AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Er det bare jeg som stusser litt over diverse mammablogger og babyforum, hvor mødre legger ut bilder av barna sine på nett? Jeg mener, barna blir jo eksponert for en hel verden på nettet. Det er jo ikke sikkert alle blir like glade for det når de blir større? Jeg vet at jeg hadde ikke likt om moren min lagde blogg og la ut bilder av meg her og der når jeg var liten. Synes faktisk det er litt creepy. Man vet aldri hvem som lagrer bildene og omposter de osv. Er det bare jeg som tenker over dette? 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Er det bare jeg som stusser litt over diverse mammablogger og babyforum, hvor mødre legger ut bilder av barna sine på nett? Jeg mener, barna blir jo eksponert for en hel verden på nettet. Det er jo ikke sikkert alle blir like glade for det når de blir større? Jeg vet at jeg hadde ikke likt om moren min lagde blogg og la ut bilder av meg her og der når jeg var liten. Synes faktisk det er litt creepy. Man vet aldri hvem som lagrer bildene og omposter de osv. Er det bare jeg som tenker over dette? Nope. Du er ikke den eneste som reagerer på dette. Jeg hadde en gang en slik bekjent om venn på facebook. Hun legger ut hundrevis av bilder av ungen på facebook. Det er snakk om at hele livet er der liksom. Det synes jeg er alt for mye! Og de aller fleste statusene er jo ganske inngående om ungens sykdommer, allergier osv. Jeg har også noen bilder og statusmeldinger av min unge der, men jeg er ganske selektiv i forhold til det..
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #3 Skrevet 21. januar 2011 Nope. Du er ikke den eneste som reagerer på dette. Jeg hadde en gang en slik bekjent om venn på facebook. Hun legger ut hundrevis av bilder av ungen på facebook. Det er snakk om at hele livet er der liksom. Det synes jeg er alt for mye! Og de aller fleste statusene er jo ganske inngående om ungens sykdommer, allergier osv. Jeg har også noen bilder og statusmeldinger av min unge der, men jeg er ganske selektiv i forhold til det.. - Synes blogg er værre enn facebook, for der kan man skjerme hvem som får se bildene mens på blogg kan alle se det. men det finnes selvfølgelig grenser på facebook også.
Fru Filifjonka Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Har stusset over det samme selv, særlig når de bruker både navn og fødselsdag. Rette vedkommende mangler da kun fem siffer for å sitte på absolutt hele identiteten til barnet. Både den offisielle og den personlige. Når noe først ligger på nett så har hvem som helst tilgang til det. Men facebook er nesten verst, for da er det faktisk facebook som eier rettighetene til informasjonen! Nå skriver jeg riktignok en liten graviditetsdagbok, men jeg prøver å være litt bevisst på hva jeg legger ut av informasjon om meg selv. Kommer ikke til å legge ut hverken ekte fornavn eller fødselsdato her inne i hvert fall. 1
Chiyo Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 Jeg synes et bilde eller to på facebook eller blogg er greit. Men ikke hundrevis av dem og utgi masse info om barna. Det virker bare uintelligent. Min bror og hans forlovede har ikke ett bilde av niesen min på facebook. Og jeg skjønner det egentlig ganske godt. Man vet aldri hvem som er der ute.
smalls Skrevet 22. januar 2011 #6 Skrevet 22. januar 2011 (endret) Har egentlig bare opplevd at det er unge mødre som gjør dette? Som legger ut masse info om ungene og hundrevis av bilder både med klær og uten. Endret 22. januar 2011 av smalls
zol Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Jeg har også tenkt mye på dette med de som lager blogger om barnet sitt helt fra svangerskapet, og i mine øyne er jo dette helt feil. Å legge ut om noe så spesielt, som du deler med en annen person (da mener jeg jo faren til barnet). Dette synes i alle fall jeg er en ganske privat sak? Er dere ikke enige? Og i tillegg å legge ut bilder? Enkelte legger jo ut bilder av barna sine så og si nakne, uten å tenke over hvor mange svin det finnes der ute. Må si at dette er noe jeg ikke kommer til å ta del i den dagen jeg får mine egne barn.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #8 Skrevet 22. januar 2011 Har egentlig bare opplevd at det er unge mødre som gjør dette? Som legger ut masse info om ungene og hundrevis av bilder både med klær og uten. Nei, var inne på et forum i går (tror det het babyverden eller babyforum eller noe sånt), og da hadde nesten alle bilder av ungen og hvor gammel den var (gjerne navnet også), som sitat nederst hver gang de skrev noe. Pluss link til bloggen deres da, som er enda verre *himle* Håper noen som driver på sånn leser dette her, så de får opp øya!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #9 Skrevet 22. januar 2011 Nei, var inne på et forum i går (tror det het babyverden eller babyforum eller noe sånt), og da hadde nesten alle bilder av ungen og hvor gammel den var (gjerne navnet også), som sitat nederst hver gang de skrev noe. Pluss link til bloggen deres da, som er enda verre *himle* Håper noen som driver på sånn leser dette her, så de får opp øya! Oi, glemte å skrive at disse damene ikke var unge mødre, men gjerne opp i 20/30 åra (nå sjekka jeg ikke hver eneste, men det virket veldig sånn)
Gjest Consensio Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 Syns det er helt horribelt hvor tankeløse mange mødre (og fedre) er. Har et par venninner med barn. De har også blogg/hjemmesider med masse informasjon om deres barn, men de har passordbeskyttet siden slik at bare et utvalg av mennesker kan se det. Å bare legge ut i hytt og pine så alle kan se det...fatter ikke hva enkelte foreldre tenker med.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 Det verste er jo at så utrolig mange gjør det, som om det er den naturligste ting å gjøre. Stakkars barn
missLynch Skrevet 22. januar 2011 #12 Skrevet 22. januar 2011 Du er ikke alene om dette, TS. Jeg stusser veldig. Mange som har mistet både sunt vett og gangsyn etter at blogging og facebook har blitt en del av hverdagen. Å passordbeskytte slik at bare den nærmeste krets får tilgang er jo kjempefint, da. Dèt blir noe helt annet. 1
Gjest Rampunge Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 Det finnes forskjellige måter å blogge på! For noen fungerer en blogg som en perfekt måte å oppdatere besteforeldre/oldeforeldre/familie/venner, som er interessert i hvordan det går med barnet ditt. Det er frivillig å gå inn, og du slipper 1500 spam-mail med bilder ala "min vakre unge spiser snørr" eller "se, leo bæsjer selv" osv. Du har forskjellige muligheter med blogg. For det første kan du gjøre bloggen din "usynlig" på nettet. Dvs, den eneste måten du kan komme inn på bloggen, er ved å skrive nøyaktig nettadresse. Om du feks har blogg.no og adressen: jegogminvakrejulioinglesiasspiserpannekaker.blogg.no, tviler jeg sterkt på at noen hadde klart å finne bloggen. Det er ikke alle som bor i samme by som sine nærmeste. Samtidig velger jeg å påstå at jeg finner mer ut om voksne ved å ta et enkelt søk på skattelister.no, men det er nå en annen sak.
Sunshine Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 Jeg har også reagert på dette. En bekjent har en slik blogg og hun legger ut om det meste. Bilder i hytt og pine, sykdommer, slanking, uplanlagte graviditeter osv. Jeg har blitt sjokkert mer en gang av å titte på bloggen hennes.... Litt fælt for barnet å lese at mora var så ulykkelig da hun ble gravid med h*n...
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 Det finnes forskjellige måter å blogge på! For noen fungerer en blogg som en perfekt måte å oppdatere besteforeldre/oldeforeldre/familie/venner, som er interessert i hvordan det går med barnet ditt. Det er frivillig å gå inn, og du slipper 1500 spam-mail med bilder ala "min vakre unge spiser snørr" eller "se, leo bæsjer selv" osv. Du har forskjellige muligheter med blogg. For det første kan du gjøre bloggen din "usynlig" på nettet. Dvs, den eneste måten du kan komme inn på bloggen, er ved å skrive nøyaktig nettadresse. Om du feks har blogg.no og adressen: jegogminvakrejulioinglesiasspiserpannekaker.blogg.no, tviler jeg sterkt på at noen hadde klart å finne bloggen. Det er ikke alle som bor i samme by som sine nærmeste. Samtidig velger jeg å påstå at jeg finner mer ut om voksne ved å ta et enkelt søk på skattelister.no, men det er nå en annen sak. Om man har personlig blogg hvor lesere på ha passord for å se, er det jo selvfølgelig noe helt annet. Å oppdatere for eksempel besteforeldre over blogg er selvfølgelig lettere enn å legge tusen bilder i vedlegg på mail. Det jeg ikke skjønner, og som er tema i denne tråden, er de som blogger for "hele verden"! Tusenvis av blogger finnes det, hvor foreldre gir ut eksakt informasjon om barnet; vekt, høyde, bilder, fødselsdato, bosted... ja, you name it. Det blir som om de søte albumene våre foreldre lagde om oss når vi var små, plutselig havner på nettet. Hvordan vil disse barna reagere i fremtiden på dette? Vil det være normalt at kun et kort google-søk vil gi hele oppveksten din i bilder og vekt, eller er noen som kanskje vil føle seg eksponert for noe de i det hele tatt ikke vil? "Vil du se barnebilder av deg når du var fem? Tror det ligger på side 67 på trinelisehjertemor.blogg.no"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå