Gå til innhold

Godis i matboksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skolen til barnet mitt i Hamar (5.klasse) er det vanlig at barnene har med muffins, kjeks og kake i matboksen. Tillates av lærerene. Er dette vanlig i andre deler av landet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bustyvel
Skrevet

Jeg veit ikke, men når jeg var liten fikk jeg alltid kolrabi, gullerøtter eller eple i matpakka mi, og de andre medelevene var sååå misunnelige..

Jeg ville ikke sendt med godteri på skolen, og jeg trodde også at de fleste skoler har "forbud" mot godteri og sukkerbrus i skoletiden (utenom tentamner, avslutninger osv)

Skrevet

Jeg har heller ikke barn selv, men husker jeg hadde skolens mest populære matpakke siden min mamma ofte laget litt morsomme mønstre med paprikastrimler eller agurkskiver, eller la ved noen druer, klementinbåter, kålrabiskiver eller oppskårete gulrøtter, eller hadde masse godt pålegg (som salat, ost, skinke og paprika på én skive).

Kaker og muffins til hverdags høres jo ikke spesielt lurt ut på en barneskole.

Skrevet

Ungene mine får innimellom med grove vafler, hjemmebakt knekkebrød stukket ut med pepperkakeformer, muffins med kli og havre og lignende. Men de får ikke med søtsaker og godteri.

Så det er ikke alltid en kake er en kake, men sunn mat i fristede innpakning ;)

Skrevet

Grove, sukkerfrie vafler var populært her før. :) Men kake og lignende.. tja.. dagen etter bursdag, men ikke annet! Var også en av de ungene som hadde gleden av hjemmebakt brød med tonnevis av frukt og grønt.. kunne ikke byttet det ut med noe! :)

Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg alltid noe godt i matpakken :) Men da visste foreldre om et lite begrep "moderasjon". Jeg fikk f.eks. èn dumle karamell, eller tre store ananasbiter. Jeg fikk ikke godter heletiden, men av og til. Ellers gikk det mye i oppkuttete frukt og grønnsaker som jeg nøyt like mye som godis. Det er ikke et problem å sende med barnet èn dumle karamell i matboksen når den ikke gir mersmak og ungen ikke veiver med den rundt i klasserommet og viser den rundt.

Skrevet

Skolen oppfordrer foreldre til å ikke ha sjokoladepålegg hverken til frokost (hjemme) eller på skolen. Jeg antar derfor at dette ikke er utbredt hos oss. Etter en bursdag eller noe sånt kanskje. Syns det høres unødvendig ut. Fikk litt flash back til Jamie Olivers skole-kantine serie, der foreldrene trodde barna sultet i hjel når de bare ble servert sunn mat, og de stakk derfor i dem potetgull og sjokoladekjeks.

Skrevet

Jeg jobber i en bhg hvor jeg ser at mange foreldre sender med alt fra prim til nugatti etc som pålegg. Mens andre er kunn sunne, kanskje en bolle en sjelden gang. Vi oppfordrer til sunn mat! På skolen der sønnen min går har de fått tilsendt bok i gave til foreldrene med tips om sunn matpakke (noe som burde vært overalt). Personlig har jeg alltid vært nøye og sender alltid med grovbrød, sunt pålegg og frukt/grønt. Sender med joghurt og/eller varm saft innimellom, som må være det eneste usunne (men ikke hver dag).

Skrevet

Høres merkelig ut...de fleste skoler oppfordrer til sunne matpakker; ikke søtsaker, nugatti, kjeks osv..

Standard matpakke til jentene mine er; Hjemmebakte grovbrødskiver med f.eks leverpostei m agurk og majones, makrell i tomat, kaviar og majones, kokt egg med kaviar, jarlsberg m skinke...pluss et eple oppskjært i biter, og en minibiola.

Av og til baker jeg frokostmuffins med gulrøtter og sender med, evt grove horn som jeg bakte kvelden før.

Kan og lage omelett og putte i mateska.

De har også med seg vann på flasken, og de har skolemelk.

Eneste gangen jeg sender med usunne ting er når de har skidag, fjellturdag.. Men da står det ofte på ukeplana at de kan ha med grillpølser, en liten sjokolade og kakao. En gang glemte jeg helt å kjøpe grillpølser, så da laget jeg blingser med ost, skinke, ketsjup og oregano som jeg pakket inn i folie så de grillet på bålet....ble populært:-)

Gjest Galithralia
Skrevet

En venninne av meg sender jentungen sin på skolen med masse frukt, gode skiver eller grove vaffler på skolen. Men en gang i måneden eller når hun har bakt en god kake, kan det være hun får et kakestykke med seg eller to så hun kan dele med sin bestevenninne. Husker at mamma og gjorde det samme, en gang i blant fikk vi med kake eller kjeks hvis hun hadde bakt.

Man kan sikkert sende noe godt med i matpakken så lenge det ikke skjer hver dag

Skrevet

Da jeg var liten hørte godis lørdagene til, og det var aldri snakk om godteri på skolen bortsett fra to dager i året! Det var siste dag før jul og sommer og da fikk alle ta med seg brus og godteri.

Personlig syns jeg ingenting om godteri i matboksen. Godteri fører til blodsukkersvingninger, som igjen KAN føre til konsentrasjonsproblemer og hyperaktivitet, som igjen kan føre til unødvendig uro i klassen.

Det finnes jo mange spennende matpakker med sunne alternativer:) Noen er jo nevnt over. Hva med å stikke ut kålerabi biter med pepperkakeformer, kutte opp grønnsaker og pynte brødskivene med masse godt pålegg og paprikamunn?

• Liker 1
Skrevet

På vår skole er det ikke lov med snop, kaker og kjeks. På turer får de gjerne lov til å ha med litt kjeks og en liten sjokolade + kakao. På avslutninger så har de deilig smørelunch istedet for brus, snop og chips som vi hadde når vi var ung.

Skrevet

På skolen til min datter, har kontaktlærer tatt opp dette på foreldremøte. Der ble det sagt "ikke kaker, muffins eller godteri i matpakkene, vær så snill". Og det var to grunner til dette - en er selvfølgelig at de ønsker at ungene skal spise så sunt som mulig. Den andre grunnen var at når noen har med no godt, så blir de andre så frista. Jeg synes det er en veldig grei regel. Nå har jeg riktignok sendt med jentungen klimuffins ved et par anledninger, men jeg fikk forståelse for at pga den "fristende" biten, og fordi unger ikke skjønner forskjell på "sunn" og usunn muffins, så bør også det begrenses.

Skrevet

På skolen til stedattera mi så ble det også sagt ikke sjokoladepålegg. Dette er noen år tilbake. Og nå for et par dager siden hørte jeg at det var en i klassen som alltid hadde det på skiva.

Og kaker/muffins etc er det visstnok også mange som har med seg. Nå kan det jo være at mange er et par unger bare, men hvis en unge har med nå og en annen har med da, så virker det jo som mange har når hun ikke får lov å ha med selv. Men det er i alle fall det hun sier... :)

Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg alltid grove brødskiver med skinke og gulost og en frukt med i matpakka (pluss melka jeg fikk på skolen).Mamma nektet oss å spise sjokoladepålegg, så det smakte jeg kun når jeg var hos venner som hadde det.

jeg husker jeg var kjempesjalu på de som fikk sjokoladepålegg, godteri i matpakka eller sjokopulver til å blande ut i skolemelka. Jeg husker jeg maste og maste på mamma, men hun nektet å gi meg. Den dag idag er jeg veldig glad for at hun tok det valget:) Ingen har godt av sjokoladepålegg og snop på matpakka istedenfor frukt og grønt=)

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk alltid grovbrød med sunt pålegg på brødskiva (mamma kunne riktig nok strekke seg til å ha på hjemmelaget bringebærsyltetøy en gang iblant), og jeg fikk alltid med frukt eller grønnsaker ved siden av. Tidvis også en youghurt. :)

Kaker, vafler eller godteri fikk jeg aldri med meg i den vanlige nistepakka. Fikk med en sjokolade og en termos med kakao når vi skulle på tur, men det var det. Ser i grunnen ikke poenget med å sende med kaker eller godteri på en vanlig skoledag.

Skrevet

På skolen til barnet mitt i Hamar (5.klasse) er det vanlig at barnene har med muffins, kjeks og kake i matboksen. Tillates av lærerene. Er dette vanlig i andre deler av landet?

Min datter går i 7. klasse.

Lærerene ser helst at de har med vanlig mat på skolen,men så har du de foreldrene som synes det er så kos med litt ekstra.

På jul og sommeravslutninger er det ok men hva de vil.

Noen har til og med sjokopudding og vanilje saus

i stede for yogurt???

Sykt.... :kjefte:

Skrevet

Hos meg var det ikke snakk om usunnheter i matboksen. Aldri! Grovbrød eller grovt knekkebrød med skinke, ost, salat, leverpostei etc. var det det gikk i. Jeg fikk som regel også en frukt/grønsak eller en skjelden gang yogurt. Vann på flaske + skolemelken.

Mange av mineklassevenner fikk både sjokopulver til å putte i melken, kakestykker og bolleposer(!!!) med seg.

Husker godt hvordan overgangen til ungdomsskolen ble da, forresten. Barn som tidligere hadde fått søtsaker og snop, var de som gikk over til boller/vafler og brus i kantinen, mens jeg prøvde meg på det et par ganger før jeg skjønte at hvis jeg i det hele tatt skulle kjøpe meg noe der, måtte det bli en kyllingsalat eller grovt rundstykke med ost, skinke og salat. Hvis ikke følte jeg meg dårlig, ukonsentrert og slapp. Ikke ideellt for lange og viktige skoledager.

Skal være like strenge med mine barn, da jeg synes det er viktig å lære om kosthold fra ung alder av :)

Skrevet

Vi fikk heller aldri kaker osv i matboksen.. Men jeg fikk med sjokoladepulver til melken, jeg må drikke laktoseredusert melk, og den smaker rett og slett grusomt uten sjokoladepulver i.. Jeg drikker ikke den melken i dag heller uten sjokoladepulver jeg...

Ellers så var det mange som hadde sjokoladepålegg på, men når lillesøsteren min begynte på skolen så fikk de beskjed at de helst ikke skulle ha det heller..

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Kråkesaks, moderator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...