Gå til innhold

Magen min er alltid oppblåst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet det er en del tråder om liknende, og jeg har søkt både her og googlet. Men alikevel:

Problemet mitt er det at jeg har så vond mage. Den er nesten alltid oppblåst, med luftsmerter. Og det blir jo da til at jeg må "slippe en" i ny og ne. Men det prøver jeg bare å gjøre når jeg er for meg selv. Det som er er at jeg holder igjen så mange, og da får jeg oppblåst mage og vondt.

Jeg har tenkt det kan være melk eller mel. Mamma, mormor og en bror tåler ikke melk, men de får diare rett etter de har fått i seg melk, det får ikke jeg.

Trener masse og drikker mye vann. Har tenkt at jeg kanskje får i meg mye luft når jeg spiser og drikker, men vet ikke hvordan jeg skal unngå det.

Spiser lite tyggegummi. Har et variert kosthold, men spiser kanskje litt mye sjokolade. Drikker nesten aldri brus.

Jeg har spist activoia noen ganger før, men etter jeg gjorde det i går, ble magen en helt annen på kvleden. Den er flat igjen! Vil alltid ha det sånn!

I går spist jeg:

- En activia, en vanlig yoghurt, banan til frokost.

- En vanlig yoghurt, to rugsprø til lunsj

- To rugsprø, en kiwi etter jobb

- pannekaker til middag

- en yoghurt til kvelds, og en sjokoalde.

Jeg spiser vanligvis ikke yoghurt, men etter i går begynner jeg nesten å lure på om det nesten er noe jeg burde begynne med.

Burde jeg kutte ut all melk for en periode? Da kan jeg jo ikke spise activa. Eller bør jeg spise finere brød? Ikke frukt? Skjønner ingenting! Det er jo fiber i det som jeg ser på som sunt. Spiser en del rugsprø og grovt bord, minst en frukt om dagen. Vanskelig å gjøre om på, for hva skal jeg erstatte det med?

Noen råd til meg? Bli gal snart! Noen tabletter jeg kan ta for det? Ekkelt å måtte fise hele tiden!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold deg unna hvete så kanskje du ser forskjell. Det hjalp meg i hvert fall. Prøv å hold deg unna sukker å. Det kan gjøre deg oppblåst. Man kan også bli oppblåst av frukt.

Skrevet

Hold deg unna hvete så kanskje du ser forskjell. Det hjalp meg i hvert fall. Prøv å hold deg unna sukker å. Det kan gjøre deg oppblåst. Man kan også bli oppblåst av frukt.

Takk for svar! Ja, kanskje det hjelper. Når jeg tenker meg om så var det jo kun litt hvete i pannekakene jeg spiste igår. Får prøve å unngå brød en stund da. Må snart bli bedre, for jeg blir gal snart! Vært sånn i hvertfall et år, og blir bare mer og mer plagsomt!

TS

Skrevet

Kan hende du har laktoseintoleranse? Kutt ut melkeprodukter en stund, og prøv med litt melk/yoghurt igjen etter en måneds tid og se hvordan magen reagerer. Luftsmerter og "mye bråk" fra magen er typisk for laktoseintolerante.

Skrevet

Kutt ut hvetemel. Jeg hadde det slik til jeg kuttet hvete. Spis fiberrik istedet. :jepp:

Skrevet

oppsøk lege først og få tatt blodprøver avførings prøver for å utelukke sykdommer i tarmen

Crohns sykdom,ulcerøs kolitt ,irritabel tarm,Fulminant kolitt o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...