Gå til innhold

Flytte til Norge fra USA

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heia!

Jeg har et slags problem.

Jeg og min amerikanske mann vurderer aa flytte fra USA til Norge for aa studere og jobbe.

Prover aa lese paa UDI sine sider, men det jeg kommer fram til er at JEG maa kunne dokumentere at jeg kan forsorge amerikaner'n.

Det kan jeg jo ikke. Vi maa jo begge slutte i jobber her og starte paa nytt over fjorden.

Finnes det noen unntak jeg ikke har lest/faatt med meg?

Har noen vaert i samme situasjon?

Hvordan vil det her foregaa?

Jeg er da sikker paa at noen har gjort det samme foer, uten aa maatte dra hjem til Norge aleine forst og jobbe seg opp kapital?

Huffamegassa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg vet noen ting sikkert/har sjekket opp, så tenker jeg at det må da være mulig å få et slags studentvisum eller noe slikt? Slik som man får om man skulle reist andre veien for å studere... Om det er du som skal studere og han jobbe så vet jeg ikke..

Skrevet

Neineineni....

Det er nettopp slik det er som du har lest. Du må kunne forsørge han mens han er i Norge og lærer seg språker, jobber og søker om opphold.

Det betyr at du må reise til Norge først, finne deg en heltidsjobb (noe som er relativt lett), som gir deg mulighet til å forsørge dere begge to. Dette betyr at de ser på helheten av ditt income/outcome. Du må skaffe deg en billig billig hybel f.eks. Seff blir det ikke harde kår for dere i realiteten, for når han kommer så håper jeg da virkelig at du skal få han ut i arbeid.

Opphold for han egentlig bare om han har en utdannelse, eller om han kommer fra et krigsherjet land. Så for hans del håper jeg han har en utdannelse han komme seg i jobb med her i Norge så fort han har lært seg norsk, som han helst bør ha begynt med allerede hjemme i Amerika.

Gudd løkk!

Skrevet (endret)

Haha! Det var da veldig saa oppspilte man ble da, Anonymbruker nr. 2.

Det er ikke snakk om noen trydgesnylter her. Slapp av!

Amerikaneren er ingenior innen olje og directional drilling. Han har naa begynt paa andre studier (fulltid) innen aerospace engineering, mens han jobber 40 timer i uka.

Han kan ogsaa en del Norsk, men er ikke flytende helt enda.

Men naa vil jeg ha fiskekaker og brunost og alt det der, saa vi vil se paa mulighetene i Norge.

Er da ikke noe pakk jeg drar med meg heller. Jeez

Og joda, det finnes studentvisum man kan soke om. Tenkte kanskje bare det kunne vaere enklere/smartere med familie/ektefelle visum. :)

Endret av Kanon
Skrevet

Haha! Det var da veldig saa oppspilte man ble da, Anonymbruker nr. 2.

Det er ikke snakk om noen trydgesnylter her. Slapp av!

Amerikaneren er ingenior innen olje og directional drilling. Han har naa begynt paa andre studier (fulltid) innen aerospace engineering, mens han jobber 40 timer i uka.

Han kan ogsaa en del Norsk, men er ikke flytende helt enda.

Men naa vil jeg ha fiskekaker og brunost og alt det der, saa vi vil se paa mulighetene i Norge.

Er da ikke noe pakk jeg drar med meg heller. Jeez

Og joda, det finnes studentvisum man kan soke om. Tenkte kanskje bare det kunne vaere enklere/smartere med familie/ektefelle visum. :)

Han kan nok fort få jobb innen oljå, så det bør ikke være vanskelig å få inn en slik person til landet. Men han kan fort måtte vente lenge i Norge før han kan starte å søke jobb, avhengig av på hvilket grunnlag han skal komme til Norge (familiegjenforening, spesialistkvote etc.).

Skrevet

Han kan nok fort få jobb innen oljå, så det bør ikke være vanskelig å få inn en slik person til landet. Men han kan fort måtte vente lenge i Norge før han kan starte å søke jobb, avhengig av på hvilket grunnlag han skal komme til Norge (familiegjenforening, spesialistkvote etc.).

Takk for svar :)

Isj, det maa vel bli en lang prosess uansett da.

Tenkte det var enkelt naar man var gift jeg. Er jo en bleik nordmann og alt ting.. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...