Gå til innhold

Elveblest

Gjest Pittelillemeg

Fremhevede innlegg

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Ok, for tre dager siden begynte jeg å klø veldig på halsen. Fikk en del nupper, var rød og klødde og klødde og klødde. En dag etter begynte det å spre seg oppover haken. Klødde veldig under haken, og spesielt rundt ørene. Fikk en liten kul bak hver øreflipp. Nå har det spredd seg oppover nesen, under øynene og på øyelokkene. Det KLØR. Det er kun nupper på halsen, i ansiktet er det bare rødt og ømt. Det gjør vondt rundt det ene øret, i går gjorde det vondt rundt det andre. Har fremdeles kulene bak øreflippene.

Var til lege i dag og hun undersøkte meg ikke en gang før hun anslo at jeg hadde fått elveblest. Hun skrev ut en kur av et slag mot elveblest.

Det jeg lurer på: Er det noen som har erfaringer rundt elveblest, og hvor lang tid det gikk før det gikk over? Og hvorfor har jeg en liten kul bak hvert øre som gjør vondt?

På forhånd, tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg hadde elveblest fikk jeg tips om å ta en allergitablett (tok det jeg hadde: Aerus).... Det gikk ikke over med en gang....men jeg ble sliten, la meg og sov til dagen etter......forsvant i løpet natten...

Har hatt det tre ganger, alle gangene forløpt det likt....men hvorfor jeg fikk det er et mysterium...

Forresten: jeg fikk ikke nupper, men rød-flammende utslett som klødde og "flyttet på seg" rundt om på kroppen...

Gjest pellepirat
Skrevet

Har selv hatt elveblest 2 ganger, det klødde noe voldsomt, jeg fikk over hele ryggen, mage, lår. Fikk noen piller hos legen som jeg skulle ta, men elveblesten forsvant allerede etter første dag med tabletter. Men i følge legen var det viktig at jeg fullførte hele kuren uansett.

Elveblest kan man få av så mangt. Alt fra allergiske reaksjoner av ting, virusinfeksjoner, reaksjoner på matvarer, ting du har vært borti som kroppen ikke tåler osv, kulde, sollys, insektstikk....

Kulene kan jeg dog ikke svare for.

Skrevet

Allergimedisin er tingen her.

Prøv å finn ut hvorfor du får det og hva du reagerer på.

Jeg får det av peniccilin. Siste gang hovnet jeg opp i munn og svelg.

Skrevet

Allergimedisin er tingen her.

Prøv å finn ut hvorfor du får det og hva du reagerer på.

Jeg får det av peniccilin. Siste gang hovnet jeg opp i munn og svelg.

Jeg har hatt det en gang, i forbindelse med graviditet. Jeg tåler plutselig ikke skalldyr når jeg er gravid :tristbla: Det ble røde vabler i ansiktet, øynene hovnet opp skikkelig og vabler på rompa og innsiden av lårene. Klødde noe infernalsk. Kunne ikke ta antihistaminer pga graviditeten, så jeg måtte bare stå det over. Det tok ca 2 uker... Et rent helvete og jeg holder meg laaangt unna skalldyr så lenge jeg er gravid!!

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Jeg har fundert på hva det kan ha komt av. Jeg har ikke spist noe utenom det vanlige. Jeg forhørte meg på apoteket om hudproduktene jeg bruker, men de mente at det ikke var derfor (men de gav meg en liten prøveflaske på et mildt renseprodukt for sikkerhets skyld som jeg kunne bruke mens det stod på). Har ikke vært borti hverken planter, dyr eller andre stoff. Har nettopp begynt på Basiron, men det kutter jeg ut nå selv om apoteket mente at det ikke var derfor heller.

Har tatt en tablett fra den kuren nå i tillegg til en Zyrtec, og håper at det skal gå fort over. Ser jo ikke UT i ansiktet i tillegg til at jeg aldri har klødd så mye i hele mitt liv. Men syns det er litt rart at jeg har fått så vondt rundt ørene. What, liksom. Men apoteket sa at elveblest kunne komme av virus, og ørevondt og kuler (som jeg antar er lynfeknuter) kan komme av at det er en betennelse i nærheten. Så kanskje det er det?

Skrevet

Jeg har ganske mange runder med elveblest årlig, og utbruddene varierer mellom å være noen få nupper som sitter på ett sted og klør noen timer, til å vandre rundt over hele kroppen og å klø i flere dager. Vondt kan det også gjøre.

Allergitabletter og Eurax er mine beste råd, sammen med å sørge for å unngå det du tror kan være triggeren.

Ellers så må jeg si at det kunne vært værre. Du kunne ha fått elveblest under føttene, og det er en helt sinnsyk følelse. Du klør, du går på puter og beina pitrer. Ikke noe moro!

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Jeg har hatt det en gang, i forbindelse med graviditet. Jeg tåler plutselig ikke skalldyr når jeg er gravid :tristbla: Det ble røde vabler i ansiktet, øynene hovnet opp skikkelig og vabler på rompa og innsiden av lårene. Klødde noe infernalsk. Kunne ikke ta antihistaminer pga graviditeten, så jeg måtte bare stå det over. Det tok ca 2 uker... Et rent helvete og jeg holder meg laaangt unna skalldyr så lenge jeg er gravid!!

Så fælt at du ikke kunne ta noe mot det! :tristbla:

Skrevet

Jeg har fundert på hva det kan ha komt av. Jeg har ikke spist noe utenom det vanlige. Jeg forhørte meg på apoteket om hudproduktene jeg bruker, men de mente at det ikke var derfor (men de gav meg en liten prøveflaske på et mildt renseprodukt for sikkerhets skyld som jeg kunne bruke mens det stod på). Har ikke vært borti hverken planter, dyr eller andre stoff. Har nettopp begynt på Basiron, men det kutter jeg ut nå selv om apoteket mente at det ikke var derfor heller.

Har tatt en tablett fra den kuren nå i tillegg til en Zyrtec, og håper at det skal gå fort over. Ser jo ikke UT i ansiktet i tillegg til at jeg aldri har klødd så mye i hele mitt liv. Men syns det er litt rart at jeg har fått så vondt rundt ørene. What, liksom. Men apoteket sa at elveblest kunne komme av virus, og ørevondt og kuler (som jeg antar er lynfeknuter) kan komme av at det er en betennelse i nærheten. Så kanskje det er det?

Nytt skyllemiddel eller vaskemiddel, kanskje??

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Nope, ikke det heller. Ingen nye hårpdukter, ingen nye hudprodukter, ingen nye vaskeprodukter, ingen nye matvarer, ingen planter, ingen dyr, ingen kjemiske stoffer, ingen nye klær eller sengeklær, ingenting spesielt på gang i miljøet rundt meg. Ingenting nytt noen steder.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har selv fått elveblest helt uten grunn. Eller vel eneste grunnen var stress. Stress har også påført meg allergisjokk på mat jeg fint har spist i all tid - både i forkant og etterkant. Så er du stresset fortiden?

Min elveblest gikk desverre ikke bort med antihistaminer eller kremer, selv om pillene roet det ned litt. Jeg måtte på en runde med kortison. Fikk Kortisol. Har nå alltid med meg Kortisolen og allergitabletter, tilfelle tilbakefall.

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Jeg har selv fått elveblest helt uten grunn. Eller vel eneste grunnen var stress. Stress har også påført meg allergisjokk på mat jeg fint har spist i all tid - både i forkant og etterkant. Så er du stresset fortiden?

Min elveblest gikk desverre ikke bort med antihistaminer eller kremer, selv om pillene roet det ned litt. Jeg måtte på en runde med kortison. Fikk Kortisol. Har nå alltid med meg Kortisolen og allergitabletter, tilfelle tilbakefall.

Jeg er litt stressa pga. samboeren min (uten å gå mer inn på det), men ikke noe annet enn det. Er av typen som stresser veldig fort, men har faktisk ikke stressa så veldig i det siste. Likevel så tror jeg at det mest sannsynligvis er pga. stress. Finner virkelig ingen annen god grunn.

• 1 måned senere...
Gjest alien
Skrevet

Gjest alien
Skrevet

Litt sent svar, men kanskje du eller andre leser det og tar lærdom av det. Jeg spiste en Lion sjokolade i 21-22 i går, gikk 3 minutter så begynte jeg å klø noe voldsomt på vanstre arm. Klødde noe sinsykt og skjønte ingenting. Deretter begynte det på høyre arm og da først så jeg de stygge utslettene på venstre armen. Siden spredde det seg til magen som så helt mishandlet ut og deretter til ryggen. På ryggen så jeg verst ut, der så det ut som store piskeslag som var hovnet opp. Og utslettene var helt fra nakken til bakside av lårene for å si det slik. Fikk ikke klødd meg på ryggen heller og holdt på å bli gal. Men etterhvert som det begynte å klø på en ny plass så forflyttet utslettet seg. Så begynte jeg å hovne opp i tungen og i halsen, var som å puste gjennom et sugerør. Ringte legevaktens rådgivningstelefon for å spørre hva dette kunne være og der sa de at det var en særdeles hissig form for allergi fremkalt elveblest. De ville tilkalle ambulanse men siden jeg har legeskrekk så la jeg bare på røret. Tok en allergitablett og brukte masse astma medisin og etterhvert så roet det hele seg og rundt klokka 4 på natta sovna jeg momentant av utmattelse. Jeg klør litt i dag også og føler meg som en zombie på jobb, men utslettet er borte og pusten er tilnærmet normal. Så hvis det er elveblest du har, noe det ikke høres ut som så kan det fremkalles enten ved psykisk stress, eller ved allergi. Ved stress er dette en mer vedvarende lidelse enn vedd akutt allergi. Ved stress kan det vare i opptil flere måneder mens ved akutt allergi så varer det som regel ikke mer enn noen timer. Men husk at akutt elveblest kan være dødelig om man får det på tunge og i svelg og da bør man kontakte ambulanse og få adrenalin snarest. (vet jeg ikke gjorde det selv, men jeg kan ha vært heldig for det kunne gått galt...)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk elveblest, det har jeg hatt i 20 år. Hverken legene eller jeg skjønner hva det kommer av, jeg har tatt haugevis med allergitester og blodprøver. Jeg går på allergimedisiner hver dag, hele året.

Det er utrolig kjedelig, og i veldig mange situasjoner så vet man ikke hva det kommer av.

Kulde og varme kan også gi elveblest, i tillegg til mat, parfyme, medisiner osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...