Gå til innhold

Luftfukter


Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Noen som vil anbefale en luftfukter, eventuelt vet om modeller man bør holde seg unna? Er snakk om et område på ca 50 kvm.

Takknemlig for svar :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venta sine , men de er dyre .

Har hatt 3 stykker nå i flere år uten at noen av dem har gått i stykker enda . De må fylles annenhver dag noe som er litt mye da .

Endret av mousepad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Vil på det sterkeste advare mot bruk av luftfukter med mindre du har en lege som har sagt at du må bruke det (og da kun i kortere perioder). Mennesker har ingen egen sans som påviser luftfuktighet.

Følelsen av tørr luft skyldes som regel høy innetemperatur kombinert med støv i lufta, samt kjemiske forbindelser i innelufta.

Det er heller ikke helseskadelig å bo med lav luftfuktighet.

Høy luftfuktighet danner grunnlag for ulike inneklimaproblemer som fukt og kondens på vinduer, med påfølgende muggsoppvekst og fuktskader pluss optimale livsforhold for husstøvmidd. Alle disse faktorene er langt mer helseskadelige enn følelsen av tørr luft.

Selve luftfukteren vil også være en kilde til spredning av uønskede organismer i innelufta. Luftfuktere har stående vann, og dette danner grobunn for ulikt biologisk materiale, som spres i innelufta når du skrur på luftfukteren.

Vil du redusere følelsen av tørr luft: rydd unna nips og dill, tørk støv på alle støvsamlende flater jevnlig og senk innetemperaturen.

Så svaret på spørmsålet om jeg kan anbefale noen luftfukter, er "nei".

Og på spørsmålet om det er noen modeller du bør holde deg unna, er svaret "ja, alle".

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Takk for svar begge to!

Spinell: jeg har lest om alle de tingene du skriver, men etter mye for og imotveining har jeg kommet frem til at en luftfukter er løsningen. Det som veide tyngst på "for"-listen er helsen.

mousepad: hvor mye koster disse da? må man på spesialbutikker, eller selges de på for eksempel expert?

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Før du skaffer deg luftfukter bør du spørre deg selv følgende:

1. Har du målt luftfuktigheten i innelufta?

2. Er du blitt anbefalt av lege å skaffe deg luftfukter?

Med mindre du har cystisk fibrose, kols, eller falsk krupp bør du tenke deg nøye om før du skaffer deg luftfukter. Alt i alt kan luftfukteren bidra til å gjøre vondt verre, samt å dekke over det virkelige problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Nei, jeg har ikke målt luftfuktigheten, jeg vet ikke hvor jeg får tak i et sånt apparat til å gjøre det med... Hvem har sånt? Aner ikke hvem jeg skal spørre, da jeg ikke vet hvilken kategori det går under (elektro, rørlegger, etc)

Men, et nytt spørsmål da: hvordan skal jeg løse problemet? Jeg har ingen av de sykdommene du nevner, men har flere andre plager, som skal kunne bli bedre om jeg får opp luftfuktigheten (tørre øyne, hud, lepper, pluss at det er veldig statisk her. Kattene knitrer når de går). Problemene stammer fra leiligheten, for forloveden min får så tørr hud når han er her at han må bruke mine salver utskrevet for å behandle atopisk eksem. Og han har aldri vært plaget med tørr hud.

Som du ser prøver jeg å løse disse problemene, men om du Spinell, eller noen andre, har andre og bedre forslag; fyr løs!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja , nå leste jo jeg også at venta luftfukter kom veldig dårlig ut i en finsk test datert i 1998 .

Jeg reagerer også på tørr inneluft , eller luft med under 50 % luftfuktighet . Har selvsagt stående hygrometer hjemme og luftfuktigheten her vintertids har vært ned mot 20 % uten bruk av luftfuktere og selvom ekspertene påstår at det er helt normalt opplever iallefall jeg det som veldig ubehagelig . Spesielt hvis % er under 30 . Får tørre øyne , tørre slimhinner , tørre det meste ;) .

Du får hygrometer hos jernvarehandlere som feks Jernia .

Venta sin luftfukter koster ca 5000 stk . Prøvde en det stod Bionaire på først , men gikk i stykker etter ei uke ( den så kul ut da hehe ) , men mulig vi kan ha vært uheldige med akkurat det eksemplaret . Den eldste vi har fra Venta er over 7 år gammel , aldri vært noe trøbbel med den .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Oh, 5000, det har jeg dessverre ikke råd til...

Da får jeg ta meg en tur på Jernia da, og se om de har et måleapparat. Vet dere om det er mulig å låne slike apparat noe sted, eller må man kjøpe (betalte du mye for ditt, mousepad?)

Takk for svar allesammen, forresten! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...