Søtpotita Skrevet 22. januar 2011 #1 Skrevet 22. januar 2011 Eg har fått eit stort problem i det siste (jada, stort nok iallfall ). Når eg kokar egg (hardkokte) så sit skalet så godt fast at eg riv av masse av eggekviten når eg skal reinske det. Nokon som veit kvifor dette skjer og kva som kan gjerast for å sleppe og kaste store delar av egget?
*appifany* Skrevet 22. januar 2011 #2 Skrevet 22. januar 2011 Har hørt at det kan være lurt å kjøle egget ordentlig godt før du gyver løs på å plukke skallet
Søtpotita Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2011 Har hørt at det kan være lurt å kjøle egget ordentlig godt før du gyver løs på å plukke skallet Ahhh, kan det vere det? Det stemmer iallfall idag, eg var nemleg så svolten at eg reiv av skalet (og stoooore delar av egget) temmeleg kjapt Då får egga berre liggje litt lenger i kaldt vatn neste gong, så håpar eg at eg sit igjen med størsteparten på skiva...
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 Skallet sitter ekstra godt på ferske egg, så sånn sett er det jo en god ting Prøv som appifany sier over her, la de ferdigkokte eggene få stå en stund under rennende kaldt vann så pleier det å hjelpe på!
Søtpotita Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2011 Skallet sitter ekstra godt på ferske egg, så sånn sett er det jo en god ting Prøv som appifany sier over her, la de ferdigkokte eggene få stå en stund under rennende kaldt vann så pleier det å hjelpe på! Eg som var inne på tanken om at det kunne vere eit råte egg... Neste gong skal eg la det liggje lenger i kaldt vatn før eg hakkar laus på det! Takk for svar! Det var nemleg like før eg kasta det ut vindauge og bort til naboen i rein frustrasjon
Gjest Consensio Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Rens egget mens du har det under rennende, kaldt vann. Da forsvinner der meste.
Mononoke* Skrevet 22. januar 2011 #8 Skrevet 22. januar 2011 På noen egge hjelper dette, på andre ikke. Stikker du hull på eggene før du koker dem? Om ikke så kan det iallefall lønne seg å gjøre det.
Søtpotita Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2011 Rens egget mens du har det under rennende, kaldt vann. Da forsvinner der meste. Ja, eg trur eg gjorde dette sist gong...det hjelp til ei viss grad På noen egge hjelper dette, på andre ikke. Stikker du hull på eggene før du koker dem? Om ikke så kan det iallefall lønne seg å gjøre det. Ja, eg stikk alltid hol på egga før eg kokar dei. Det er berre det at eg har ikkje opplevd dette SÅ ofte før, men i det siste har det skjedd på kvart bidige egg!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 Jeg pleier å ha egget under rennende, kaldt vann, og skrelle det under rennende vann. Funker fantastisk. Og så funker det som regel bedre å dra av skallet ved å skrelle fra deg, ikke mot deg. :s
*appifany* Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 Jeg pleier forøvrig og å "rulle" egget, slik at alt skallet løsner fra eggehviten. Ah, denne enigmaen rundt dette egget
Søtpotita Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 22. januar 2011 Eg som trudde at ein av mine store kunstar som kokk var å koke egg Jeg pleier å ha egget under rennende, kaldt vann, og skrelle det under rennende vann. Funker fantastisk. Og så funker det som regel bedre å dra av skallet ved å skrelle fra deg, ikke mot deg. :s Interessant! Skal prøve å hugse på at eg skal skrelle frå meg og ikkje mot! Skal koke egg i morgon, så då skal eg teste teorien ut i praksis! Jeg pleier forøvrig og å "rulle" egget, slik at alt skallet løsner fra eggehviten. Ah, denne enigmaen rundt dette egget Ja, rulle egget! Det gjorde eg faktisk før, men i det siste har eg vorte veldig uvøren (vill og gal) og berre hakka det fleire gongar mot disken. Dette skal også prøvast ut i morgon! Eg må summere opp! 1. La egget liggje ei god stund i kaldt vatn etter koking 2. Eitt kakk mot disken, rull rundt og skrell egget FRÅ deg under kaldt vatn
*appifany* Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 Er der rart at det mest avanserte jeg lager brødskive?? 1
Søtpotita Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 22. januar 2011 Er der rart at det mest avanserte jeg lager brødskive?? Nei, det er ikkje det minste rart
Bolligator Skrevet 24. januar 2011 #15 Skrevet 24. januar 2011 Naar jeg er inne i en ond sirkel av egg som ikke lar seg skrelle pent, saa tar jeg de teite egga ut av kjoleskapet og lar de staa over natta i romtemperatur. Da blir de saa fine og skrellbare atte. Leste at aa ha litt salt i vannet skulle fungere ogsaa, men det gjorde det ikke for meg.
Søtpotita Skrevet 25. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 25. januar 2011 Tek du egga utav kjøleskåpet kvelden før du kokar dei? Flott at dei vert skrellbare, men då må ein planleggje eggekonsumet så lenge på førehand Litt salt i vatnet? Ja, kvifor ikkje prøve? Eg fulgte forresten oppskrifta ovanfor her, men eg fekk same problemet også då Truleg har eg utruleg ferske egg for tida... Det er jo flott det, men synd at eg kun får ete 70 % av dei..
Pingting Skrevet 25. januar 2011 #17 Skrevet 25. januar 2011 Salt i vannet fungerer ihvertfall bra hvis man skulle være så uheldig at egget sprekker. Saltet gjør nemlig at hviten koagulerer fortere, dermed trenger ikke nødvendigvis halve egget å lekke ut i kokevannet (det er så SURT når det skjer!). Eddik har også denne effekten Ellers er egg harde å skrelle pga pHen i eggehviten. Det er masse porer i eggeskallet, men det ligger en beskyttende hinne over dem. Denne vaskes vekk når eggene pakkes, og da lekker det stadig karbondioksid ut av egget. Dette gjør hvitten mer basisk. Jo surere hvitten er, jo mer setter den seg fast på innsiden av eggeskallet. Det forsvinner også fuktighet ut gjennom porene, noe som gjør luftlommen i enden av egget større, og som skaper et større mellomrom mellom hvitte og innsiden av skallet i eldre egg. Akkurat hvorfor kaldt vann funker kunne ikke o'store Google fortelle meg, men det gjør nå ihvertfall det. 1
Søtpotita Skrevet 25. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 25. januar 2011 Salt i vannet fungerer ihvertfall bra hvis man skulle være så uheldig at egget sprekker. Saltet gjør nemlig at hviten koagulerer fortere, dermed trenger ikke nødvendigvis halve egget å lekke ut i kokevannet (det er så SURT når det skjer!). Eddik har også denne effekten Ellers er egg harde å skrelle pga pHen i eggehviten. Det er masse porer i eggeskallet, men det ligger en beskyttende hinne over dem. Denne vaskes vekk når eggene pakkes, og da lekker det stadig karbondioksid ut av egget. Dette gjør hvitten mer basisk. Jo surere hvitten er, jo mer setter den seg fast på innsiden av eggeskallet. Det forsvinner også fuktighet ut gjennom porene, noe som gjør luftlommen i enden av egget større, og som skaper et større mellomrom mellom hvitte og innsiden av skallet i eldre egg. Akkurat hvorfor kaldt vann funker kunne ikke o'store Google fortelle meg, men det gjør nå ihvertfall det. Interessant Ein lærer noko nytt kvar dag! Takk for informasjon, alltid greit å vite kvifor noko skjer!
Modic Skrevet 25. januar 2011 #19 Skrevet 25. januar 2011 Som tidligere sagt her; jo ferskere eggene er, jo vanskeligere er de å skrelle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå