Gå til innhold

truseinnlegg eller tampong

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva foretrekker/bruker dere kvinner når dere har mensen?? truseinnlegg eller tampong??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tampong, bind er ekkelt!

Skrevet

Bind er superekkelt! Føler at det stinker av hele meg, og får masse kliss overalt. Æsj! Tampong helt klart!

Skrevet

Jeg bruker ingen av delene. Jeg bruker menskopp. Truseinnlegg tror jeg ville fungert dårlig for de fleste, de er tynne og er ikke ment til å brukes når man har blødning.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ganske sparsom mens, så når jeg er på det værste bruker jeg tampong. Men hvis jeg bruker tampong hele tiden blir jeg så tørr inni, så da foretrekker jeg å bruke bind når jeg ikke blør så mye. Sover også med bind som regel.

• Liker 2
Skrevet

tampong.

brukte bind de første årene jeg hadde mensen, og det var helt forferdelig. følte meg ikke trygg i det hele tatt, det var ekkelt mot huden, det lukta rart og det var slitsomt å bytte.

har en menskopp som jeg har prøvd utallige ganger uten hell. får det bare ikke til, selv om jeg har prøvd alle tips og triks på nettet. litt synd, da jeg liker idéen.

Skrevet

bruker tamponger om dagen og bind om natta da jeg er fremdeles skeptisk å ha en tampong inn i meg i lengre timer...

Skrevet

Jeg bruker ingen av delene. Jeg bruker menskopp. Truseinnlegg tror jeg ville fungert dårlig for de fleste, de er tynne og er ikke ment til å brukes når man har blødning.

hva er menskopp?

Skrevet

hva er menskopp?

du kan lese om én av typene her. det er en kopp laget av silikon som man setter inn som en tampong. det finnes en del fordeler, blant annet helse- og miljømessige, dessuten varer den i flere år.

Skrevet

Jeg bruker LadyCup (menskopp). Aldri mer ekle, stinkende tamponger og bind. :spy:

Skrevet

sikkert et dumt spm men hvordan tømmer man og holder man disse rene da?

hørs jo kjekt ut da =)

kjenner man den ikke i det hele tatt da den er inni?

Skrevet

sikkert et dumt spm men hvordan tømmer man og holder man disse rene da?

hørs jo kjekt ut da =)

kjenner man den ikke i det hele tatt da den er inni?

Jeg kjenner det ikke i det hele tatt. I tillegg har jeg mindre smerter, er mindre øm og føler meg ikke klam nedentil. Det lukter heller ingenting, siden blodet ikke kommer i kontakt med oksygen. Jeg hater mensen-lukta som legger seg i bind og tamponger.

Man tar den ut etter behov, to-tre ganger om dagen, heller ut det som er i og vasker den i lunkent vann og mild såpe. Etter hver mensperiode kokes den i noen minutter for å desinfisere den.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker tamponger de 2 første (ca.) dagene og truseinnlegg de resterende. Aldri i livet om jeg kommer til å bruke bind - tykke og klamme! Blør dessuten så lite at truseinnlegg er mer enn nok. Om natten blør jeg ikke i det hele tatt, så da bruker jeg ingenting.

Gjest Jente1990:)
Skrevet

Æsj bind er bare ekkelt! Blir klamt og når du sittet en stund og reiser deg opp kjenner du det bare kommer ned den kladden i bindet. Grøss. Ob er mye bedre og ikke så ubehagelig å gå med.

Gjest Jente1990:)
Skrevet

Jeg kjenner det ikke i det hele tatt. I tillegg har jeg mindre smerter, er mindre øm og føler meg ikke klam nedentil. Det lukter heller ingenting, siden blodet ikke kommer i kontakt med oksygen. Jeg hater mensen-lukta som legger seg i bind og tamponger.

Man tar den ut etter behov, to-tre ganger om dagen, heller ut det som er i og vasker den i lunkent vann og mild såpe. Etter hver mensperiode kokes den i noen minutter for å desinfisere den.

Er det bare jeg som synes de mensenkoppene så veldig store ut på bildet? Det er kanskje ikke så store i virkeligheten? Da ville jeg fått problemer siden jeg så trang :sjenert:

Skrevet

Er det bare jeg som synes de mensenkoppene så veldig store ut på bildet? Det er kanskje ikke så store i virkeligheten? Da ville jeg fått problemer siden jeg så trang :sjenert:

De kommer i forskjellige størrelser, og de justerer seg selv. Jeg har den minste DivaCupen, den er visstnok større enn de små modellene til andre produsenter, men den passer, selv om jeg tror jeg kunne brukt en som var mindre også.

Skrevet

Truseinnlegg er i hovedsak beregnet på hverdagsbruk mot utflod utenom menstruasjon, så det er svært få som bruker disse ved mensen med unntak av de som har svært svake blødninger.

Jeg bruker både tampong OG bind. Jeg har så kraftige blødninger at selv de største tampongene ofte er gjennomtrukket etter mindre enn en time. Derfor trenger jeg bind i tillegg i tilfelle jeg ikke kan gå på do hver halvtime. Plagsomt. Gjett om jeg gleder meg til jeg kan begynne på p-sprøyte igjen sånn at jeg mister mensen.

Josefine

Skrevet

de er jo laga sånn at man skal få plass til de, du hadde nok fått den inn for å si det sånn. men dessverre et de akkurat litt for store til at jeg klarer å sette dem inn på en god måte (og ja, jeg har den minste størrelsen). for min del blir det veldig knotete og vende på dem (som var et tips jeg fikk for å prøve å forhindre at de lekker - vri på dem til man kjenner at koppen er helt utfoldet), jeg fikk det rett og slett bare ikke til og til slutt ble det veldig slitsomt og blodig å drive å fikle oppi der. som sagt, de er ikke noe for meg, men for all del prøv. skulle gjerne fått det til å funke!

dessuten setter du dem jo ikke inn sånn som de er, man folder dem først. her er noen foldeteknikker - som du ser, man kan folde dem slik at de ikke er større enn tamponger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...