Gå til innhold

hjelp til usikker & nervøs hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har en hund som er ganske nervøs av seg, og vil gjerne ha tips til ting jeg kan gjøre for å høyne selvtillitten hans litt. han er nervøs under forskjellige omstendigheter/steder, men ikke alltid. f.eks; jeg er på stua og ordner noe. han står så vidt inn i rommet, rett ved meg. så gjør jeg kanskje en litt brå bevegelse, og han spinner (virkelig spinner, kan bruke noen sekunder på å komme seg bort) ut av rommet. han er generelt ganske redd for brå bevegelser, men er litt vanskelig å begrense dette så veldig da jeg alltid prøver å gjøre ting forsiktig (f.eks åpning av et hardt skap, misting av fjernkontroll osv).

ting ute han er redd for er fremmede menn, mørke menn og damer, søpleposer osv. Møter jeg gjenstander ute som han bjeffer på så pleier jeg å slippe han løs dersom han ikke er der, og snakke til tingen. går sakte bort, prater til tingen, koser litt med den osv. da blir han tryggere og kan prøve å nerme seg litt og litt, noen ganger går han helt bort og snuser og kanskje tisser.

han bjeffer en del, og spinner mye. har parkett/glatt gulv i nesten hele huset, og tepper er uaktuelt, desverre.

hunden er 4 år, og har alltid vært ganske nervøs. får nok stimuli fysisk og mentalt. godt sosialisert som valp og er med på "alt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg at jeg hadde fokusert på rotrening, og å endre asosiasjonene til de tingene han syntes er skumle. :) Samt å øke mestringsfølelsen hans.

Samtidig hadde jeg tenkt på om det kanskje kan bli for mye for han å være med på "alt"? Stresshormoner sitter i kroppen i lang tid. Om han har problemer med å holde seg rolig inne, hadde jeg kjørt ignorering. Lært han at det går ann å kjede seg, man må ikke gjøre noe hele tiden. Samt sørget for at han lærer seg til å slappe av mellom øktene.

Når det gjelder mennesker han syntes er skumle er det viktig å gå rolig frem. Hold såpass lang avstand (om det er mulig), at han ikke reagerer. Når han retter oppmerksomheten mot det skumle mennesket, belønner du for at han ser men ikke reagerer. Etterhvert kan du minske avstanden. Jeg har brukt denne metoden når vi møter andre hunder, og det fungerer. Etterhvert som han begynner å forbinde noe skummelt med belønning, vil han automatisk rette oppmerksomheten mot deg for å få den idet han får øye på det skumle. Da er det jackpott! Masse ros og godbiter. Men det er veldig viktig at du tar det i hundens tempo. Ikke tving han til å gå bort om han ikke vil. Og ikke minsk avstanden før du er sikker på at han mestrer det.

Mestringfølelsen kan du øke ved å legge opp treningen slik at han lykkes. Kjør høy belønningsfrekvens. Ballanseøvelser er også fint for økt mestring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...