Gå til innhold

Vaske voksen Golden Retriever


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Søker herved råd fra erfarne hundeeiere. Jeg har en Golden Retriever som 6 år som ikke er vant til å bli vaska i det hele tatt. Har egentlig aldri vært nødvendig, men jeg syns han er litt skitten i pelsen nå og den er egentlig ganske fett. Vi prøvde å vaske ham sist sommer med vann i en bøtte, men han napper liksom litt. Det gjør han også når vi børster ham, men jeg ser forbedringspotensiale når jeg bruker belønning. Er det mulig å få ham til å godta å bli dusjet? Kan jeg klikkertrene det? Skjønner at jeg må ta det gradvis, og sannsynligvis ikke får det til første gangen, men et sted må man jo starte.

Har noen noen tips til hvordan jeg kan/bør gå fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og et spørsmål til, hva bør jeg vaske ham med? Skal vel ikke bruke for mye shampo, har hørt at det kan ødelegge det naturlige fettlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask han med en hunde shampo.....

Min tar jeg i dusjen ,eller ute om sommeren med hage slange.

Vær litt bestemt og myndig.

Har du hatt han hele tiden selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han napper når dere børster, og også når dere forsøker å vaske, så høres det ut som om denne hunden har fått være litt for mye sjef...

Hunder skal vaskes når de er skitne. Når, og hvor ofte de blir skitne, varierer veldig. Imidlertid vil jeg nok tro at det er på høy tid å vaske ham etter seks år, ja! Selv har jeg også retrievere, og de vaskes i alle fall 3-4 ganger i året (med shampo) i tillegg til dusjing med vann for å fjerne søle osv.

Bruk en god hundeshampo. Hvorvidt du skal ha ham i et badekar, et dusjkabinett eller lignende, må du se på selv, i forhold til hva du har plass til, osv. Jeg kan beskrive hvordan jeg gjør det med mine retrievere:

Hunden settes i dusjkabinettet, og gjennombløtes med lunkent - varmt vann. Hundeshampo, blandet med vann, has i pelsen, og pelsen vaskes grundig. Vær forsiktig i ansiktet, der kan du evt. bruke en klut. Pass på at du ikke får vann i ørene.

Skyll grundig, og gjenta deretter sjamponeringen.

Skyll grundig igjen - og skyll enda en gang! Det er viktig at det ikke er igjen såperester i pelsen.

Dersom hunden har lett for å få floker, kan du bruke hundebalsam til slutt. Denne skal også skylles godt ut.

La hunden riste seg, før du tørker ham godt med håndklær. Ikke la hunden være ute i kulda, før han er helt tørr igjen.

Dersom du har problemer med å få til dette alene, anbefaler jeg deg at dere er to. En som konsentrerer seg om vaskingen, og en som konsentrerer seg om å holde hundens oppmerksomhet, belønne ham med godbiter når han står rolig, osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips vil være å ikke la hunden forstå at du synes dette er "skummelt". Jeg har ei tispe på 5 år, hun er vant til å dusje, men liker det ikke. Hun napper ikke etter meg men står å piper og trør litt rundt mens jeg vasker henne. Men jeg er konsekvent uten å være for streng og krever at hun skal stå iro, og hun har - bank i bordet - aldri prøvd å hoppe ut av dusjen før jeg har gitt henne lov.

Selvfølgelig kan du klikkertrene han, men som du sier så tar det ganske lang tid. Om du har planer om å vaske han i badekaret så ville jeg nok først tatt han opp i det et par ganger og latt han bli vandt til å stå der, deretter avansert det til å f.eks. gå over pelsen hans som om du skal gi shampo inn i pelsen hans eller la vannet renne uten å ta det over han, så etterhvert latt han få litt vann på kroppen ettersom du ser hvordan det går og hvor fort du kan gå frem. Det er helt klart viktig å rose og/eller gi han en belønning når han oppfører seg som du ønsker. Etterhvert kan du vente med å gi han belønning til etter han er ferdig vasket. Det er nok det som gjør at tispa mi står i ro, hun vet at hun får en håndfull av yndlings-godbitene sine etter hun er ferdig om hun er flink.

Jeg bruker alltid shampo når jeg vasker hunden min, og har også gjort det med de hundene jeg hadde tidligere, men for all del - bruk hundeshampo! Og ikke vask han så ofte. Nå som det er så kaldt bruker jeg også å vaske hunden etter en litt tidlig kveldstur, og tenne opp i peisen så det er godt og varmt til vi er ferdige på badet. Pelsen tørker virkeli sakte når du har en hund med mye hår, og tispa mi får alltid et ekstra pledd rundt seg når jeg går å legger meg så hun ikke skal fryse å bli syk. Men nå kan jeg legge til at hun er av typen som ligger foran peisen til vi brenner oss når vi tar på henne til vanlig, og selv om hun har mye pels elsker hun å ha det godt og varmt - mulig det er fordi hun har vokst opp sammen med en hund med veldig kort pels som pleide å gjøre det samme.

Når det kommer til hvilken shampo du skal bruke så kan du spørre i dyrebutikken. I bladet Vi med hund denne måneden hadde de også en test av hundesjampo, så det er mulig du finner noen tips til hva du skal kjøpe og ikke der :jepp:

Endret av Mononoke*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han napper når dere børster, og også når dere forsøker å vaske, så høres det ut som om denne hunden har fått være litt for mye sjef...

Han er ikke sjef, tro du meg, men han er en litt stresset og nervøs hund som syns mye er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke sjef, tro du meg, men han er en litt stresset og nervøs hund som syns mye er skummelt.

Da er nok det eneste som virker å gi han tid til å forstå at dette ikke er skummelt. Du kan jo begynne med noe så enkelt som å gi han en godbit hver gang han rører dusjen/badekaret. Og avansere det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...