Gå til innhold

kløe og tørr hud- hodebunnen

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har i noen mnd nå hatt tørr og kløende hud i hodebunnen. det har som regel klødd der jeg har ligget med hode, altså der hode har vært nær puta når jeg sover.

I natt testet jeg etter hårvask og lå med halve ansiktet og halve hodet på puten. Når jeg våknet klødde det kun på den siden og ansiktet som hadde lugget mot puten flasset veldig.

Hva kan dette være/bety?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt vaskemiddel og ikke bruk skyllemiddel når du vasker sengetøy?

Skrevet

Har brukt det samme vaskemiddlet og skyllemiddlet i over 10 år og aldri hatt problem før nå...?

Skrevet

Har brukt det samme vaskemiddlet og skyllemiddlet i over 10 år og aldri hatt problem før nå...?

Man kan etter hva jeg vet etter en tid reagere på noe hvis man har brukt det lenge. Slik som parfyme. Bruker man samme flaske flere år på rad og aldri bruker noe annet, kan man reagere.

Skrevet (endret)

Riktig, det kan utvikle seg intoleranse ved lang tids bruk.

Prøv å kun bruke bittelitt vaskemiddel på forvasken og intet mer til hovedvasken, og vask putetrekket på 60 grader eller mer. Luft puta om morgenen, helst i minusgrader.

Hørte ei som hadde god erfaring med å gni oppvarmet eplecidereddik i hodebunnen, og lot det virke en lita stund før hun skylte ut.

Skyllemiddel er ikke nødvendig i sengetøy. Før brukte de jo stivelse (eller potetmel) i denslags. Noen fargestoffer kan også gi reaksjoner, hvis dette begynte etter at du fikk nytt putetrekk.

Endret av Kamikatze
Skrevet

er det mulig at det er noe annet det kan være?

Skrevet

Selvsagt kan det det. Alt fra skabb til syfilis. Men det du er mest i kontakt med er oftest synderen. Begynn med sengetøy og sjampo, og bedrer det seg ikke, bør du dra til doktor'n og bli sett litt på.

Skrevet

er det mulig at det er noe annet det kan være?

Ja, det kan være veldig mye forskjellig, men det enkleste er å starte med å gjøre endringer i det som faktisk er lettest for deg å gjøre noe med. Kroppen forandrer seg etter hvert som tiden går, og selv om du tålte f.eks vaskemidlet du bruker før, er det ikke sikkert at du gjør det nå.

-Bytt vaskemiddel og dropp skyllemiddel/tøymykner. Neutral er f.eks ganske allergivennlig.

-Bytt shampo (prøv en som er uten sulfater, det kan føre til tørr og kløende hud og hodebunn)

-Bytt pute. Det kan være at du har begynt å reagere på puta di.

-Gå til legen dersom ingen av tingene over funker. En lege vil sannsynligvis anta at det først og fremst er allergi, og komme med de samme formaningene.

Skrevet

Det kan også være sopp.. høres kanskje ekkelt ut, men hudsopp er forholdsvis vanlig og ikke farlig, men kan være skikkelig ubehagelig. Finnes noen resptfrie produkter på apotek du kan prøve ut hvis du tror det er det eller gå til legen (finnes også reseptbalagte midler tror jeg). Ellers så kan en god shampoo beregnet på tørr/irritert hodebunn være et godt alternativ. Vichy har f.eks en som er "kur" som brukes ca.1gang i uka og en vanlig for tørr hodebunn. Kompisen min har en fuktighetsgivende gel fra ACO (på apteket) som han visstnok ikke kan klare seg uten..

Det er kanskje nærliggende å tro at det er noe med sengetøyet el vaskemiddel siden det virker verre der hvor du har logget, men det også rett og slett være fordi det blir mer tett der og så irritert.

Håper du finner ut av det :klemmer:

Skrevet

Jeg hadde samme problem i fjor vinter - klødde etter at jeg hadde sovet og brukt lue. Jeg byttet shampoo og balsam til Neutral, som ikke inneholder parfyme, fargestoffer eller parabener. I tillegg brukte jeg en stund Dexem for hodebunnen, og etter dette har jeg ikke hatt noe problemer! Bruker du mye lue nå om vinteren? I såfall ville jeg kanskje byttet til en i ull eller bomull, om du ikke allerede har det.:) For meg tror jeg det var kombinasjonen parfyme i shampo og mye luebruk på vinteren som ga meg problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...