Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt problemer med å sove. Våkner hver time, bruker en time på å sovne igjen, og blir generelt aldri trøtt. Om jeg først blir trøtt, så er det midt på dagen en gang når det ikke passer seg å sove i det hele tatt.

Begynner å bli slitsomt, og Ataraxen som skulle hjelpe meg med å sove funker ikke. Merker ikke noe forskjell. Kroppen er utslitt, og jeg trenger virkelig å sove! Lurer på om noen bare har noen tips til god søvn, barnemat som te og andre eventuelle kjerringråd? Kanskje noe av det funker, da legen nekter meg sovepiller.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rutiner! Aldri tillat deg å sove på dagen, stå opp til samme tid hver dag og tving deg til å være våken. Du kommer til å sovne en eller annen gang, men det kan hende det tar litt tid. Jeg har hatt denne runddansen mange ganger da jeg sliter med søvnen selv, og å være streng med seg selv er det som funker best, etter min mening. Èn gang var jeg våken i nesten 90 timer før jeg endelig fikk sove (en kveld, selvsagt - ikke på dagtid), så jeg vet hvor jævlig det kan være.

Jeg synes også at Valerina forte har hjulpet en del, reseptfritt på apotek/dagligvare.

Skrevet

Søk på polyphasisk sleep. Det er ikke umulig at du passer bedre til en oppdelt søvn enn den moderne utgaven hvor alle skal sove 6-8 timer, og da alltid når det er natt.

Skrevet

Rutiner! Aldri tillat deg å sove på dagen, stå opp til samme tid hver dag og tving deg til å være våken. Du kommer til å sovne en eller annen gang, men det kan hende det tar litt tid. Jeg har hatt denne runddansen mange ganger da jeg sliter med søvnen selv, og å være streng med seg selv er det som funker best, etter min mening. Èn gang var jeg våken i nesten 90 timer før jeg endelig fikk sove (en kveld, selvsagt - ikke på dagtid), så jeg vet hvor jævlig det kan være.

Jeg synes også at Valerina forte har hjulpet en del, reseptfritt på apotek/dagligvare.

Jeg sover ALDRI på dagen. Har aldri gjrot det. Kan også sitte oppe i 2-3 døgn uten problemer. Men jeg blir så sliten av det, rutiner har ikke funket for meg i det hele tatt :sukk:

Skrevet

Søk på polyphasisk sleep. Det er ikke umulig at du passer bedre til en oppdelt søvn enn den moderne utgaven hvor alle skal sove 6-8 timer, og da alltid når det er natt.

Det er det jeg prøver på da, men får jo faen ikke sove :P

Skrevet

Lek litt med typen, så får du sover etterpå?

Skrevet (endret)

Lek litt med typen, så får du sover etterpå?

Er singel og sover alene. Leke med meg selv hjelper meg heller ikke med å sovne.

Endret av KaDust
Skrevet

Du har vel ikke lys på når du legger deg? (bare spør!)

Eventuelt kan du jo prøve å sette på en film. Gjerne en kjedelig en...

Skrevet

Nei, rommet mitt er bekmørkt :fnise:. Har ikke tv på soverommet, så det er jo utelukket.

Skrevet

Har en svææær gaming-bærbar. Men den er for tung, stor og klønete å ta opp den smale trappa :fnise:

Takk som prøver hvertfall!

Skrevet

Hmmm... Lytte til podcasts på mp3-spiller/mobilen kanskje? Gjerne noe kjedelig... haha nei men altså... Hmmm...

Skrevet

Og ut og jogge en tur, så du blir litt sliten?

Skrevet (endret)

Lungene mine tillater meg ikke å jogge når det er såppass kaldt ute, desverre. Ikke har jeg mp3spiller eller mobil som det er mulig å få musikk på heller :murvegg:

Endret av KaDust
Skrevet

Off, dette er grusomt slitsomt. Har store perioder jeg kan slite med søvn selv og man blir vanvittig sliten av det. Det hjelper noen ganger for meg å lese når jeg legger meg, i "kjedelige" bøker (altså ikke krim o.l) Ellers vil jeg også anbefale valerina natt, valerina forte eller melissa. Alt dette er helsekost. Jeg har best erfaring med valerina.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, får vel stikke ned på helsekost i morgen. Bøker gidder jeg liksom ikke å lese om det er kjedelig, da blir jeg så rastløs. :fnise:

Men tenkte å prøve og ta en varm dusj nå, for jeg blir ofte stuptrøtt i dusjen. Må tidlig opp, så må nesten tvinge meg til seng nå uansett. :sukk:

Endret av KaDust
Skrevet

Når du har hatt dette såpass lenge, anbefaler jeg deg å få utført en søvnundersøkelse på et sykehus. Der vil de sjekke forskjellige ting, som om du får nok REM-søvn, om du har søvnapnè, restless leg syndrome osv. osv. Du skal også føre en søvnjournal hvor du skriver når du legger deg, når du stod opp, kvaliteten på søvnen, og om du våknet en eller flere ganger i løpet av natten. Disse opplysningene vil hjelpe lege/spesialist til å finne ut hva problemet er, slik at du kan få rett behandling, enten det er snakk om medisin, lysterapi eller rett og slett bedre søvnhygiene.

Jeg har hatt forsinket søvnfasesyndrom hele livet, men fikk først diagnosen i voksen alder. Siden ingen skjønte at det var noe galt, ble jeg selvsagt tvunget opp om morgenen for å gå på skolen, selv om jeg omtrent var halvdød av søvnmangel. Alikevel sov jeg ikke godt om kvelden, siden jeg sov på et tidspunkt som ikke var riktig for kroppen min. Jeg kunne av og til døse av tidlig fordi jeg var utslitt, men god søvn fikk jeg først om jeg la meg rundt klokken 3 på natten. Som oftest fikk jeg ikke sove før 3, og da ble det kun 4 timer med søvn - noe som gjorde at jeg fikk ekstremt nedsatt reaksjonstid. Om jeg sover fra 3 - 12, tar det meg f. eks 10 minutter å dusje. Om jeg blir vekket tidlig tar det meg en halvtime, og jeg kan godt finne på å vaske føttene 3 ganger, fordi jeg ikke husker om jeg allerede har gjort det.

Jeg hadde dårlig immunforsvar som følge av at jeg ikke tok hensyn til kroppen, ofte syk og var alltid kald. Når jeg ikke lenger bodde med mor, og derfor måtte ta ansvar for egen vekking, var jeg ofte våken i tre døgn, og sov deretter ett døgn i strekk for å få minst mulig fravær. Etter at jeg begynte å følge min naturlige døgnrytme, har jeg knapt nok vært syk.

Nå ble ikke dette akkurat et kjerringråd, men vil gjøre deg obs på at det kan være snakk om diagnoser som krever en bestemt type behandling for at du skal kunne sove bedre/godt. Ta en titt og se om du kjenner deg igjen i noen av disse (det er mer å søke på, dette er bare et lite utvalg), og om du gjør det - ta det opp med legen din :) :

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-24-hour_sleep-wake_syndrome

http://en.wikipedia.org/wiki/Irregular_sleep-wake_rhythm

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_sleep_phase_syndrome

http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome

• Liker 3
Skrevet

Takk Antlers :)

De linkene skal jeg jaggu sjekke opp.

Skrevet

Takk Antlers :)

De linkene skal jeg jaggu sjekke opp.

Bare hyggelig :)

Det er jo ikke slik at det være noe alvorlig bare fordi søvnen ikke er perfekt, men det kan være smart å lese litt om det. Hadde jeg ikke tilfeldigvis kommet over linken selv for noen år siden, hadde jeg heller aldri fått diagnosen. Da hadde jeg vel fortsatt bare vært "lat, morragretten og usedvanlig ofte syk" :filer:

Skrevet

Takk Antlers! Burde vel titte innom.

Alltid mye syk jeg også, og det er ganske slitsomt. Legen tenkte før at det kanskje var mandlene, så vi fikk fjerna de, men har jo bare vært mer syk etter det. :fnise:

Skal lese noe om det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...