AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #21 Skrevet 22. januar 2011 Snop er så unødvendig i matpakken. Vile man gi den lille noe ekstra er det mye sunt å velge i, og bare det å dandere maten ekstra kjekt kan være stas nok. Jeg så en lei trend i den skolen jeg jobbet, og det var at de ungene som oftest hadde med seg kaker/kjeks var de ungene som fra før hadde vansker med atferden.
Sola^ Skrevet 22. januar 2011 #22 Skrevet 22. januar 2011 Vi fikk heller aldri kaker osv i matboksen.. Men jeg fikk med sjokoladepulver til melken, jeg må drikke laktoseredusert melk, og den smaker rett og slett grusomt uten sjokoladepulver i.. Jeg drikker ikke den melken i dag heller uten sjokoladepulver jeg... Ellers så var det mange som hadde sjokoladepålegg på, men når lillesøsteren min begynte på skolen så fikk de beskjed at de helst ikke skulle ha det heller.. Anbefaler laktosefri mjølk. Den koster rundt 30 kr, men smaker ikkje søtt slik som laktoseredusert mjølk. Bruker den masse i matlaging og slikt. Er ikkje vant til å drikke mjølk, men det er kjekt å kunne bruke mjølk i maten og få same smaken som med vanleg mjølk. Mannen drikker heller ikkje mjølk så det koster oss ikkje så mykje å bruke laktosefri mjølk Holder lenge i uåpna forpakning også Me hadde vanleg sunn nistepakke. Det gjaldt også til tentamener o.l. Fekk litt penger som me kunne bruke på godterier etter tentamen i staden for så me ikkje skulle vere ukonsentrert pga. sukker på tentamen. Andre hadde brus og sjokolade. Det var for så vidt heilt greit. Merker sjølv at sukker gjer meg litt ukonsentrert.
Kayli Skrevet 22. januar 2011 #23 Skrevet 22. januar 2011 Jeg er lærer i småskolen og ser stadig vekk at noen få har med seg muffins, boller, smultringer, vafler eller sjokoladekake (gjerne med non-stop) i matboksen. Jeg har selvfølgelig oppfordret sterkt til å ha med sunn niste på foreldremøtene, men noen foreldre ignorerer dette fullstendig. Når vafler med sukker på erstatter vanlig niste reagerer jeg, men ser ikke helt hva jeg kan gjøre med det, annet enn å ta det opp igjen ved neste samtale eller møte. Heldigvis er de fleste foreldre bevisste på kostholdet til ungene, så det er mest sunn niste å se . Det mange ikke er klar over er at ungene bemerker det hvis noen har med seg kaker el.l. Da er det gjerne noen som sier "Det er ikke lov til å ha med kaker på skolen" eller "Det er ikke lov med sjokoladepålegg!" Reaksjonene fra medelevene er sikkert ikke noe de hjemme tenker over når de sender med poden "noe å kose seg med". Forøvrig er jeg så streng at de ikke får lov til å dele ut smaksprøver til noen få heldige hvis de har med usunne, men populære ting. Det synes jeg blir litt for likt det å kjøpe seg venner. Og hva med de mange som sitter og ikke får smake? 2
Gjest anonym Skrevet 22. januar 2011 #24 Skrevet 22. januar 2011 Da jeg var skoleelev var det ingen som spiste matpakken. Det var nemlig synonym med å være nerd og sær. Vi kasta matpakken og gikk på butikken i storefri. Og der har de som kjent sjokolade, boller, cola og potetgull. Min favoritt var bringebærsukkertøy/seigmann/rød kjærlighet og hvetebolle pluss brus. Matpakken ble som sagt aldri spist. Før jeg begynte i tredje klasse lot jeg rett og slett være å spise og tok matem med tilbake hjem. Da jeg ble større hadde jeg vett nok til å kaste maten i spølespannet på skoletoalettet så mor ikke skulle merke noe/bli skuffet. På vdg skole hadde vi kantine. Der kjøpte alle kokosboller. Kokosbollespising ble til og med inkludert i russekravene våre... Kjæresten min forteller også at ingen på hans skole spiste matpakke. Mange hadde ikke med noe annet enn penger hjemmefra. Det var normalen på hans skole. Han forteller også om sine småsøsken som går på skole med skolefruktordning, der elevene kaster frukten i søpla og handler ting de vli ha i en matbutikk i nærheten.Lærerne er med og ordner køen i matbutikken der to og to får gå inn om gangen. Så at det er utbredt med sunne matpakker som tyter over av grovt brød og frukt sånn som det skrives i omtrent alle innleggene over... Nuvel,; jeg tror de andre med mer normale erfaringer rett og slett lar være å svare i tråden
Neala Skrevet 22. januar 2011 #25 Skrevet 22. januar 2011 Etter bursdager o.l. fikk vi alltid med oss et kakestykke, et vaffelhjerte eller lignende, og ingen klaget noen sinne på det.
Gjest anonym Skrevet 22. januar 2011 #26 Skrevet 22. januar 2011 Jeg er lærer i småskolen og ser stadig vekk at noen få har med seg muffins, boller, smultringer, vafler eller sjokoladekake (gjerne med non-stop) i matboksen. Jeg har selvfølgelig oppfordret sterkt til å ha med sunn niste på foreldremøtene, men noen foreldre ignorerer dette fullstendig. Når vafler med sukker på erstatter vanlig niste reagerer jeg, men ser ikke helt hva jeg kan gjøre med det, annet enn å ta det opp igjen ved neste samtale eller møte. Jeg tror rett og slett at enkelte foreldre heller vil gi barna sine godbiter de selv har bakt, og vite hva barna får i seg, i stedet for at barna uansett kaster det "sunne" og handler seg snacks på nærbutikken...
Sola^ Skrevet 23. januar 2011 #27 Skrevet 23. januar 2011 Da jeg var skoleelev var det ingen som spiste matpakken. Det var nemlig synonym med å være nerd og sær. Vi kasta matpakken og gikk på butikken i storefri. Og der har de som kjent sjokolade, boller, cola og potetgull. Min favoritt var bringebærsukkertøy/seigmann/rød kjærlighet og hvetebolle pluss brus. Matpakken ble som sagt aldri spist. Før jeg begynte i tredje klasse lot jeg rett og slett være å spise og tok matem med tilbake hjem. Da jeg ble større hadde jeg vett nok til å kaste maten i spølespannet på skoletoalettet så mor ikke skulle merke noe/bli skuffet. På vdg skole hadde vi kantine. Der kjøpte alle kokosboller. Kokosbollespising ble til og med inkludert i russekravene våre... Kjæresten min forteller også at ingen på hans skole spiste matpakke. Mange hadde ikke med noe annet enn penger hjemmefra. Det var normalen på hans skole. Han forteller også om sine småsøsken som går på skole med skolefruktordning, der elevene kaster frukten i søpla og handler ting de vli ha i en matbutikk i nærheten.Lærerne er med og ordner køen i matbutikken der to og to får gå inn om gangen. Så at det er utbredt med sunne matpakker som tyter over av grovt brød og frukt sånn som det skrives i omtrent alle innleggene over... Nuvel,; jeg tror de andre med mer normale erfaringer rett og slett lar være å svare i tråden Hadde aldri mulighet til det for det var ikkje lov å gå på butikken i skuletida. Ei heller hadde me penger til å bruke på butikken.
Frøken Smilla Skrevet 23. januar 2011 #28 Skrevet 23. januar 2011 Jeg er også lærer på barnetrinnet, og ser helt klart at det er stor variasjon i hva foreldre legger i "normalt sunn matpakke" (som er det vi oppfordrer til). Mange barn har med seg kjeks, sjokoladekake, muffins, pepperkaker o.l til stadighet, gjerne i tillegg til brødskiver med nugatti eller liknende. Resultatet er at de ofte er supergira når de går til storefri, men har null energi igjen de siste to timene. Nå oppfordrer vi som sagt til sunne matpakker, men dilemmaet er at vi jo ikke kan nekte barna å spise. Da hadde det blitt ramaskrik, da! "Lærer nektet elever mat" -jeg ser for meg overskrifter både hist og her ... De tingene jeg som lærer aktivt kan gjøre for å hindre at dette med usunn mat sprer seg, er å nekte deling (av samme grunner som ble nevnt over: det kan bli som å "kjøpe" seg venner, og også det at det er så ugreit for den/de som aldri får), oppfordre til sunn matpakke og en samlet praksis på det området (ved å snakke om det på foreldremøter og utviklingssamtaler), og å lære elevene om kosthold (i mat og helse). Så får foreldrene ta ansvar for resten selv. For øvrig er jeg skikkelig overrasket over at det tydeligvis er lærere der ute som ikke påser at småskoleelever spiser matpakkene sine (jf vedkommende som fortalte om matpakkekasting fra 3. klasse av). Det er en av tingene jeg har oversikt over, gitt, hvem som spiser maten sin og ikke. At så små elever fikk gå utenfor skolens område i storefri og dermed kjøpte mat på butikken (for hvilke penger??), er helt uforståelig for meg. Aldri om "min" skole ville tillatt noe slikt -vi har tross alt ansvar for barna hele skoledagen.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #29 Skrevet 23. januar 2011 Husker at sunn mat var mer trendy enn usunn mat. Alle var redde for å bli feite.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #30 Skrevet 23. januar 2011 Jeg er også lærer på barnetrinnet, og ser helt klart at det er stor variasjon i hva foreldre legger i "normalt sunn matpakke" (som er det vi oppfordrer til). Mange barn har med seg kjeks, sjokoladekake, muffins, pepperkaker o.l til stadighet, gjerne i tillegg til brødskiver med nugatti eller liknende. Resultatet er at de ofte er supergira når de går til storefri, men har null energi igjen de siste to timene. Nå oppfordrer vi som sagt til sunne matpakker, men dilemmaet er at vi jo ikke kan nekte barna å spise. Da hadde det blitt ramaskrik, da! "Lærer nektet elever mat" -jeg ser for meg overskrifter både hist og her ... De tingene jeg som lærer aktivt kan gjøre for å hindre at dette med usunn mat sprer seg, er å nekte deling (av samme grunner som ble nevnt over: det kan bli som å "kjøpe" seg venner, og også det at det er så ugreit for den/de som aldri får), oppfordre til sunn matpakke og en samlet praksis på det området (ved å snakke om det på foreldremøter og utviklingssamtaler), og å lære elevene om kosthold (i mat og helse). Så får foreldrene ta ansvar for resten selv. For øvrig er jeg skikkelig overrasket over at det tydeligvis er lærere der ute som ikke påser at småskoleelever spiser matpakkene sine (jf vedkommende som fortalte om matpakkekasting fra 3. klasse av). Det er en av tingene jeg har oversikt over, gitt, hvem som spiser maten sin og ikke. At så små elever fikk gå utenfor skolens område i storefri og dermed kjøpte mat på butikken (for hvilke penger??), er helt uforståelig for meg. Aldri om "min" skole ville tillatt noe slikt -vi har tross alt ansvar for barna hele skoledagen. Sånn lærer vil jeg ha til mine barn også. Da min 4.klassing til stadighet kommer hjem med uspist matpakke. Og han tar medisiner som MÅ taes til mat. Jeg lurer på hvordan 2 lærere klarer å unngå å merke at 1 av 15 elever i 1-4 ikke spiser maten sin. Spesielt når min sitter nærmest kateteret og de deler ut medisin til ham.
Kayli Skrevet 23. januar 2011 #31 Skrevet 23. januar 2011 Jeg tror rett og slett at enkelte foreldre heller vil gi barna sine godbiter de selv har bakt, og vite hva barna får i seg, i stedet for at barna uansett kaster det "sunne" og handler seg snacks på nærbutikken... Jeg er for tiden lærer i 1. klasse og matbutikkene ligger laaangt fra skolen. Jeg forsikrer deg om at ingen av elevene her handler i skoletida, så det argumentet holder ikke her altså.
Gjest Caitlin Skrevet 23. januar 2011 #32 Skrevet 23. januar 2011 Godis pleier jeg ikke å sende med i matpakken til mine barn, men med to veldig slanke barn som sliter med matlyst pga medisiner er det ofte en utfordring å finne på noe som de faktisk spiser på skolen. Det er ikke alltid så lett å holde seg innenfor det supersunne, noen ganger har det hendt at en halv bolle har sneket seg med som motivasjon til å spise brødskiva først - så bollen! Eller jeg kan sende med rett i koppen pasta eller tacosalat til eldste slik at han i allefall får i seg noe mat og ikke kommer hjem med 1,5 av 2 brødskiver.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #33 Skrevet 23. januar 2011 Sønnen vår får aldri noe søtsaker i matpakka og heller aldri sjokoladepålegg. Da han begynte i 1.klasse fikk vi beskjed om at det ikke var ønskelig. Nå går han i 7.klasse, men til stadighet spør han om å få ta med både muffins eller kjeks og om å få sjokoladepålegg på skivene, han sier at det er mange i klassen som bruker å ha det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå