AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #1 Skrevet 22. januar 2011 Hei, I håp om å få noen tips eller råd på hvordan jeg kan kvitte meg eller håndtere den dårlige uvanen, deler jeg det med dere her. Jeg er lærerstudent, det er nettstudium og det er mye egenarbeid jeg må gjøre. Mye lesing. Så har det seg slik at jeg har blitt AVHENGIG av TV-serier. Ikke på TV, noe som egentlig hadde vært bedre, men på nett. Jeg kan sitte og se på 10 episoder i løpet av en dag. (PS. Dette er spesielt nå som jeg er sykmeldt, men jeg er ikke sengeliggende og ønsker å lese selv om jeg ikke teltar i forelesninger og slikt). Jeg leste kun ett kapittel på 15 sider i går selv om jeg var hjemme og hadde ingenting å gjøre fra morgen til kveld. Det som distraherte meg fra lesingen var CHUCK. Og nå som jeg har sett ferdig alle sesonger, letet jeg etter andre spennede serier som jeg ikke har sett, og da fant jeg Burn Notice sin siste sesong, hadde sett de andre før, og selv om jeg lovet meg selv at jeg skulle konsentrere meg kun om lesingen nå som CHUCK var ferdig fant jeg meg en ny en. Jeg ser på mange andre serier, men det er bare én gang i uken. Dette med at jeg kjører maraton, viser seg å være farlig. Jeg som hadde bestemte meg å ha sunn livstil år 2011! Jeg er svært takknemlig for tips og råd! Hilsen TV-show-addict-but desperate-for-help-to-quitting
Inger88 Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 Jeg TROR at det kan være lurt å kutte det helt ut. For viss en tenker skal bare se den ferdig så skal jeg lese, så blir det lett å tenke bare en til, en episode fra eller til gjør ingenting, så blir det bare mer og mer og til slutt er dagen over.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 Ikke slå på pc-en med mindre du må. Skru gjerne av internett også. Hvis du eliminerer fristelsene er det mindre sjanse for å falle.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #6 Skrevet 22. januar 2011 Ikke slå på pc-en med mindre du må. Skru gjerne av internett også. Hvis du eliminerer fristelsene er det mindre sjanse for å falle. Litt vanskelig iom at hun går nettstudium. Mitt råd er å gjøre ferdig alt som har med studiene å gjøre først, også belønner du deg selv med noen episoder om kvelden. jo flinkere du har vært, jo mer episoder kan du se (så lenge det ikke tar helt av). Det kan være hardt å motstå firstelsene i løpet av formiddagen, men tenk at jo mer du får gjort unna av studiene tidilgere, jo mer kan du sitte å se på episodene senere. 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Eier man ikke selvkontroll lengre? Sorry altså,men det virker på meg som om folk blir mer og mer tafatte og klarer ikke å ta tak i ting på egen hånd. Må man virkelig ha råd om hvordan man skal kutte ut en slik uvane? Det er nesten rart at ingen har kommet med forslag om psykologhjelp enda (ikke at jeg mener du trenger det men alt skal visstnok løses hos psyokolgen idag..) 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #8 Skrevet 22. januar 2011 Eier man ikke selvkontroll lengre? Sorry altså,men det virker på meg som om folk blir mer og mer tafatte og klarer ikke å ta tak i ting på egen hånd. Må man virkelig ha råd om hvordan man skal kutte ut en slik uvane? Det er nesten rart at ingen har kommet med forslag om psykologhjelp enda (ikke at jeg mener du trenger det men alt skal visstnok løses hos psyokolgen idag..) jeg leste ifjor en forskningsrapport som jeg dessverre ikke finner igjen, men som i stor grad forklarte at folk i dag blir lettere distrahert. For mange er det umulig å sitte å lese i ei bok i 1 time, uten å sjekke Facebook eller db.no. Jeg sier ikke at det derfor er greit, men jeg sier bare at det er vanlig og at det finnes en grunn for denne utviklinga. Og det synes jeg er veldig trist, merker selv at om jeg leser i ei bok kan jeg ende opp med åtenke på tusen andre ting enn det jeg leser. I samme rapporten kom det fram at det krever ca. 20 minutter å komme inn i konsentrasjonen man hadde før man gjorde noe man ikke skulle gjøre, 20 minutter!!! tenk så masse tid man kaster bort. 1
Jill Skrevet 22. januar 2011 #9 Skrevet 22. januar 2011 Om du har muligheten vil jeg anbefale å dra på lesesal eller et bibliotek og lese der i stedet for. Bestem deg for at du skal sitte fra da til da, eller at du skal sitte til du har lest så mange sider, og så kan du se serier når du har sittet der den tiden. 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 Og hva er grunnen til denne utviklingen? Tilgangen? Eller at vi bare har blitt "svake" og klarer ikke å si nei og så skylder vi på at sosiale medier gjør oss "syke"... 2
missLynch Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 Snart kan ikke studenter konse lengre pga facebook. Skulle ikke forundre meg om det ble en aktuell problemstilling. Man må bare KUTTE UT. Det er ingen andre som kan lese for deg.
Cata Skrevet 22. januar 2011 #12 Skrevet 22. januar 2011 Om du har muligheten vil jeg anbefale å dra på lesesal eller et bibliotek og lese der i stedet for. Bestem deg for at du skal sitte fra da til da, eller at du skal sitte til du har lest så mange sider, og så kan du se serier når du har sittet der den tiden. Støtter denne. Jeg er en helt elendig "hjemmearbeider" så i hele studietida evakuerte jeg heimen for å jobbe og endte opp på lesesal eller en ledig krok på skolen. (Innser at det siste blir litt vanskelig når du driver med nettstudier.) Vet ikke hvordan det er med trådløst nett f.eks. på biblioteket, men hvis jeg var deg ville jeg sett om jeg kunne finne et sted utenfor huset der jeg kunne etablere "kontortid" -dvs. en fast arbeidstid hver dag. Tenk på det som en jobb og arbeid ut fra det. 1
origin Skrevet 12. februar 2011 #13 Skrevet 12. februar 2011 jeg skal starte på nettstudier og da kommer jeg til å dra på biblioteket og lese
Gjest Eurodice Skrevet 12. februar 2011 #14 Skrevet 12. februar 2011 Jeg synes overskriften er selvmotsigende. Finnes det gode uvaner ? 1
M_C Skrevet 12. februar 2011 #15 Skrevet 12. februar 2011 Kast den trådløse ruteren ut vinduet (bokstavelig talt) og få en kompis til å blokkere alle nettsider der du ser serier på en skikkelig komplisert måte som du vil bruke ubeskrivelig mange timer på å løse. Alternativ til internett når din trådløse ruter er vekke, kan være internett kaféer! Gjør på dette viset og du vil spare pengene du tidligere brukte på trådløsnettverk og samtidig få deg et liv og bedre karakterer!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #16 Skrevet 13. februar 2011 sliter med dette jeg og. Bruker dette som system; Lag en liste med x antall mål i løpet av en dag. 1.Les 15 sider 2.Gjør tre oppgaver 3.Ta oppvaska osv.. Så har jeg sånn ca 40 punkter på mine lister per dag, så omtrent hver tidel gir meg en belønning på en episode. Det funker med sånne pauser i blant, sånn etter 4 oppgaver,en episode,også nye fire,etc Men man må tvinge seg til det. Første dagene er verst 1
Isabelle_ Skrevet 14. februar 2011 #17 Skrevet 14. februar 2011 Jeg skal ærlig innrømme jeg også hadde det ofte slik når det nærmet seg eksamen og større prøver men jeg fant et system som fungerte for min del. Jeg leste x antall sider/kapitler og skrev notater til disse og belønnet meg selv med for eksempel en episode. Du bør finne en måte å motivere deg selv på annet enn at dersom du leser får du gode karakterer etc. Slike motivasjonsmidler virker ikke alltid så godt når man sitter der nedleset i arbeid og bøker som ikke bare skal leses men læres... Et annet tips jeg synes fungerer bra er å gjøre oppgaver om du har mulighet. Hvis ikke, test deg selv med å for eks lese en overskrift på avsnittet og fortell det du kan om emnet (dette er veldig avhengig av hvilket fag og type eksamen du leser til også). Når det er sagt fungerte metoden veldig bra for meg og jeg fikk bachelorgraden... 1
Larsern Skrevet 15. februar 2011 #18 Skrevet 15. februar 2011 Tragisk, og tv-serier som er så elendig underholdning i utgangspunktet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå