AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Jeg sliter fryktelig psykisk. Jeg har gått til helsesøster på skolen over lang tid, men nå kan hun ikke hjelpe meg lenger. Hun vil derfor at jeg skal til psykolog. Jeg syns det er helt grusomt at jeg skal dit, og er flau og skjems. Jeg er bare 17, og tørr ikke si det til foreldrene mine. De oppfatter meg som om at jeg ikke har noe problemer og at alt er bare fryd og gammen. - Er det sånn at foreldrene må vite om det? Jeg blir myndig om et års tid, og føler at jeg vil mestre det meste selv uten hjelp. - Hvor mye koster det? - Hvordan foregår det hos psykologen? Stilles det spørsmål eller er det sånn at man bare må komme med alt selv?
PepsiMax Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 sjekk ut dette : http://www.bupbarn.no/wips/432006118/ hos bup kan du gå til psykolog gratis og foreldrene dine trenger ikke å vite om det så lenge du er over 16 år tror jeg det er.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 sjekk ut dette : http://www.bupbarn.no/wips/432006118/ hos bup kan du gå til psykolog gratis og foreldrene dine trenger ikke å vite om det så lenge du er over 16 år tror jeg det er. Har ikke bup her jeg bor. Isåfall må jeg reise et godt stykke, og det går ikke uten at foreldrene mine vet om det
saltvann Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Hva med å kontakte fastlegen din? Men er det ikke noe tilbud på skolen din? Hvorfor kan ikke helsesøster hjelpe deg lenger? Skjønner det er vanskelig å si det til foreldrene, så vil tro det er best å kontakte fastlegen, han vet om tilbud osv Lykke til
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #6 Skrevet 20. januar 2011 Hva med å kontakte fastlegen din? Men er det ikke noe tilbud på skolen din? Hvorfor kan ikke helsesøster hjelpe deg lenger? Skjønner det er vanskelig å si det til foreldrene, så vil tro det er best å kontakte fastlegen, han vet om tilbud osv Lykke til Har akkurat fått ny fastlege, så jeg kjenner henne ikke enda da jeg ikke har vært hos henne før. Jeg er såpass syk at helsesøster mente at jeg ville ha mer nytte av en psykolog enn henne.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #7 Skrevet 21. januar 2011 Fastlegen din har taushetsplikt og plikt til å hjelpe deg, samme om du kjenner henne enda eller ikke. Det er nok et godt råd å snakke med fastlegen
LetThemEatCake Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 Innan man är 18 ska det nog inte kosta någonting! Det gjorde det inte för mig i alla fall (i sverige). Och föräldrarna behöver inte veta någonting. Du har ingenting att skämmas för! Idag går ju var och varannan människa till en psykolog, oavsett problem. Det brukar fungera så att du får berätta saker om dig själv, vad du sliter med osv, så ställer psykologen följdfrågor som du får besvara. Allt handlar egentligen om att du ska berätta för dig själv vad som verkligen är jobbigt. Det är lite som att rita en karta! Bara det att du kartlägger dina känslor och inte kontinenter.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 hei kjære deg. jeg er 16 år og har selv vært innom en bup-psykolog. for meg funket det utrolig bra, hun fikk meg til åpne meg, og hun stilte spørsmål slik at det aldri ble noen flau stillhet. helsesøster ringer bup for deg, og gir deg beskjed når første time er. etter hver time avtaler du nytt tidspunkt med psykologen. husk at disse har lang erfaring, og de snakker med ungdom med alle slags problemer. DET ORDNER SEG! spør helsesøster hvor det er med foreldre. mener å huske at de ikke trenger å vite noe når du er over 16. lykke til! =)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #10 Skrevet 21. januar 2011 hei kjære deg. jeg er 16 år og har selv vært innom en bup-psykolog. for meg funket det utrolig bra, hun fikk meg til åpne meg, og hun stilte spørsmål slik at det aldri ble noen flau stillhet. helsesøster ringer bup for deg, og gir deg beskjed når første time er. etter hver time avtaler du nytt tidspunkt med psykologen. husk at disse har lang erfaring, og de snakker med ungdom med alle slags problemer. DET ORDNER SEG! spør helsesøster hvor det er med foreldre. mener å huske at de ikke trenger å vite noe når du er over 16. lykke til! =) Jeg tror ikke det er bup i kommunen jeg bor i. Det vil si at jeg må til en annen kommune. Siden jeg hverken kjører bil eller moped, er jeg avhengig av skyss noe som kan bli vanskelig når foreldrene mine ikke skal vite noe og når det går busser kun på ugunstige tider som tidlig på morgen og på ettermiddag/kveldstid. Det er en sykepleier i kommunen her som er utdanna innen for psykiatrien, men jeg vet ikke om det blir det samme og gå til henne som en ordentlig psykolog?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå