Gå til innhold

Mamma titter i min journal?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I vår familie bruker vi alle sammen samme legesenter, men forskjellige leger.

Har mine foreldre (nærermere bestemt mamma) lov til å få innsyn i min journal?

Spørre sin lege om f.eks. hvilke prøver jeg har tatt.....

Mamma og jeg står hverandre ikke så nært, og jeg synes det er virkelig å gå over grensen..... Mamma forstår ikke problemet...sukk...

(Hun er mye hos legen sin. Legen er også sjef på senteret. De har en god tone seg imellom.)

Forresten: jeg er 27 år, og ønsker privatlivet mitt i fred.... :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke lov!

Jeg ville vurdert å skrevet en klage til fylkeslegen og byttet fastlege.

Ingen andre enn du selv har rett til innsyn i deler av din egen journal!

Endret av Avalon
Skrevet

Nei, det er ikke lov!

Sign! de har gjort et stort brudd på taushetsplikt.

Skrevet

Dette er brudd på taushetsplikten.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke lov!

Sign! de har gjort et stort brudd på taushetsplikt.

Takk Avalon og wahaj!

Jeg mener jo også det samme...

...og ang. fastlege.... Liker hun jeg har nå, men liker privatlivet mitt mer!

Men, vil det bli registert noe sted at andre enn min lege går inn på journalen? Får jeg melding dersom andre er inne å snoker på min journal? (Man får jo det når noen sjekker kreditten din, synes dette er mer alvorlig!)

Skrevet

Dette er brudd på taushetsplikten.

Jepp, og takk!

Skrevet

Moren din kan jo spørre så mye hun vil, men legen har ikke lov til å si et pip om hva som står i din journal. Dersom moren din faktisk har fått informasjon om deg fra legen så ville jeg anmeldt legen, ikke bare klaget til fylkeslegen. Dette er grovt.

Men er du sikker på at moren din har fått informasjon? Er du helt sikker på at hun ikke bare gjetter/har funnet ut av det på andre måter og så sier at legen har sagt det? Om du er sikker i din sak ville jeg anmeldt.

Skrevet

Dette er et lovbrudd, og legen har brutt taushetsplikten sin!

Det er ikke ulovlig for moren din å spørre legen deres om deg, men det legen gjør er ulovlig!

Gjest Ruccola
Skrevet

Hadde du vert under 18 hadde det ikke vert noe problem, men det er du ikke - og derfor er det rett og slett ulovlig!

Ring noen som har peiling og forhør deg litt!

Gjest Consensio
Skrevet

:hakeslepp:

Bytt lege og anmeld henne. Samme hvor godt du liker henne, slikt skal ikke skje.

Hadde aldri klart å stole på min lege igjen dersom hun hadde gitt andre mennesker (nær familie eller ikke, spiller ingen rolle) innsyn i min journal!

Skrevet

Men, vil det bli registert noe sted at andre enn min lege går inn på journalen? Får jeg melding dersom andre er inne å snoker på min journal? (Man får jo det når noen sjekker kreditten din, synes dette er mer alvorlig!)

Jepp, dette blir loggført i det elektroniske journalsystemet. Du får ikke melding om det, heller ikke fastlegen din, man må i tilfelle inn og sjekke loggen i hvert enkelt tilfelle.

Hvis du har en mistanke du mener er berettiget, kan du sende en skriftlig forespørsel (gjerne med kopi til fylkeslegen, for å presse litt) til legesenteret hvor du ber om at loggen sjekkes. Det er litt kinkig i og med at din mors fastlege er sjef på senteret. Du kan spørre fastlegen din om han/hun kan sjekke loggen, men det er ikke sikkert han/hun vil gjøre det sånn på muntlig forespørsel.

Skrevet

dette er ikke lov nei

Skrevet

Men er du sikker på at moren din har fått informasjon?

Nei, hun har ikke fått noe informasjon....ennå...tror jeg...

Hun ringte i går og lurte på om hvilke prøver jeg hadde tatt hos legen. (Ok, det er egentlig en litt lengre historie...men tar kortversjonen her...) Dette ønsker jeg da ikke å dele så jeg tok en "liten hvit løgn" og sa at jeg ikke husket hva de het. Hun svarte enkelt og greit at det ikke var noe problem fordi hun kunne jo bare få legen sin til å sjekke....

Det var da jeg fikk hakeslepp..... Virket så selvfølgelig for henne at jeg fikk inntrykk av at dette ikke var første gangen....

Det er ikke ulovlig for moren din å spørre legen deres om deg, men det legen gjør er ulovlig!

Jaja, da får "hysterisk mamma" være det, og jeg krysser fingrene for at legen gjør jobben sin og ikke noe mer.....

Hadde aldri klart å stole på min lege igjen dersom hun hadde gitt andre mennesker (nær familie eller ikke, spiller ingen rolle) innsyn i min journal!

Nei, det er nettopp det... Så ja.... Jeg er nå på ukikk etter en ny lege....

Jepp, dette blir loggført i det elektroniske journalsystemet. Du får ikke melding om det, heller ikke fastlegen din, man må i tilfelle inn og sjekke loggen i hvert enkelt tilfelle.

Hvis du har en mistanke du mener er berettiget, kan du sende en skriftlig forespørsel (gjerne med kopi til fylkeslegen, for å presse litt) til legesenteret hvor du ber om at loggen sjekkes. Det er litt kinkig i og med at din mors fastlege er sjef på senteret. Du kan spørre fastlegen din om han/hun kan sjekke loggen, men det er ikke sikkert han/hun vil gjøre det sånn på muntlig forespørsel.

Ok, det var veldig greit å få vite!

Mulig jeg følger opp saken dersom jeg får bekreftet at hun har vært inne. Hun kommer sikkert til å fortelle meg det også....

Vi får håpe jeg tar feil, og at legen tar taushetspliken alvorlig.........

Takk for all støtte! :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...