL, røntgenbilde.

Dersom du er misfornøyd med legen din så bytter du fastlege. Husk at det ikke er all sykdom som kan ses på røntgenbilder heller, og man kan ikke bare ta bilder hver gang en pasient er urolig, for det er i det lange løp uheldig med for mye stråling.

• Liker 1
Skrevet

Du må ha henvising på Curato også, har tatt flere undersøkelser der og ehnvising er nødvendig. Man betaler mer fordi undersøkelsene ikke er subsiduert at staten, men det trengs fremdeles hevisning. Uten henvisning, hva i all verden skal legnee da se etter på bildet? Det er ikke så enkelt alt de kan se etter "alt", de må mer informasjon til for å tolke ett MR/CT/UL, røntgenbilde.

Dersom du er misfornøyd med legen din så bytter du fastlege. Husk at det ikke er all sykdom som kan ses på røntgenbilder heller, og man kan ikke bare ta bilder hver gang en pasient er urolig, for det er i det lange løp uheldig med for mye stråling.

Du sier det jeg trodde, men jeg hadde et liiiite håp.

Jeg er ikke normalt full av helseangst altså, men jeg har endel ekle symptomer, har hatt i mange mange måneder, og da legen fant et eneste rart lite avvik på en blodprøve, skyldte han det hele på den. Jeg har vanskelig for å innfinne meg med det, og særlig siden behandling ikke gjør meg noe bedre. Jeg har konkrete ting jeg frykter/mistenker, så MR er ikke et slags skudd i blinde fra min side.

Da ringer jeg på mandag og sjekker etter ny lege, jeg. Takk for god hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...