AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Jeg reiser vekk om to uker, jeg skal på ferie med en venninnegjeng, og skal ha med meg p piller som jeg går på. Det jeg lurer på er, dit vi skal er det ca 9 timers tidsforskjell fra Norge, altså at hvis klokken er 12 her så er kl 3 på natta der. Jeg pleier å ta pillen min ca midt på dagen kl 13 norsk tid. Men hva gjør jeg der? Om jeg skal ta pillen min til norsk tid vil jo det være kl 4 om morgenen.. og det er jeg ikke sikker på om jeg klarer! Vi skal kun være borte i to uker, men jeg vil ikke slutte på p pillen, eller tulle med tidspunktet dens i tilfelle jeg blir utrygg. Jeg tar pillen midt på dagen, fordi det er det mest praktiske for meg (her hjemme vel å merke). Men altså hvordan gjør jeg det når jeg er i utlandet?? Hjelp?
Audrina Skrevet 22. januar 2011 #2 Skrevet 22. januar 2011 Jeg ville bare begynt å ta den en time senere hver dag frem mot reisen, slik at tidspunktet flyttes til noe som vil passe med den lokale tiden der. Altså, hvis du i morgen tar den kl. 14, neste dag kl. 15 osv. Da vil du i løpet av 9 dager kunne flytte klokkeslettet til kl. 22 norsk tid, hvilket er kl. 13 i lokal tid dit du skal. Du bør sette på alarm feks. på mobilen for å ikke glemme det Når du skal tilbake tar du en kl. 13 lokal tid den dagen du reiser, og når du kommer hjem tar du den kl. 22. Deretter er det bare å ta den en time tidligere for hver dag, slik at du kommer deg tilbake til kl. 13 norsk tid, slik du pleier. Dette gjorde iallefall jeg sommeren 2009, da jeg var på ferie i 8 timers tidsforskjell. Mulig det er en enklere måte også, men dette er iallefall trygt! Jeg spurte helsesøster om råd
Audrina Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 Ps. Håper det er p-piller og IKKE minipiller du går på, da er vel ikke måten jeg nevnte noe for deg, hehe.
Gjest du Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 Synes da det er snodig at du spør. Selv om man er på reise i en annen tidssone, så er det kroppens rytme du bør følge hvis du vil at kroppen skal ta imot pillen på omtrentlig samme tidspunkt. MAn kan jo bare ha med seg brettet i vesken, samt ta en slurk vann og helle nedpå hvis man er utenfor hotellrom f.eks.
Gjest Airi Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 Man kan jo bare ha med seg brettet i vesken, samt ta en slurk vann og helle nedpå hvis man er utenfor hotellrom f.eks. Klokka fire på morgenen? Alle er da ikke natteravner, og i alle fall ikke to uker i strekk.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #6 Skrevet 22. januar 2011 Synes da det er snodig at du spør. Selv om man er på reise i en annen tidssone, så er det kroppens rytme du bør følge hvis du vil at kroppen skal ta imot pillen på omtrentlig samme tidspunkt. MAn kan jo bare ha med seg brettet i vesken, samt ta en slurk vann og helle nedpå hvis man er utenfor hotellrom f.eks. altså...jeg vil følge kroppens rytme, problemet er bare at pga. tidsforskjellen så er klokken 4 om morgenen der når jeg tar p pillen til norsk tid kl 13....jeg sover som regel kl 4 om natten. Aner ikke hva du gjør.
SmallTalk Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Går du på p-piller, så har du et 12 timers dokumentert slingringsmonn på pillene, og da er det jo bare å endre tidspunkt etter dette. Jeg ser ikke problemet. Dersom du f.eks tar de kl 13 norsk tid, og du reiser til et sted i USA som ligger 8 timer bak norsk tid, så er det jo fortsatt bare å ta dem kl 13 lokal tid. Du er innenfor 12 timers regelen, og den gjelder jo bare fra pille til pille. Hovedpoenget er at det ikke skal gå mer enn 36 klokketimer (uansett tidsforskjell) mellom hver pille. Når man tar dem på døgnet innenfor denne tidsrammen er ett fett.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Går du på p-piller, så har du et 12 timers dokumentert slingringsmonn på pillene, og da er det jo bare å endre tidspunkt etter dette. Jeg ser ikke problemet. Dersom du f.eks tar de kl 13 norsk tid, og du reiser til et sted i USA som ligger 8 timer bak norsk tid, så er det jo fortsatt bare å ta dem kl 13 lokal tid. Du er innenfor 12 timers regelen, og den gjelder jo bare fra pille til pille. Hovedpoenget er at det ikke skal gå mer enn 36 klokketimer (uansett tidsforskjell) mellom hver pille. Når man tar dem på døgnet innenfor denne tidsrammen er ett fett. Så dette vil si at jeg fint kan ta pillen eks. kl 8 om morgenen lokal tid, så lenge den er innen de 12 timene? Må jeg da begynne å flytte tiden før jeg reiser eller kan jeg begynne rett på?
SmallTalk Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Så dette vil si at jeg fint kan ta pillen eks. kl 8 om morgenen lokal tid, så lenge den er innen de 12 timene? Må jeg da begynne å flytte tiden før jeg reiser eller kan jeg begynne rett på? Dersom det er en p-pille (og ikke en minipille) så skal du kunne begynne rett på. Det skal stå i pakningsvedlegget hva som er "slingringsmonnet" ditt (står i en eller annen tabell som sier hva du skal gjøre dersom du har glemt pilla osv), men normalt sett så er det 12 timer på p-piller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå