Gå til innhold

Hvorfor kastrerer ikke folk kattene sine?


Gjest Caitlin

Anbefalte innlegg

Gjest Caitlin

Jeg er så innmari lei av at andres ukastrerte hannkatter reker omkring vårt hus og tisser overalt. Inne på verandaen har vi gått til skrittet å sette opp netting og dør så vi kan ha uteplassen vår kattetiss-fri, men ellers er visst tomta vår fritt vilt. Vi har selv to KASTRERTE katter (hunn+ hann)og det har verken blitt bedre eller verre siden disse kom i hus. Om vinteren må vi sørge for at ungenes ski står inne i gangen, setter man dem igjen på trappa kan man regne med at de stinker kommende morgen.

I tillegg driver disse forbaskede ukastrerte hannkattene og forsøker å voldta hunnkattene heromkring, til og med kastrerte hunnkatter får gjennomgå.... Blir så eitrende forbanna på folk som ikke kan ta ansvar for kattene sine.

Enten får man passe på og kastrere ellers kan man la være å ha katt midt i boligfelt syns jeg - hva mener så dere andre?

Edit: skriveleif.

Endret av The beib
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du blir irritert. Folk tenker vel ikke.. De tisser gjerne ikke så mye rundt huset hvor de bor, og det er jo noen som er så tåpelig at selvom de absolutt skal ha katt skal de overhode ikke bruke noe penger på kastrering..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk ikke gidder å kastrere kattene sine syns jeg de burde la være å ha katter. :jepp: Katter er ikke som hunder, vet du. Hunder som ikke er kastrerte kan bli veldig lydige og tisser uansett ikke inne hvis du lærer dem opp til det. Katter er selvstendige og bryr seg ikke om litt kjeft, de gjør hva de vil, uansett om de får lov eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du.

Jeg er møkka lei kastrert nabokatt som pisser og driter rett utafor døra mi, men jeg får kanskje ikke lov til å klage da jeg muligens er dyrehater? I følge KG så er katter frie vesener og eier kan intet gjøre. At noen andre sliter er bare sånn pytt, pytt.

Stb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit irriterende og serdeles ansvarsløst! Det er jo andre fordeler med å kastrere hannkatter også. Husker det lille fiskerstedet hvor besteforeldrene mine bodde, der lusket de rundt disse gale hannkattene og manglet både et øye og et øre her og der, på jakt etter en rottweiler å angripe. Spiste bare rå fisk. Og den jamringa da.

Og på toppen kommer pissinga. Helt forferdelig lukt. Og slossinga.

Vi har hatt kastrert hannkatt. Kalte ham konsulenten. Han var liksom med i gjengen og mjaua for å passe inn, men ante ikke hva som foregikk stakkars. Men vi hadde en glad, frisk og fin hannkatt i 18 år.

Hadde hunnkatte også før det. Digert beist av en skogkatt. Det ble litt blodsutgytelser (på oss) for å få i henne p-pillene, men ingen kattunger som ingen ville ha da i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med ukastrerte katter er vel ikke urinering, men uønskede kattunger. Det er helt forkastelig at folk ikke tar ansvar for sine egen katter, og det bør etter min mening være obligatorisk å kastrere katter som ikke skal brukes i avl.

Når det er sagt, så kan kastrerte katter forårsake ulempe for nabolag så vel som ukastrerte. En kastrert katt vil fortsatt markere, selv om lukten vil være betydelig redusert. En kastrert katt vil forsvare sitt territorium rundt hjemmmet, i motsetning til ukastrerte katter som ikke har et eget territorium, men er streifere som sloss over hunkatter - ikke territorium. Selvfølgelig er atferden i det store og hele avhengig av kattens personlighet også.

Poenget er at katter bør kastreres for å redusere uønsket avkom. Deretter på grunn av andre fordeler ved en kastrert katt. Men antall katter i et område er med på å avgjøre hvilken grad av problem/ulempe de vil skape, kastrert eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig at det største probllemet med ukastrerte katter (hann og hunn) er uønskede kattunger. Kattunger som blir gitt gratis bort, kattunger som blir satt i en eske i veikanten. Norge flommer over av katter! Det er veldig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at folk burde kastrere kattene sine - noe annet er totalt uansvarlig. Men jeg vil påpeke at også kastrerte katter kan tisse overalt, spesielt hvis de ble sent kastrert og dermed har flere av de naturlige instinktene sine intakt. Greit å vite før du kaldkveler naboene ;) (Om det lukter veldig sterkt og de "voldtar" hunnkattene så har du sikkert rett i at de er ukastrerte da. Ta en prat med eierne?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fordi de ikke gidder

2. Fordi de syns det koster for mange penger

3. Fordi noen har den bizarre ideen at man fratar dyret noe viktig

Bortsett fra det så syns jeg det burde vært lovbestemt at utekatter skal kastreres, men det er vel vanskelig å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noen som har katt kun for å fange mus.

Katter er ikke prioritert hos enkelte,

kaster da ikke bort penger på "bare" en katt.

De kattene jeg har hatt har vært kastret.

Ville ikke ha "lausunger" på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kastrere en hannkatt er da verken så dyrt, eller tar så mye tid, at ikke de aller fleste kan få det gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Når det er sagt, så kan kastrerte katter forårsake ulempe for nabolag så vel som ukastrerte. En kastrert katt vil fortsatt markere, selv om lukten vil være betydelig redusert. En kastrert katt vil forsvare sitt territorium rundt hjemmmet, i motsetning til ukastrerte katter som ikke har et eget territorium, men er streifere som sloss over hunkatter - ikke territorium. Selvfølgelig er atferden i det store og hele avhengig av kattens personlighet også.

Synd min kastrat ikke er mer territorial da :sjenert: Skulle gjerne se han jaget vekk disse andre monsene.

Ang prat med naboene - det skulle jeg faktisk gjerne gjort, men åssen i huleste finner man ut hvem som eier en katt som kan ha et ganske så digert område han streifer over? Jeg har ikke klart å luske ut hvem som eier kattene her omkring, bortsett fra mine to nærmeste naboer sine :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo snakke med de andre ANSVARLIGE katteeierene i nabolaget som du kjenner til. Kanskje noen vet hvor de ukastrerte beilerene hører til? Begynn med de to naboene dine.

Finner du ut hvor de bor kan du jo henvise til for eksempel:

http://dyrebeskyttelsenhordaland.org/Katt/KattSter-kastr.aspx

Har du ikke råd til å kastrere/sterilisere – bør du heller ikke skaffe deg katt som kjæledyr.

Men gå for guds skyld fram på en mild måte. Anta at eierene vil kattens beste, men rett og slett ikke sitter på informasjonen de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...